Úterý 20. února 2024
ikona hodiny9. 2. 2023 07:17

Jak budou vypadat obchody budoucnosti?

E-shop propojený s kamenným obchodem, doplňování zboží bude řídit umělá inteligence

Svět nákupů jde stále dopředu směrem k novému nákupnímu zážitku. Vstupují sem stále více technologie, které pomáhají k nákupům formami, jež dříve nebyly možné. A pandemie vývoj dramaticky urychlila. Omnichannel služby kompatibilní napříč všemi kanály zavedlo mnoho maloobchodníků a tudy jde i aktuální vývoj.

Petr Jarkovský autor

Foto: Accenture Víme, jak bude vypadat obchod budoucnosti Foto: Accenture

Mnoho změn ve spotřebitelském chování přetrvalo i po kovidových restrikcích. Okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb online nákupů a digitálních technologií. Překvapující bylo zejména měřítko a tempo změn, které se komprimovaly do několika týdnů, ačkoli za jiných podmínek by pravděpodobně trvaly roky. Mnoho z těchto věcí přetrvá, pokud budou využity ku prospěchu v nových podmínkách.

Sjednocení online a offline

Online a offline prodej musí ladit přesně tak, jak si to zákazník přeje. Jednotné online/offline prostředí musí být navrženo tak, aby bylo vždy přístupné tak, jak si to zákazník přeje a aby zákaznický zážitek v něm byl vždy stejně komfortní. Velký důraz je stále kladen na fyzické nakupování, aby si člověk mohl svůj nákup osahat a vyzkoušet. Ale také třeba na možnost rychlého online objednání a nakoupení prostřednictvím smartphonu přímo z obchodu s dodáním domů.

Vize zcela integrovaného obchodu

Obchod budoucnosti kombinuje rychlost a jednoduchost digitálního nakupování s automatizovanou efektivitou moderních skladů. Kamenné obchody však mají budoucnost a zákazníci po nich stále touží, to je evidentní. Společnost Accenture vyvinula na základě nejnovějších poznatků o nákupním chování nový koncept tradičního uspořádání maloobchodu rozdělující obchod na tři části.

Infografika: Accenture Infografika: Accenture

Ulička

Zde nakupující používají své chytré telefony k nákupu oblíbeného zboží, například potravin. Jedná se o produkty, o kterých zákazníci již vědí, že je chtějí a potřebují. Pomocí technologií se vyhnou časově náročnému hledání produktů v regálech a pohodlně tuto část nákupu pořídí, tak jak chtějí. Budou ji mít připravenou na pokladně nebo jim dorazí domů, pokud budou chtít.

Temný obchod

Kovidová opatření prověřila i odolnost a pružnost té méně viditelné části obchodu. A ta se bude také u většiny z nich radikálně měnit. Pozornost je třeba věnovat i vytvoření pružného a odolného dodavatelského řetězce. Po zkušenostech s pandemií je třeba znovu přehodnotit vše od základu – zdroje, výrobu i logistiku.

Temný obchod je částí obchodu, která není vidět, ale odvádí černou práci, prostor automatizované přípravy objednávek, které zařídí a zprocesují nákup i doručení domů. Toto realizační centrum využívá rozsáhlé automatizace plnění objednávek z e-shopu i ze zákaznické uličky, a to s maximální rychlostí.

Promenáda

Tato část obchodu je něco jako zábavné hřiště pro nakupování. Zde zákazník může objevovat a kupovat produkty, které mu padnou do oka, jsou mu příjemné na omak či mu voní. Tento prostor pak velmi dobře funguje jako místo pro neformální setkávání zákazníka s produktem a toho musí prodejce maximálně využít.

„Člověk se nesmí při nakupování nudit. Nákup pro něj musí být co nejpříjemnější a bez zbytečného plýtvání časem. K tomu směřují všechny koncepty, které díky technologiím a přístupům k prodeji zvyšují zákaznický komfort,“ říká Ruslan Skopal, spolumajitel obchodů Trenýrkárna.cz a české módní značky spodního prádla Styx.

Díky kamerám a umělé inteligenci je dnes také možné na minimum eliminovat vyprodanost zásob na prodejně. „Software se naučí rozeznávat každý jednotlivý produkt a hlídá jeho dostatečné zásoby v místě. Pokud zásoba některého z nabízených výrobků klesne pod stanovenou hranici, je systém automaticky schopen připravit a odeslat objednávku,“ říká spolumajitel a šéfdesignér české módní značky Vuch Martin Kůs.

Ne všichni provozovatelé prodejen jsou však v současnosti ochotni nechat za sebe rozhodovat software. Proto návrh objednávky může být zaslán elektronicky odpovědné osobě, která o ní teprve závazně rozhodne. Do budoucna se ovšem předpokládá, že plně automatických objednávek bude přibývat.

Články autora Petr Jarkovský

Nejnovější články

Trendy
Digitální proměna: tajemství vaší úspěšné budoucnosti

V návaznosti na toto uvědomění vzniká další otázka. Co...

Možná si kladete otázku, kdy je ten správný...

Určujte si vize a cíle. Když se odhodláme udělat zásadní rozhodnutí...

Klíčem k úspěchu jsou SMART cíle – specifické, měřitelné, dosažitelné,...

Za domem máme kouzelný les, kde chce každý...

Dalším klíčovým prvkem je zapojení všech zúčastněných stran...

Ano, v následném kroku digitální transformace přichází na řadu další podstatná...

Co se tím myslí? Pokud ve vaší firmě chybí potřebné IT...

Co si pod tím představit? Klíčem je podrobný, realistický plán,...

Tým by měl být sestaven standardně – z přirozených...

Člověk se učí celý život. Posledním krokem na cestě...

Na straně zaměstnanců může digitální transformace vyvolávat smíšené...

Pohled z praxe
Razantní škrty? Digitalizace vám sníží firemní náklady dlouhodobě

Firmy, které dostávají doklady e-mailem nebo poštou, tráví...

Velká faktura od dodavatele pro některé firmy znamená,...

Doklady vám chodí elektronicky, ale následně si je...

Sklad je místo, kde má digitalizace obrovský dopad...

Analýzy
Leden potvrdil zvyšování kvality DDoS útoků

Zdánlivě slabší útoky se totiž i hůře odhalují....

Stále oblíbenější útoky přímo na aplikační vrstvě umožňují...

Nejnovější Expertní pohled

Trendy
Digitální proměna: tajemství vaší úspěšné budoucnosti

V návaznosti na toto uvědomění vzniká další otázka. Co...

Možná si kladete otázku, kdy je ten správný...

Určujte si vize a cíle. Když se odhodláme udělat zásadní rozhodnutí...

Klíčem k úspěchu jsou SMART cíle – specifické, měřitelné, dosažitelné,...

Za domem máme kouzelný les, kde chce každý...

Dalším klíčovým prvkem je zapojení všech zúčastněných stran...

Ano, v následném kroku digitální transformace přichází na řadu další podstatná...

Co se tím myslí? Pokud ve vaší firmě chybí potřebné IT...

Co si pod tím představit? Klíčem je podrobný, realistický plán,...

Tým by měl být sestaven standardně – z přirozených...

Člověk se učí celý život. Posledním krokem na cestě...

Na straně zaměstnanců může digitální transformace vyvolávat smíšené...

Expertní pohled
Jak je to s dorovnávací daní?

Zatímco česká dorovnávací daň míří na entity operující...

Nicméně existuje jeden rozdíl mezi daty rozhodnými pro...

Expertní pohled
Jak vysvětlit změnu názoru?

Člověk ve vedoucí pozici by měl být konzistentní...

Nikdy se nesnažíme změnu názoru skrývat, zastírat anebo...

Měnit názory je občas nutné a někdy se...