INCIEN vyzývá: Dekarbonizujte průmysl
Expertní pohledTéměř osm procent celkových emisí skleníkových plynů v České republice tvoří výroba železa a oceli. Dalšími náročnými obory jsou výroba...
Z celorepublikového dotazníkového šetření, které na jaře tohoto roku realizovala Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání, programem Můžeš podnikat a projektem Soutěž & podnikej, vyplynulo, že každý druhý žák střední školy má zájem o nastartování vlastního podnikání. Žákům však dle výsledků chybí znalosti a informace. Šetření poslouží k přípravě balíčku služeb pro pedagogy na podporu podnikání a rozvoj dovedností žáků. Tedy aktivit, které Jihočeská hospodářská komora dlouhodobě podporuje v rámci Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi.
„Více jak polovina respondentů z řad žáků jihočeských středních škol má zájem o budoucí podnikání. Stejně tak jsou na tom i ostatní kraje. Celorepublikově by se dalo říct, že každý druhý žák střední školy má zájem o nastartování vlastního byznysu po ukončení školy, a to nezávisle na současném zaměření studia. Na druhou stranu nás nemile překvapilo zjištění, že většina žáků na podnikání není zcela připravena a chybí jim spoustu znalostí a informací,“ uvádí Martin Necid z Jihočeské hospodářské komory, kde zastává pozici metodika Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi.
Dotazníkové šetření, do kterého se zapojilo celkem 1 298 žáků, z toho 36,6 % respondentů bylo z jižních Čech, realizovala Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání, vzdělávacím programem Můžeš podnikat a projektem Soutěž & podnikej. Cílem šetření bylo zjistit postoj žáků středních škol k podnikání – zda ho preferují před zaměstnáním, zda již mají nějakou zkušenost s podnikáním, nebo naopak čeho se obávají, pokud by měli začít podnikat.
Asistenční centrum Impuls pro kariéru a praxi vzniklo v rámci realizace projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií.
Výsledky byly využity k přípravě balíčku služeb pro pedagogy na podporu podnikání a rozvoj podnikavých dovedností žáků středních škol. Vzdělávací balíček připravuje Jihočeská hospodářská komora v rámci projektu Jihočeského kraje. Martin Necid vysvětluje, že jednou z priorit projektu je právě podpora podnikavosti a kreativity žáků: „Podnikavost vnímáme jako schopnost umět pracovat s nápadem, fungovat v týmu, komunikovat, plánovat, umět využít vlastní kreativitu a poradit si s problémem. Jedná se o dovednosti potřebné nejen k vlastnímu podnikání, ale i z hlediska pracovního uplatnění. Většina zaměstnavatelů si právě podnikavost a kreativitu u svých pracovníků velmi cení.“
K tématu podnikavosti také Jihočeská hospodářská komora uspořádala na konci června pracovní setkání, kterého se účastnila i řada zástupců jihočeských středních škol. Ti potvrzují, že podnikavost a kreativita se dostává do hledáčku zájmů a priorit středního školství: „U nás ve škole jsme zavedli od letošního školního roku nový předmět Podnikání v praxi. Právě z důvodu, že považujeme za velmi důležité zavádět prvky podnikavosti do výuky. Chtěli bychom podpořit zájem žáků o podnikání, aby si uvědomili všechny klady a zápory a v budoucnu se rozhodli, zda je pro ně podnikání ta správná volba,“ uvádí Renata Dufková z Obchodní akademie Husova, České Budějovice.
Právě vzdělávací balíček, který vzniká v rámci aktivit Jihočeské hospodářské komory, bude cílit na rozvoj dovedností pedagogů ze středních škol v Jihočeském kraji. Díky němu pak budou moci snadněji implementovat prvky podnikavosti a kreativity do výuky se zkušeným mentorem z praxe. Žáci středních škol si pak v průběhu dalších dvou školních let budou moci v rámci projektových dní vyzkoušet to, jak připravit projekt nanečisto, naučit se jej prezentovat nebo dokonce svůj záměr budou moci přihlásit do soutěže podnikavosti.
Zajímavým zjištěním v rámci průzkumu byl zájem o podnikání mezi žáky z větších měst. Ti mají také lepší teoretické znalosti, větší sebedůvěru a ve většině případů i větší snahu se sebevzdělávat v oblasti ekonomie, podnikání, marketingu a dalších oblastí nezbytných k založení vlastního byznysu. I to je jedna z důležitých zjištění průzkumu.
„Naše aktivity plánujeme zavádět plošně a pokusíme se více motivovat právě školy z menších měst,“ doplňuje Martin Necid, který dokresluje i motivaci žáků začít podnikat: „Jihočeští žáci obdobně jako ve většině krajů ČR chtějí podnikat především kvůli časové nezávislosti a vidině vysokých příjmů. K podnikání je přitom vede zkušenost z podnikání rodinných příslušníků či blízkého okolí.“
Institut věří, že bez cirkulární ekonomiky se dekarbonizace...
Mnohem větší prostor než dosud by proto měly...
Ocelový šrot se pro výrobu oceli využívá už...
Problémem je i to, že dosavadní národní strategie...
Od firemních setkání přes teambuildingy až po spektakulární...
Všestranné konferenční prostory: Ať už pořádáte konferenci, uvedení...
Relaxace a odpočinek: Po dlouhém dni plném jednání...
Zkušený eventový tým: Tým specialistů hotelu Aquapalace se...
Nespokojte se s průměrností, když můžete být výjimeční!...
Let QS1140 bude odlétat z Letiště Václava Havla...
Kromě Atén nabídne letecká společnost Smartwings v letním...
„Češi mají specifickou náturu a podle mých zkušeností...
„Zdá se, že všichni odborníci napříč segmenty stavebnictví...
Celkem 8 z 15 zemí považuje za hlavní...
Míra očekávaného růstu se mezi analyzovanými zeměmi liší....
Tyto investice budou podle výsledků průzkumu mířit hlavně...
„Ačkoliv odborníci z různých zemí mají lehce odlišné...
Spektrum benefitů spojených s rozmachem digitalizace ve stavebnictví...
Evropský parlament podniků (EPE) je největší akcí na...
Česká delegace absolvuje dvoudenní program ve dnech 13....
Podnikatelé si náklady cesty hradí ze svých prostředků.
Globálnímu vzestupu Číny nahrálo několik špatných předpokladů. Ano,...
Může za to zpomalení ekonomiky, tedy kombinace covidu...
Takže i díky slabé čínské poptávce jsme se...
Pryč od aut. Počet nově vytvořených pracovních míst...
Zkombinujme auta, Německo a trh práce: Tesla na...