Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny19. 3. 2021 16:53

Jak vnímají vakcinaci jihočeské firmy

Jihočeské firmy mají za sebou náročný rok a nikdo neví, jaká nás čeká budoucnost, zda se situace zlepší či bude pokračovat nastolený trend, který není nikterak pozitivní a pandemie si vybírá daně napříč všemi sektory.

Dominika Krejčířová autor

Foto: Shutterstock.com Jak vnímají očkování jihočeské firmy Foto: Shutterstock.com

Jednou z možností, jak se posunout k lepším zítřkům, může být celoplošná vakcinace, podle některých odborníků dokonce jediná možnost, jak se ze současné situace dostat. Aby Krajská hospodářská komora zjistila potřeby jihočeských firem, spustila v březnu 2021 dotazníkové šetření, díky kterému dokázala zmapovat postoj firem v otázkách vakcinace a zjistit především, zda vůbec a v jaké míře mají zájem o vakcinaci a jak celou situaci vnímají.

Průzkumu na téma vakcinace ve firmách se účastnilo celkem 194 firem z Jihočeského kraje. Téměř polovina zúčastněných subjektů se řadí mezi malé a střední podniky (do 25 zaměstnanců). Firmy zaměstnávající více než 250 zaměstnanců byly zastoupeny z 16 %. Zřetelné jsou rozdílné potřeby subjektů ať už napříč sektory a odvětvími, tak i s ohledem na velikost.

Šetření odkrylo postoje jihočeských firem, jejich vnímání vakcinace i jejich kroky do budoucna s ohledem na změny v oblasti očkování proti Covid-19. Pětina firem se již nyní otázkou vakcinace zabývá. Jedná se zpravidla o větší podniky, u nichž by mohlo dojít rychleji a snadněji k celoplošnému onemocnění pracovníků. Téměř 70 % firem čeká na další vývoj a zatím nepodstoupila žádné preventivní kroky. Desetina respondentů se povinnou vakcinací nechce zabývat vůbec – důvodem jsou hlavně nedůvěra ve vakcíny, vysoké náklady či nedostatek personálních kapacit pro řešení dané problematiky.

Některé, především větší, firmy jsou zcela nakloněny očkování a vnímají ho jako nutnost pro zachování práceschopnosti svých zaměstnanců a udržení provozu svých společností.

Jiné firmy chtějí zcela nechat rozhodování na svých zaměstnancích a jejich ochotě nechat se naočkovat. Firmo nařízenou vakcinaci vnímají do jisté míry jako omezení soukromí a práva svobodně se rozhodovat. Zastávají názor, že ochranné pomůcky na pracovišti či například home office jsou dostatečná opatření proti celoplošné nákaze ve firmě.

Malý vzorek firem se staví k celé situaci negativně a s očkováním nesouhlasí – jedním z argumentů je strach a obava ze snížení práceschopnosti obyvatelstva po celoplošném očkování. Firmy jsou také nespokojeny s kroky vlády, jejich chaotičností a neustálými změnami, které celou situaci firmám komplikují a rozhodně neulehčují.

Nejvíce žádanou a důvěryhodnou je vakcína společnosti Pfizer, dále také očkovací látky od společností Johnson & Johnson a Moderna. Na čem se však firmy shodují je, že by rády využily značku schválenou Evropskou agenturou pro léčivé přípravky a pokud možno ne ruskou a čínskou vakcínu.

Pozitivnější reakce firem na očkování je za předpokladu plné dostupnosti vakcíny, čímž by jim odpadly některé náklady a procesy na vyřešení a sehnání vakcíny. V situaci plné dostupnosti vakcíny by k aktivnímu zajištění pro své zaměstnance přistoupilo 37 % respondentů (72 firem). Polovina firem chce postupovat pouze doporučením pro své zaměstnance. Zbylé firmy zastávají názor nechat tuto otázku zcela na zaměstnancích samotných. Viditelný je trend preference očkování u větších firem, které zaměstnávají více zaměstnanců.

Články autora Dominika Krejčířová

Nejnovější články

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Trendy
Saudské fondy, české startupy, mezinárodní investoři

Nebudou chybět zástupci globálně úspěšných fondů Hustle fund,...

Foundeři zde budou mít možnost oslovit širokou škálu...

Na Reflect přiletí podnikatelé a zakladatelé několika úspěšných...

Díky pozitivnímu ohlasu, kterému se minulý rok těšila...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....