Úterý 7. května 2024
ikona hodiny13. 2. 2023 08:37

Osmihodinový pobyt na pracovišti je minulostí

I přesto, že se v letech 2021 i 2022 plánovala vrátit se zpět do kanceláří na 2–3 dny v týdnu většina zaměstnanců, reálná obsazenost firemních kanceláří se v současnosti pohybuje jen okolo 35 %. Nejvíce lidé navštěvují firemní kancelář v úterý, nejméně v pátek, kdy průměrná obsazenost činí jen 17 %. Osmihodinový pobyt na pracovišti je dnes již minulostí, zaměstnanci nejčastěji v rámci jednoho dne v kanceláři stráví 9–12 hodin. Vyplývá to ze studie, kterou zpracovala společnost Colliers ve spolupráci s platformou pro analýzu obsazenosti pracovišť Basking.io.

Kamil Pittner autor

Foto: Shutterstock.com Mění se kanceláře i způsob práce Foto: Shutterstock.com

Dle této studie navštěvuje firemní kancelář 44 % zaměstnanců jednou týdně, 38 % 2–3 týdně a 18 % 4–5 týdně. Studie zároveň ukázala, že osmihodinový pobyt v kanceláři je dnes již minulostí. V kanceláří stráví necelá polovina respondentů 9–12 hodin za den, třetina 6–8 hodin a čtvrtina jen 2–5 hodin. „Evropské země v obsazenosti kanceláří vedou, v USA či zemích jižní Ameriky využívají zaměstnanci firemní kanceláře ještě o něco méně,“ říká Jana Vlková ze společnosti Colliers s tím, že důvodů může být celá řada – od delšího času potřebného na dojíždění, přes dostupnou digitální infrastrukturu až po firemní zvyklosti a míru individuality jednotlivých národů.

Rozdíly jsou pak patrné i mezi jednotlivými zeměmi Evropy. Například Velká Británie, Holandsko, Belgie či Francie mají obsazenost nižší než země, kde lidé preferují více osobních kontaktů a práci v týmu, jako jsou například Řecko, Makedonie či Rumunsko. „Česká republika se v tomto ohledu nachází ve zlatém středu,“ doplňuje Jana Vlková. Potvrzují to i údaje z průzkumu české oborové asociace ABSL, která zjišťovala míru práce z domova v kancelářských oborech podnikových a IT služeb. Z domova dle něj pracuje 62 % zaměstnanců 2–4 dny v týdnu, 9 % pouhý 1 den v týdnu a 29 % celý týden. I přesto chce 19 % firem rozšířit své kanceláře.

Ty však budou dle expertů z Colliers jiné než dříve. „Asi nejdůležitější změnou, která se firemních kanceláří dotkne, bude větší důraz na prostory určené ke spolupráci a setkávání týmů. Zatímco v předpandemických kancelářích bylo plných 70 % plochy dedikováno individuálním pracovním místům a 30 % zasedacím místnostem a dalším prostorám, dnes se poměr mění – 30–40 % je určeno pro pracovní místa, 60–70 % pro týmovou spolupráci či relaxaci,“ vysvětluje Jana Vlková. Změnu doznávají i samotná pracovní místa, zatímco před pandemií se na jeden pracovní stůl obvykle počítalo s 10–12 m2, dnes se kalkuluje se 14–16 m2. Protože se však mnohem častěji přistupuje ke sdílení pracovních míst, tak ve skutečnosti při přepočtu na 1 zaměstnance se jedná o snížení na 6–8 m2. Při sdílení pracovních míst se totiž obvykle počítá s poměrem 0:33–0,7 stolu na 1 zaměstnance. Novinkou jsou pak i specializované projektové místnosti pro spolupráci, kdy zaměstnanci sedí u stolu ve tvaru půlkruhu a díky technologiím pro hybridní spolupráci a velkým obrazovkám komunikují s kolegy, kteří jsou ve svých domácích kancelářích.

Co na to zaměstnanci?

Studie se zaměřila i na zkušenosti zaměstnanců s novým konceptem kanceláří. V porovnání s předpandemickou úrovní jejich spokojenost vzrostla, nové uspořádání a hybridní práce byly přitom hlavním důvodem. Zájem zaměstnanců z kancelářského prostředí o hybridní způsob práce pak dokládá i nedávná analýza organizace Gallup, dle níž pouze 3 % zaměstnanců v profesionálních podnikových službách s možností pracovat z domova uvádějí, že by raději pracovali plně z firemní kanceláře. Pouze jeden ze tří pak dává přednost tomu, aby fungoval výhradně z domova. Dva ze tří pracovníků, včetně rolí, jako jsou inženýři, konzultanti, programátoři či experti na finance tedy preferují hybridní způsob práce. Nové uspořádání pracovního prostředí je může dokonale podpořit.

Články autora Kamil Pittner

Nejnovější články

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Aktuality
Česká nábytkářská firma dobyla Paříž

„Účast na veletrhu byla pro firmu RIM jedinečnou...

V rámci veletrhu značka RIM prezentovala nejen své...

Workspace Expo v Paříži je mezinárodní veletrh zaměřený...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...