Pondělí 13. května 2024
ikona hodiny19. 3. 2024 07:32

Práce na home office může bránit v kariérním postupu

Myslí si to přes 40 % dotázaných zaměstnanců

Nedávný průzkum společnosti Colliers založený na analýze odpovědí více než pěti set českých zaměstnanců napříč různými odvětvími odhalil, že přes 40 % zaměstnanců považuje práci na dálku za brzdu svého profesního růstu.

Marta Lipovská autor

Foto: Shutterstock.com Práce na home office může bránit v kariérním postupu Foto: Shutterstock.com

Zjištění dále naznačují, že je pro zaměstnance důležitější osobní kontakt s kolegy než samotné pracovní prostředí a technologie, které se často považují za samozřejmost, a to ve vysokém standardu.

Nejdůležitější? Kontakt s kolegy a nadřízeným

Hlavní výhodou práce z kanceláře, jak potvrdilo více než 78 % dotázaných, je přímý kontakt s kolegy a nadřízenými. Osobní interakce je klíčová pro efektivní komunikaci a budování týmového ducha v pracovním prostředí. Důležitost sociálního prostředí pracoviště pak ještě více zdůrazňuje skutečnost, že téměř polovina dotázaných vidí jako nevýhodu práce z domova zhoršené možnosti kariérního postupu. Zjištění potvrzuje i nedávný průzkum společnosti GoodHire, v rámci nějž prakticky všech 3500 dotazovaných souhlasí s faktem, že pracovníci v kanceláři budou mít více výhod a kariérních příležitostí než jejich kolegové pracující na dálku.

Kolegové hrají také klíčovou roli v rozhodování zaměstnanců, zda omezit práci z domova a vrátit se do firemní kanceláře. Shodlo se na tom 83 % respondentů průzkumu Colliers. Méně než polovina pak jako důvod k návratu do firemní kanceláře zmiňovala pracovní prostředí, případně technologické vybavení. „Toto zjištění naznačuje, že v současné době jsou kvalitní pracovní podmínky a technické vybavení spíše očekávaným standardem, nikoli výjimečnou přidanou hodnotou, kterou zaměstnanci vyžadují od svých zaměstnavatelů. I proto by modernizaci pracovního prostředí měla být věnována náležitá pozornost,“ vysvětluje Jana Vlková, ředitelka oddělení Workplace Advisory a Office Agency ze společnosti Colliers.

Názory generací se různí

Průzkum také ukázal, že každá generace vnímá rizika a výhody práce z kanceláře či z domova jinak. Například mladší generace Z reprezentovaná pracovníky ve věku do 26 let vykazuje menší znepokojení ohledně omezeného kontaktu s kolegy a nadřízenými, a to s 12% rozdílem proti ostatním věkovým skupinám. Avšak má, se stejným procentuálním rozdílem, větší obavy ohledně zhoršených vyhlídek na kariérní postup. Odlišnosti jsou patrné mimo jiné i u názorů na zavedení čtyřdenního pracovního režimu. Generace Z o něj jeví o plných 16 procentních bodů větší zájem než generace X. „Tyto rozdíly ve vnímání ukazují na potřebu diferencovaného přístupu zaměstnavatelů k podpoře různých věkových skupin zaměstnanců. A tato potřeba se bude zvětšovat s tím, jak se kvůli prodlužujícímu se věku odchodu do důchodu bude již brzy v rámci jedné organizace na pracovišti setkávat i 5 generací,“ komentuje Jana Vlková.

Silná firemní kultura přispěje k vyšší spokojenosti

Se svou prací je dle průzkumu Colliers aktuálně obecně spokojená jen necelá polovina respondentů. K setrvání v práci je nejvíce motivují vztahy s kolegy (73 %) a firemní kultura (55 %). „Je zajímavé, že finanční ohodnocení se v našem průzkumu umístilo až na třetí pozici s 54 %. I když to stále představuje více než polovinu respondentů, v době vysoké inflace je to vlastně nízké procento, které ukazuje, že peníze nejsou všechno,“ komentuje Jana Vlková s tím, že právě firemní kultura a aktivity, které podpoří týmovou práci, sdílení znalostí a vytváření příležitostí pro neformální interakce mezi zaměstnanci mohou spokojenost výrazně zvýšit. Může přitom jít o nejrůznější týmové setkávání, firemní akce, společné projekty či programy mentorství. Důležité je pak také pravidelně zjišťovat přání zaměstnanců prostřednictvím ankety, aby firma lépe porozuměla jejich potřebám a zájmům. Důležitost silné firemní kultury je patrná i z výsledků aktuálního průzkumu asociace ABSL, která sdružuje firmy z oboru IT a podnikových služeb. Dle něj má plných 89 % firem z tohoto sektoru posilování firemní kultury jako jednu z priorit pro letošní rok.

Články autora Marta Lipovská

Nejnovější články

Analýzy
Firmy novou éru vítají, zaměstnanci preferují osobní přístup

Zájem HR manažerů o tuto technologii by však...

Podle průzkumu Grafton Recruitment je zavedení AI a...

Používání umělé inteligence v oblasti lidských zdrojů může...

To potvrzuje i prezident oborové organizace ABSL Jaromír...

Cestovní ruch
Delta Air Lines znovu létá z Prahy do New Yorku

„Těší mě, že společnost Delta Air Lines nabízí...

„Jsme nadšení, že na letní sezónu obnovujeme nonstop...

Názory
Spotřebitelé začínají (konečně!) utrácet

Nad očekávání rychlé oživení spotřebitelské poptávky napříč jednotlivými...

V nejbližších měsících by měly výše zmíněné faktory...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Firmy novou éru vítají, zaměstnanci preferují osobní přístup

Zájem HR manažerů o tuto technologii by však...

Podle průzkumu Grafton Recruitment je zavedení AI a...

Používání umělé inteligence v oblasti lidských zdrojů může...

To potvrzuje i prezident oborové organizace ABSL Jaromír...

Analýzy
Známe nejoblíbenější zaměstnanecké benefity!

Vyplývá to z aktuálních dat portálu Platy.cz, který se...

Výše zmíněné benefity můžeme zařadit mezi ty klasické....

Popularitu tohoto benefitu potvrzuje i Milan Beutl, ředitel...

Firmy také stále více dbají na zdravé stravování....

U některých firem poskytování benefitů ovlivnily nově nastavené...

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...