Sobota 4. května 2024
ikona hodiny25. 5. 2023 05:49

Více než miliarda nových zákazníků pro digitální služby

Podle nové studie společnosti Accenture vstoupí v příštích 10 letech na trh více než miliarda digitálně nativních zákazníků z celkem 8 zemí, jimiž jsou Bangladéš, Egypt, Etiopie, Indie, Indonésie, Keňa, Nigérie a Filipíny. Tato skupina bude sestávat z příslušníků generace mileniálů, generace Z a generace Alfa, přičemž jen příslušníci posledních dvou uvedených skupin představují celkově 36 % populace daných zemí a se započítáním generace Z se jedná až o 55 % celkové populace.

Petr Jarkovský autor

Foto: Accenture Miliarda nových zákazníků pro digitální služby Foto: Accenture

„Pro firmy se tak jedná o velkou příležitost, jak získat další zdroje příjmů z digitálních služeb. Až 98 % příslušníků generace Z, kteří mají přístup k internetu, je zároveň aktivními uživateli sociálních sítích – v průměru zde tráví 4 hodiny a 14 minut, což je o více než hodinu déle než ostatní generace,“ říká Karel Kotoun, senior manažer finančních služeb Accenture ČR.

Další informace vyplývající z provedeného průzkumu

  • Až 98 % příslušníků generace Z, kteří mají přístup k internetu, je zároveň aktivními uživateli sociálních sítích – v průměru zde tráví 4 hodiny a 14 minut, což je o více než hodinu déle než ostatní generace.
  • Většina (80 %) dotázaných spotřebitelů používá k průzkumu produktů nebo služeb před nákupem online kanály, jako jsou vyhledávače, sociální sítě a videa
  • Až 76 % dotázaných uvádí, že při nakupování online mají na jejich rozhodování vliv i faktory jako počet lajků a počet pochvalných komentářů. Více než polovina dotázaných pak upřednostňuje nakupování skrze platformy sociálních médií před ostatními nákupními platformami.
  • 65 % spotřebitelů dává přednost online platebním metodám. Rovněž uvádějí, že rozhodujícím faktorem pro jejich nákupy online jsou pohodlné možnosti doručení, jako je Klikni a vyzvedni (73 %) a Doručení zdarma (79 %).
  • Pro tři čtvrtiny dotazovaných je možnost snadného vrácení zboží klíčovým faktorem při rozhodování o nákupu online.
  • Až 98 % příslušníků generace Z, kteří mají přístup k internetu, je zároveň aktivními uživateli sociálních sítích – v průměru zde tráví 4 hodiny a 14 minut, což je o více než hodinu déle než ostatní generace.
Zdroj: Accenture Zdroj: Accenture

Nadnárodní společnosti nejsou na příval nových zákazníků připraveny, Čína a Indie ano

Přestože příjmy z digitálního obchodování se na těchto trzích od roku 2017 zčtyřnásobily a jen v roce 2022 dosáhly výše 211 miliard dolarů, není podle studie většina nadnárodních společností nastavena tak, aby tyto digitální spotřebitele dokázala dobře obsloužit.  Z 50 největších světových společností není 40 % z nich v těchto zemích přítomných vůbec, jen 22 % je zastoupeno ve více jak dvou zemích a ani jedna společnost pak nemá zastoupení ve všech osmi zemích.

Z dat dále vyplývá, že investoři z Číny a Indie si uvědomují potenciál, který tito spotřebitelé skýtají, a od roku 2016 navýšili investice do digitálních služeb v těchto zemích o 25 % (Čína) a 15 % (Indie).

Zdroj: Accenture Zdroj: Accenture

Kdo patří do nové generace digitálních spotřebitelů?

Studie upozorňuje na to, že digitální nákupní chování těchto nastupujících spotřebitelů má potenciál překročit zavedené hranice a v širším měřítku tak ovlivnit dosud zavedené nákupní zvyklosti.

V rámci průzkumu bylo v osmi výše uvedených zemích dotazováno celkem 3 000 digitálních spotřebitelů, a na základě jejich odpovědí byly následně identifikovány čtyři základní archetypy těchto digitálních zákazníků. Jedná se o:

  • digitální nativní nakupující
  • digitálně zdatné mileniály
  • digitální nativní tvůrce obsahu
  • digitální influencery z generace Alfa
Zdroj: Accenture Zdroj: Accenture

Překážky

Zpráva zároveň upozorňuje, že kromě potenciálu, který zmínění zákazníci skýtají, jsou zde i překážky. Přilákání a udržení těchto nových zákazníků může být pro firmy značně náročné. Rizika spjatá s provozováním podnikání v těchto zemích jsou relativně vysoká, a to i v případě tradičních obchodních kanálů. Obchodování skrze digitální kanály pak může přinést další problémy: například takzvané last mile delivery, tedy doručení logistika poslední míle, zůstává v důsledku špatného stavu komunikací v těchto zemích v současné chvíli neřešitelným problémem.

Stávající spotřebitelé navíc očekávají hladký nákupní proces, avšak studie uvádí, že již nyní jsou investice společností do digitálních technologií na těchto trzích nedostatečné a úroveň služeb tak zaostává za požadavky ze strany spotřebitelů. Společnosti, které na tuto situaci dokáží rychle zareagovat, tak budou mít značnou výhodu.

Metodika

V rámci studie využilo oddělení Accenture Research metodiku založenou na primárních i sekundárních datech z roku 2022. Pro identifikaci rychle rostoucích zemí se silným potenciálem ve využívání digitálních technologií a kanálů bylo nejprve analyzováno celkem 92 zemí v asijsko-pacifickém regionu, na Blízkém východě a v severní Africe a v subsaharské Africe. Následně bylo vybráno 8 zemí – Bangladéš, Egypt, Etiopie, Indie, Indonésie, Keňa, Nigérie a Filipíny – s rychle rostoucí populaci mladších generací, které disponovaly větší úrovní digitální vyspělosti než příslušníci stejných generací v ostatních zemích. Kromě toho byl v těchto zemích proveden online průzkum, kterého se zúčastnilo celkem 3 000 respondentů. Pro získání více informací o náladách spotřebitelů v těchto zemích bylo byla využita metoda web scrapingu a analyzováno přibližně 112 000 komentářů na sociálních sítích týkajících se oblasti maloobchodu, spotřebního zboží, bankovnictví a telekomunikací. Více informací o průzkumu a celou studii naleznete zde.

Články autora Petr Jarkovský

Nejnovější články

Analýzy
Hypotéky očima experta

Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...

Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...

Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...

Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...

Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...

Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...

V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...

Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Nejnovější Trendy

Trendy
Jedenáctý ročník Laboratoře Nadace Vodafone je v plném proudu

„Každý rok se těšíme, jaké zajímavé projekty v...

Do jedenáctého ročníku Laboratoře Nadace Vodafone se probojovaly...

Digitální logoped Vyslovuj v průběhu akceleračního programu spustil...

„Pokroky čtveřice projektů nás motivují pokračovat v našem...

Aktuality
Virtuální vodárna. K čemu se hodí digitální dvojče úpravny vody?

Partneři oslovili město Železná Ruda, zda by se...

„Digitální dvojče představuje počítačový model, který dokonale kopíruje...

Součástí digitálního dvojčete úpravny vody je i systém...

JUDr. Tomáš Koníček z Mezinárodního bezpečnostního institutu, který se...

Aktuality
Už i slovenské firmy snadněji přejdou na udržitelné podnikání

„Slovensko je kvůli své rozmanitosti a průmyslovému zázemí...

„Náš servis není jen o tom, že za...