Pátek 26. dubna 2024
ikona hodiny9. 2. 2023 07:17

Jak budou vypadat obchody budoucnosti?

E-shop propojený s kamenným obchodem, doplňování zboží bude řídit umělá inteligence

Svět nákupů jde stále dopředu směrem k novému nákupnímu zážitku. Vstupují sem stále více technologie, které pomáhají k nákupům formami, jež dříve nebyly možné. A pandemie vývoj dramaticky urychlila. Omnichannel služby kompatibilní napříč všemi kanály zavedlo mnoho maloobchodníků a tudy jde i aktuální vývoj.

Petr Jarkovský autor

Foto: Accenture Víme, jak bude vypadat obchod budoucnosti Foto: Accenture

Mnoho změn ve spotřebitelském chování přetrvalo i po kovidových restrikcích. Okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb online nákupů a digitálních technologií. Překvapující bylo zejména měřítko a tempo změn, které se komprimovaly do několika týdnů, ačkoli za jiných podmínek by pravděpodobně trvaly roky. Mnoho z těchto věcí přetrvá, pokud budou využity ku prospěchu v nových podmínkách.

Sjednocení online a offline

Online a offline prodej musí ladit přesně tak, jak si to zákazník přeje. Jednotné online/offline prostředí musí být navrženo tak, aby bylo vždy přístupné tak, jak si to zákazník přeje a aby zákaznický zážitek v něm byl vždy stejně komfortní. Velký důraz je stále kladen na fyzické nakupování, aby si člověk mohl svůj nákup osahat a vyzkoušet. Ale také třeba na možnost rychlého online objednání a nakoupení prostřednictvím smartphonu přímo z obchodu s dodáním domů.

Vize zcela integrovaného obchodu

Obchod budoucnosti kombinuje rychlost a jednoduchost digitálního nakupování s automatizovanou efektivitou moderních skladů. Kamenné obchody však mají budoucnost a zákazníci po nich stále touží, to je evidentní. Společnost Accenture vyvinula na základě nejnovějších poznatků o nákupním chování nový koncept tradičního uspořádání maloobchodu rozdělující obchod na tři části.

Infografika: Accenture Infografika: Accenture

Ulička

Zde nakupující používají své chytré telefony k nákupu oblíbeného zboží, například potravin. Jedná se o produkty, o kterých zákazníci již vědí, že je chtějí a potřebují. Pomocí technologií se vyhnou časově náročnému hledání produktů v regálech a pohodlně tuto část nákupu pořídí, tak jak chtějí. Budou ji mít připravenou na pokladně nebo jim dorazí domů, pokud budou chtít.

Temný obchod

Kovidová opatření prověřila i odolnost a pružnost té méně viditelné části obchodu. A ta se bude také u většiny z nich radikálně měnit. Pozornost je třeba věnovat i vytvoření pružného a odolného dodavatelského řetězce. Po zkušenostech s pandemií je třeba znovu přehodnotit vše od základu – zdroje, výrobu i logistiku.

Temný obchod je částí obchodu, která není vidět, ale odvádí černou práci, prostor automatizované přípravy objednávek, které zařídí a zprocesují nákup i doručení domů. Toto realizační centrum využívá rozsáhlé automatizace plnění objednávek z e-shopu i ze zákaznické uličky, a to s maximální rychlostí.

Promenáda

Tato část obchodu je něco jako zábavné hřiště pro nakupování. Zde zákazník může objevovat a kupovat produkty, které mu padnou do oka, jsou mu příjemné na omak či mu voní. Tento prostor pak velmi dobře funguje jako místo pro neformální setkávání zákazníka s produktem a toho musí prodejce maximálně využít.

„Člověk se nesmí při nakupování nudit. Nákup pro něj musí být co nejpříjemnější a bez zbytečného plýtvání časem. K tomu směřují všechny koncepty, které díky technologiím a přístupům k prodeji zvyšují zákaznický komfort,“ říká Ruslan Skopal, spolumajitel obchodů Trenýrkárna.cz a české módní značky spodního prádla Styx.

Díky kamerám a umělé inteligenci je dnes také možné na minimum eliminovat vyprodanost zásob na prodejně. „Software se naučí rozeznávat každý jednotlivý produkt a hlídá jeho dostatečné zásoby v místě. Pokud zásoba některého z nabízených výrobků klesne pod stanovenou hranici, je systém automaticky schopen připravit a odeslat objednávku,“ říká spolumajitel a šéfdesignér české módní značky Vuch Martin Kůs.

Ne všichni provozovatelé prodejen jsou však v současnosti ochotni nechat za sebe rozhodovat software. Proto návrh objednávky může být zaslán elektronicky odpovědné osobě, která o ní teprve závazně rozhodne. Do budoucna se ovšem předpokládá, že plně automatických objednávek bude přibývat.

Články autora Petr Jarkovský

Nejnovější články

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Trendy
Saudské fondy, české startupy, mezinárodní investoři

Nebudou chybět zástupci globálně úspěšných fondů Hustle fund,...

Foundeři zde budou mít možnost oslovit širokou škálu...

Na Reflect přiletí podnikatelé a zakladatelé několika úspěšných...

Díky pozitivnímu ohlasu, kterému se minulý rok těšila...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Trhy v korekci, co bude dál

Akcie a dluhové cenné papíry jsou velmi citlivé...

Pokud se podíváme na historické zkušenosti s propady na...

Expertní pohled
Rok 2027 narovná mzdy mezi muži a ženami

Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....

Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...

Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...

Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...

Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...

Expertní pohled
Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji

V praxi se s využitím různých slev a...

Na první pohled se může zdát, že omezení...