Pondělí 13. května 2024
ikona hodiny27. 7. 2023 06:59

Prague Research Forum oznamuje údaje o kancelářském trhu v Praze za druhé čtvrtletí roku 2023

Kancelářský trh v Praze je stabilní, výstavba omezená

V posledním roce nebyla v Praze zahájena žádná stavba projektu komerčních prostor. Volné kapacity kanceláří se postupně snižují, což může v blízké době znamenat potenciální nedostatek kvalitních kancelářských prostor k pronájmu. Jaká je situace na pražském kancelářském trhu?

Kamil Pittner autor

Foto: Shutterstock.com Stav kancelářského trhu v Praze – stabilita, omezená výstavba Foto: Shutterstock.com

Celková velikost moderních kancelářských ploch v Praze zůstala v letošním druhém čtvrtletí na hodnotě 3,85 milionů m2. Nebyla dokončena žádná kancelářská budova a také v rámci Prahy nedošlo k žádnému zahájení výstavby. Do konce roku 2023 je plánováno dokončení dalších sedmi kancelářských projektů s celkovou kancelářskou plochou 66 800 m2.

Ve druhém čtvrtletí roku 2023 bylo ve výstavbě přibližně 143 600 m2 kancelářských ploch. Nejvíce rozestavěných ploch se nacházelo v Praze 1 (26 %), Praze 10 (20 %) a Praze 5 (19 %).

Většinu nabídky moderních kanceláří (74 %) tvoří budovy třídy A, přičemž podíl nejkvalitnějších prostor s hodnocením AAA na celkovém objemu kancelářských prostor dosahuje téměř 17 %.

Prague Research Forum (PRF)

Současnými členy jsou společnosti CBRE, Colliers, Cushman & Wakefield, iO Partners, Knight Frank a Savills, které sdílejí základní informace o kancelářském trhu v Praze za účelem poskytování co možná nejúplnějších, nejpřesnějších a nejtransparentnějších dat o jeho vývoji.

Realizovaná poptávka

Celková hrubá realizovaná poptávka (tzn. včetně přejednání stávajících smluv, tzv. renegociací a podnájmů) dosáhla v druhém čtvrtletí roku 2023 velikosti 148 800 m2, což představuje meziroční nárůst o 23 % a rovněž nárůst mezičtvrtletně o 10 %.

Nejvyšší hrubá realizovaná poptávka byla v druhém čtvrtletí zaznamenána v městských částech Praha 4 (41 %), Praha 5 (16 %) a Praha 1 (14 %). Nejvyšší poptávku po kancelářích realizovaly technologické (42 %), finanční (9 %) a farmaceutické společnosti (7 %).

Podíl nově pronajatých prostor a expanzí ve stávajících budovách představoval 41 % z celkové hrubé realizované poptávky, zatímco předpronájem nových kanceláří ve výstavbě činil 4 %. Majoritní podíl tvořily přejednané stávající smlouvy (tzv. renegociace), a to 53 %.

Podnájmy již pronajatých prostor představovaly 2 % z realizované poptávky.

Významné pronájmy

Největšími transakcemi ve druhém čtvrtletí 2023 byla přejednání stávajících nájemních smluv, zejména společnosti DHL Information Services v areálu The Park (18 000 m2) v Praze 4 a společnosti Microsoft v budově Delta na Brumlovce (16 100 m2) v Praze 4. Největší nový pronájem uzavřela společnost Sandoz v budově Enterprise (5 700 m2) v Praze 4.

Podíl neobsazené plochy a čistá absorpce

Čistá absorpce vyjadřuje změnu obsazených kancelářských prostor na trhu za dané období. V porovnání s předchozím čtvrtletím vzrostla obsazená kancelářská plocha o 13 600 m2.

Neobsazenost kanceláří klesla ze 7,6 % v prvním čtvrtletí 2023 na 7,3 % ve druhém čtvrtletí 2023. Celková plocha volných kanceláří na konci čtvrtletí dosáhla 279 600 m2. Nejvíce volných prostor bylo v Praze 4 (53 800 m2) a Praze 5 (50 700 m2). Naopak nejméně neobsazených ploch bylo v Praze 10 (7 700 m2) a Praze 2 (8 700 m2).

V procentuálním vyjádření byla nejvyšší míra neobsazenosti v Praze 3 (20,4 %) a Praze 9 (14,4 %), nejnižší pak v Praze 8 (3,9 %) a Praze 10 (5,0 %).

Nájemné

Nejvyšší dosahované nájemné (prime) se v druhém čtvrtletí roku 2023 stabilizovalo na hodnotách v rozmezí 26,50–27,00 eur za m2 za měsíc za nejlepší kanceláře v centru města, 17,75–18,25 eur v širším centru a 15,00–16,00 eur v okrajových částech města.

Rostoucí ceny stavebních prací se kromě nájemného promítají také do nabídek příspěvků na kancelářské vestavby, případně jiných pobídek.

V části trhu nájemné ještě poroste

Situaci na pražském kancelářském trhu komentuje Radana Williamsová, Associate Director v týmu pronájmu kancelářských prostor ve společnosti Colliers: „Během posledních dvanácti měsíců nebyla zahájena žádná stavba projektu komerčních prostor. Volné kapacity kanceláří se postupně snižují, což může v blízké době znamenat potenciální nedostatek kvalitních kancelářských prostor k pronájmu. Menší množství volných kanceláří, zvyšování úrokových sazeb a rostoucí náklady na stavební práce způsobily, že nájemné, které bylo v posledních 10 letech poměrně stabilní, v posledních měsících významně rostlo. Očekáváme, že u části trhu tento trend může i nadále pokračovat. Některé společnosti přehodnocují své potřeby ohledně kancelářských prostor a snaží se ušetřit náklady tím, že sníží jejich plochu. Zároveň kladou důraz na spolupráci a osobní interakci, aby co možná nejvíce podpořily návrat zaměstnanců do kanceláří.“

Články autora Kamil Pittner

Nejnovější články

Analýzy
Firmy novou éru vítají, zaměstnanci preferují osobní přístup

Zájem HR manažerů o tuto technologii by však...

Podle průzkumu Grafton Recruitment je zavedení AI a...

Používání umělé inteligence v oblasti lidských zdrojů může...

To potvrzuje i prezident oborové organizace ABSL Jaromír...

Cestovní ruch
Delta Air Lines znovu létá z Prahy do New Yorku

„Těší mě, že společnost Delta Air Lines nabízí...

„Jsme nadšení, že na letní sezónu obnovujeme nonstop...

Názory
Spotřebitelé začínají (konečně!) utrácet

Nad očekávání rychlé oživení spotřebitelské poptávky napříč jednotlivými...

V nejbližších měsících by měly výše zmíněné faktory...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Firmy novou éru vítají, zaměstnanci preferují osobní přístup

Zájem HR manažerů o tuto technologii by však...

Podle průzkumu Grafton Recruitment je zavedení AI a...

Používání umělé inteligence v oblasti lidských zdrojů může...

To potvrzuje i prezident oborové organizace ABSL Jaromír...

Analýzy
Známe nejoblíbenější zaměstnanecké benefity!

Vyplývá to z aktuálních dat portálu Platy.cz, který se...

Výše zmíněné benefity můžeme zařadit mezi ty klasické....

Popularitu tohoto benefitu potvrzuje i Milan Beutl, ředitel...

Firmy také stále více dbají na zdravé stravování....

U některých firem poskytování benefitů ovlivnily nově nastavené...

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...