Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny25. 10. 2022 09:00

Nový ekosystém digitálně­-reálných světů přichází změnit retail

Připravte se na revoluci v retailu: Metaverzum přichází!

Retail čeká další vlna technologických inovací. Metaverzum, sdílený virtuální prostor, aktuálně táhnou první značky zejména z módního průmyslu, které jej již obývají – Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstávají ani giganty nápojového byznysu Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser.

Petr Jarkovský autor

Foto: Accenture Metaverzum (z)mění retail Foto: Accenture

„Metaverzum nebo také Metaverse Continuum je dalším krokem ve vývoji internetu a změní způsob, jakým budou maloobchodníci komunikovat se zákazníky, jaké produkty a služby budou nabízet, jak je budou vyrábět a distribuovat,“ říká Martin Šrůma z Accenture ČR a dodává: „Segmentům značek, které již tento prostor využívají, dominuje retail. Například firma Nike zde vloni zpřístupnila svůj Nikeland, kde si návštěvníci mohou vyzkoušet virtuální verze zboží a také zažít zábavu. A slaví s ním první úspěchy, protože dokázal již přilákat přes sedm milionů uživatelů.“

V současnosti jsou v metaverzu již aktivní první značky, zejména z módního průmyslu, jako jsou Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstává ani Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser. Velmi slibně vypadá také nakupování v metaverzním supermarketu Walmart. Nákupy probíhají ve virtuální realitě s následným fyzickým doručením.

Tento trend nabízí retailu nejen virtuální obchody, ale také prostory rozšířené reality, kde mohou zákazníci zkoumat a zažívat produkty způsobem, který zapojuje smysly a přenáší lidi do nových realit. „Obvykle do tohoto prostoru přistupují lidé pomocí sady brýlí pro virtuální realitu připojených k počítači. Firmy takto mohou v metaverzu velmi intenzivně komunikovat se zákazníkem, a ještě více pracovat s tím, jak značka na lidi působí,“ říká spolumajitel módní značky Vuch Martin Kůs.

Jednoznačně nyní vzniká nový trend, kterého se v první fázi chopili silné značky. „Vidíme, že přední značky zejména z módního retailu, chytily tuto technologickou šanci za pačesy a nyní se na ní chystají stavět další komunikaci se zákazníky, zákaznickou zkušenost a budování toho, jak je značka vnímána. Co si může značka přát více než dostat zákazníka do svého vesmíru,“ Ruslan Skopal, spolumajitel české značky spodního prádla Styx a dodává: „Další hráči na trhu budou jistě následovat, záleží jen na tom, kolik prostředků do toho budou chtít investovat, protože se jedná o velmi nákladnou záležitost.“

Podle studie Accenture Technology Vision 2022 71 % dotázaných vedoucích pracovníků je přesvědčeno, že metaverzum bude pro byznys dobré a 42 % dokonce tvrdí, že bude průlomovým či transformačním faktorem. Pro firmy může být novým způsobem, jak zaujmout zákazníky a přidat fyzický dotek k online vitrínám produktů a služeb.

Metaverzum, jako zcela nové prostředí pro život a nakupování, s sebou pravděpodobně také brzy přinese i nové možnosti placení digitálními měnami. „Peněženky v metaverzu budou podobné těm digitálním s tím rozdílem, že budou umět používat i kryptoměny. Takovou peněženku bude možné použít jak při nákupech v metaverzu, třeba k nákupu virtuálních nemovitostí, tak i k provádění běžných finančních transakcí. Navíc bude pravděpodobně umět i nakupovat a uchovávat unikátní tokeny, které jsou jakýmsi podílem na vlastnictví spojeným s předem definovanými výhodami,“ říká Zuzana Stehlíková z IC Group.

Změní tedy metaverzum způsob, jakým jsme nyní zvyklí nakupovat? Pravděpodobně ano, ale bude to trvat nejméně deset let, než se dostatečně přiblíží mainstreamu. Agentura Gartner však předpovídá, že do roku 2026 zde bude 15 % lidí trávit alespoň hodinu denně. Maloobchodní společnosti se tedy musejí začít připravovat již nyní minimálně ve svých dlouhodobých plánech budování IT a vztahu k zákazníkovi.

Články autora Petr Jarkovský

Nejnovější články

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Trendy
Saudské fondy, české startupy, mezinárodní investoři

Nebudou chybět zástupci globálně úspěšných fondů Hustle fund,...

Foundeři zde budou mít možnost oslovit širokou škálu...

Na Reflect přiletí podnikatelé a zakladatelé několika úspěšných...

Díky pozitivnímu ohlasu, kterému se minulý rok těšila...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...