×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Úterý 28. března 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny13. 2. 2023 08:37

Osmihodinový pobyt na pracovišti je minulostí

I přesto, že se v letech 2021 i 2022 plánovala vrátit se zpět do kanceláří na 2–3 dny v týdnu většina zaměstnanců, reálná obsazenost firemních kanceláří se v současnosti pohybuje jen okolo 35 %. Nejvíce lidé navštěvují firemní kancelář v úterý, nejméně v pátek, kdy průměrná obsazenost činí jen 17 %. Osmihodinový pobyt na pracovišti je dnes již minulostí, zaměstnanci nejčastěji v rámci jednoho dne v kanceláři stráví 9–12 hodin. Vyplývá to ze studie, kterou zpracovala společnost Colliers ve spolupráci s platformou pro analýzu obsazenosti pracovišť Basking.io.

Foto: Shutterstock.com Mění se kanceláře i způsob práce Foto: Shutterstock.com

Dle této studie navštěvuje firemní kancelář 44 % zaměstnanců jednou týdně, 38 % 2–3 týdně a 18 % 4–5 týdně. Studie zároveň ukázala, že osmihodinový pobyt v kanceláři je dnes již minulostí. V kanceláří stráví necelá polovina respondentů 9–12 hodin za den, třetina 6–8 hodin a čtvrtina jen 2–5 hodin. „Evropské země v obsazenosti kanceláří vedou, v USA či zemích jižní Ameriky využívají zaměstnanci firemní kanceláře ještě o něco méně,“ říká Jana Vlková ze společnosti Colliers s tím, že důvodů může být celá řada – od delšího času potřebného na dojíždění, přes dostupnou digitální infrastrukturu až po firemní zvyklosti a míru individuality jednotlivých národů.

Rozdíly jsou pak patrné i mezi jednotlivými zeměmi Evropy. Například Velká Británie, Holandsko, Belgie či Francie mají obsazenost nižší než země, kde lidé preferují více osobních kontaktů a práci v týmu, jako jsou například Řecko, Makedonie či Rumunsko. „Česká republika se v tomto ohledu nachází ve zlatém středu,“ doplňuje Jana Vlková. Potvrzují to i údaje z průzkumu české oborové asociace ABSL, která zjišťovala míru práce z domova v kancelářských oborech podnikových a IT služeb. Z domova dle něj pracuje 62 % zaměstnanců 2–4 dny v týdnu, 9 % pouhý 1 den v týdnu a 29 % celý týden. I přesto chce 19 % firem rozšířit své kanceláře.

Ty však budou dle expertů z Colliers jiné než dříve. „Asi nejdůležitější změnou, která se firemních kanceláří dotkne, bude větší důraz na prostory určené ke spolupráci a setkávání týmů. Zatímco v předpandemických kancelářích bylo plných 70 % plochy dedikováno individuálním pracovním místům a 30 % zasedacím místnostem a dalším prostorám, dnes se poměr mění – 30–40 % je určeno pro pracovní místa, 60–70 % pro týmovou spolupráci či relaxaci,“ vysvětluje Jana Vlková. Změnu doznávají i samotná pracovní místa, zatímco před pandemií se na jeden pracovní stůl obvykle počítalo s 10–12 m2, dnes se kalkuluje se 14–16 m2. Protože se však mnohem častěji přistupuje ke sdílení pracovních míst, tak ve skutečnosti při přepočtu na 1 zaměstnance se jedná o snížení na 6–8 m2. Při sdílení pracovních míst se totiž obvykle počítá s poměrem 0:33–0,7 stolu na 1 zaměstnance. Novinkou jsou pak i specializované projektové místnosti pro spolupráci, kdy zaměstnanci sedí u stolu ve tvaru půlkruhu a díky technologiím pro hybridní spolupráci a velkým obrazovkám komunikují s kolegy, kteří jsou ve svých domácích kancelářích.

Co na to zaměstnanci?

Studie se zaměřila i na zkušenosti zaměstnanců s novým konceptem kanceláří. V porovnání s předpandemickou úrovní jejich spokojenost vzrostla, nové uspořádání a hybridní práce byly přitom hlavním důvodem. Zájem zaměstnanců z kancelářského prostředí o hybridní způsob práce pak dokládá i nedávná analýza organizace Gallup, dle níž pouze 3 % zaměstnanců v profesionálních podnikových službách s možností pracovat z domova uvádějí, že by raději pracovali plně z firemní kanceláře. Pouze jeden ze tří pak dává přednost tomu, aby fungoval výhradně z domova. Dva ze tří pracovníků, včetně rolí, jako jsou inženýři, konzultanti, programátoři či experti na finance tedy preferují hybridní způsob práce. Nové uspořádání pracovního prostředí je může dokonale podpořit.

Články autora Kamil Pittner

Nejnovější články

Expertní pohled
Únik tepla skrz střechu se prodraží, lze mu snadno zabránit

Jedním z nejdůležitějších kroků při stavbě domu je...

Vzhledem k jejich vynikajícím tepelněizolačním vlastnostem stačí pro...

Trendy
Budoucnost logistiky: AI předpovídá kritické situace

„Digitalizace je dle mého názoru pro společnosti zabývající...

Vzhledem k tomu, že neexistuje jednotná definice, většina...

Umělá inteligence umožňuje softwaru automaticky se učit na...

„Pomocí AI dokážou společnosti ne řešit, ale předvídat...

Expertní pohled
Intenzita DDoS útoků rostla, nejvíce jich míří z Ruska

„I když celkový počet klesl, rostla intenzita jednotlivých...

Posledních několik měsíců roste podíl útoků přímo na...

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Sílí význam českého vývozu do zahraničí

„Je to velký úspěch tak malé země, jakou...

Za vhodný nástroj, osvědčený ve všech vyspělých zemích,...

Za velkou příležitost označuje Mongolsko, kam každoročně veze...

Expertní pohled
Trendy v cestování: Nomádi se mění ve slowmády

Kvůli pandemii se proměnily také preference cestujících a...

Současně se změnou cestovního chování se objevily i...

Rok 2023 tak podle nás bude ve znamení...

Analýzy
Průzkum potvrdil, že nedostatek talentů se prohlubuje

„Nedostatek zaměstnanců s vhodným profilem dlouhodobě roste a...

Globální průměr dosahuje rekordní úrovně za celou historii...

S největším nedostatkem talentů v ČR se potýká...

Jaké profily zaměstnanců firmy nejvíce postrádají Nejhůře hledané...

V době rychlých změn a velké nejistoty organizacím...

Největším trendem je, že se firmy snaží čím...

„Přestože ekonomika směřuje ke zmírnění růstu, poptávka po...