Pondělí 22. července 2024
ikona hodiny9. 2. 2023 07:17

Jak budou vypadat obchody budoucnosti?

E-shop propojený s kamenným obchodem, doplňování zboží bude řídit umělá inteligence

Svět nákupů jde stále dopředu směrem k novému nákupnímu zážitku. Vstupují sem stále více technologie, které pomáhají k nákupům formami, jež dříve nebyly možné. A pandemie vývoj dramaticky urychlila. Omnichannel služby kompatibilní napříč všemi kanály zavedlo mnoho maloobchodníků a tudy jde i aktuální vývoj.

Petr Jarkovský autor

Foto: Accenture Víme, jak bude vypadat obchod budoucnosti Foto: Accenture

Mnoho změn ve spotřebitelském chování přetrvalo i po kovidových restrikcích. Okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb online nákupů a digitálních technologií. Překvapující bylo zejména měřítko a tempo změn, které se komprimovaly do několika týdnů, ačkoli za jiných podmínek by pravděpodobně trvaly roky. Mnoho z těchto věcí přetrvá, pokud budou využity ku prospěchu v nových podmínkách.

Sjednocení online a offline

Online a offline prodej musí ladit přesně tak, jak si to zákazník přeje. Jednotné online/offline prostředí musí být navrženo tak, aby bylo vždy přístupné tak, jak si to zákazník přeje a aby zákaznický zážitek v něm byl vždy stejně komfortní. Velký důraz je stále kladen na fyzické nakupování, aby si člověk mohl svůj nákup osahat a vyzkoušet. Ale také třeba na možnost rychlého online objednání a nakoupení prostřednictvím smartphonu přímo z obchodu s dodáním domů.

Vize zcela integrovaného obchodu

Obchod budoucnosti kombinuje rychlost a jednoduchost digitálního nakupování s automatizovanou efektivitou moderních skladů. Kamenné obchody však mají budoucnost a zákazníci po nich stále touží, to je evidentní. Společnost Accenture vyvinula na základě nejnovějších poznatků o nákupním chování nový koncept tradičního uspořádání maloobchodu rozdělující obchod na tři části.

Infografika: Accenture Infografika: Accenture

Ulička

Zde nakupující používají své chytré telefony k nákupu oblíbeného zboží, například potravin. Jedná se o produkty, o kterých zákazníci již vědí, že je chtějí a potřebují. Pomocí technologií se vyhnou časově náročnému hledání produktů v regálech a pohodlně tuto část nákupu pořídí, tak jak chtějí. Budou ji mít připravenou na pokladně nebo jim dorazí domů, pokud budou chtít.

Temný obchod

Kovidová opatření prověřila i odolnost a pružnost té méně viditelné části obchodu. A ta se bude také u většiny z nich radikálně měnit. Pozornost je třeba věnovat i vytvoření pružného a odolného dodavatelského řetězce. Po zkušenostech s pandemií je třeba znovu přehodnotit vše od základu – zdroje, výrobu i logistiku.

Temný obchod je částí obchodu, která není vidět, ale odvádí černou práci, prostor automatizované přípravy objednávek, které zařídí a zprocesují nákup i doručení domů. Toto realizační centrum využívá rozsáhlé automatizace plnění objednávek z e-shopu i ze zákaznické uličky, a to s maximální rychlostí.

Promenáda

Tato část obchodu je něco jako zábavné hřiště pro nakupování. Zde zákazník může objevovat a kupovat produkty, které mu padnou do oka, jsou mu příjemné na omak či mu voní. Tento prostor pak velmi dobře funguje jako místo pro neformální setkávání zákazníka s produktem a toho musí prodejce maximálně využít.

„Člověk se nesmí při nakupování nudit. Nákup pro něj musí být co nejpříjemnější a bez zbytečného plýtvání časem. K tomu směřují všechny koncepty, které díky technologiím a přístupům k prodeji zvyšují zákaznický komfort,“ říká Ruslan Skopal, spolumajitel obchodů Trenýrkárna.cz a české módní značky spodního prádla Styx.

Díky kamerám a umělé inteligenci je dnes také možné na minimum eliminovat vyprodanost zásob na prodejně. „Software se naučí rozeznávat každý jednotlivý produkt a hlídá jeho dostatečné zásoby v místě. Pokud zásoba některého z nabízených výrobků klesne pod stanovenou hranici, je systém automaticky schopen připravit a odeslat objednávku,“ říká spolumajitel a šéfdesignér české módní značky Vuch Martin Kůs.

Ne všichni provozovatelé prodejen jsou však v současnosti ochotni nechat za sebe rozhodovat software. Proto návrh objednávky může být zaslán elektronicky odpovědné osobě, která o ní teprve závazně rozhodne. Do budoucna se ovšem předpokládá, že plně automatických objednávek bude přibývat.

Články autora Petr Jarkovský

Nejnovější články

Expertní pohled
Bude povolování staveb rychlejší, jednodušší a srozumitelnější?

Tento údaj vychází z referenčního projektu logistické haly, který...

Povolení na umístění a základní parametry stavby budou jednodušší. Všechna...

Od 1. července 2024 přechází ČR z místní na centrální celostátní podatelnu....

Zrychlí se tedy proces povolování staveb? Ano. Bude...

Aktuality
Vláda musí prevenci věnovat větší pozornost

Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodla...

Co je třeba změnit? Zaměstnavatelé by měli dobré...

Bude tedy součástí dialogu se státní správou i toto...

Máte v plánu i nové projekty? Především se domnívám, že...

Trendy
Vznikla CNAIP – Česká národní AI platforma

Většina zakládajících členů CNAIP se intenzivně věnuje rozvoji ekosystému umělé...

Česká národní AI platforma chce také šířit ve...

Více než polovina firem v Česku zatím umělou inteligenci...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Bude povolování staveb rychlejší, jednodušší a srozumitelnější?

Tento údaj vychází z referenčního projektu logistické haly, který...

Povolení na umístění a základní parametry stavby budou jednodušší. Všechna...

Od 1. července 2024 přechází ČR z místní na centrální celostátní podatelnu....

Zrychlí se tedy proces povolování staveb? Ano. Bude...

Expertní pohled
Spokojení zaměstnanci mohou až o čtvrtinu zvýšit firemní zisk

Změna přístupu z „máme zaměstnance“ na „pracují u...

V době, kdy lidé kladou větší důraz na rovnováhu...

Zaměřte se na člověka: Myslete na to, aby...

Řešte predikci a prevenci: Pomocí strojového učení a...

Expertní pohled
Letní výprodej koruny: Úrokový diferenciál opět ve hře

V podobném duchu zapůsobila na kurz koruny také...

V kombinaci s horší růstovou dynamikou jsme proto...

To samo o sobě není povzbudivá zpráva pro...

V souhrnu jsme lehce revidovali letošní výhled na...

Oproti současným úrovním vidíme prostor pro solidnější zisky...

Z pohledu ČNB zatím není slabší koruna důvodem...