Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny3. 7. 2021 14:17

Studenty jihočeských středních škol láká podnikání, necítí se však na to připraveni

Z celorepublikového dotazníkového šetření, které na jaře tohoto roku realizovala Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání, programem Můžeš podnikat a projektem Soutěž & podnikej, vyplynulo, že každý druhý žák střední školy má zájem o nastartování vlastního podnikání. Žákům však dle výsledků chybí znalosti a informace. Šetření poslouží k přípravě balíčku služeb pro pedagogy na podporu podnikání a rozvoj dovedností žáků. Tedy aktivit, které Jihočeská hospodářská komora dlouhodobě podporuje v rámci Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi.

Dominika Krejčířová autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

„Více jak polovina respondentů z řad žáků jihočeských středních škol má zájem o budoucí podnikání. Stejně tak jsou na tom i ostatní kraje. Celorepublikově by se dalo říct, že každý druhý žák střední školy má zájem o nastartování vlastního byznysu po ukončení školy, a to nezávisle na současném zaměření studia. Na druhou stranu nás nemile překvapilo zjištění, že většina žáků na podnikání není zcela připravena a chybí jim spoustu znalostí a informací,“ uvádí Martin Necid z Jihočeské hospodářské komory, kde zastává pozici metodika Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi.

Dotazníkové šetření, do kterého se zapojilo celkem 1 298 žáků, z toho 36,6 % respondentů bylo z jižních Čech, realizovala Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání, vzdělávacím programem Můžeš podnikat a projektem Soutěž & podnikej. Cílem šetření bylo zjistit postoj žáků středních škol k podnikání – zda ho preferují před zaměstnáním, zda již mají nějakou zkušenost s podnikáním, nebo naopak čeho se obávají, pokud by měli začít podnikat.

Asistenční centrum Impuls pro kariéru a praxi vzniklo v rámci realizace projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií.

Výsledky byly využity k přípravě balíčku služeb pro pedagogy na podporu podnikání a rozvoj podnikavých dovedností žáků středních škol. Vzdělávací balíček připravuje Jihočeská hospodářská komora v rámci projektu Jihočeského kraje. Martin Necid vysvětluje, že jednou z priorit projektu je právě podpora podnikavosti a kreativity žáků: „Podnikavost vnímáme jako schopnost umět pracovat s nápadem, fungovat v týmu, komunikovat, plánovat, umět využít vlastní kreativitu a poradit si s problémem. Jedná se o dovednosti potřebné nejen k vlastnímu podnikání, ale i z hlediska pracovního uplatnění. Většina zaměstnavatelů si právě podnikavost a kreativitu u svých pracovníků velmi cení.“

K tématu podnikavosti také Jihočeská hospodářská komora uspořádala na konci června pracovní setkání, kterého se účastnila i řada zástupců jihočeských středních škol. Ti potvrzují, že podnikavost a kreativita se dostává do hledáčku zájmů a priorit středního školství: „U nás ve škole jsme zavedli od letošního školního roku nový předmět Podnikání v praxi. Právě z důvodu, že považujeme za velmi důležité zavádět prvky podnikavosti do výuky. Chtěli bychom podpořit zájem žáků o podnikání, aby si uvědomili všechny klady a zápory a v budoucnu se rozhodli, zda je pro ně podnikání ta správná volba,“ uvádí Renata Dufková z Obchodní akademie Husova, České Budějovice.

Právě vzdělávací balíček, který vzniká v rámci aktivit Jihočeské hospodářské komory, bude cílit na rozvoj dovedností pedagogů ze středních škol v Jihočeském kraji. Díky němu pak budou moci snadněji implementovat prvky podnikavosti a kreativity do výuky se zkušeným mentorem z praxe. Žáci středních škol si pak v průběhu dalších dvou školních let budou moci v rámci projektových dní vyzkoušet to, jak připravit projekt nanečisto, naučit se jej prezentovat nebo dokonce svůj záměr budou moci přihlásit do soutěže podnikavosti.

Zajímavým zjištěním v rámci průzkumu byl zájem o podnikání mezi žáky z větších měst. Ti mají také lepší teoretické znalosti, větší sebedůvěru a ve většině případů i větší snahu se sebevzdělávat v oblasti ekonomie, podnikání, marketingu a dalších oblastí nezbytných k založení vlastního byznysu. I to je jedna z důležitých zjištění průzkumu.

„Naše aktivity plánujeme zavádět plošně a pokusíme se více motivovat právě školy z menších měst,“ doplňuje Martin Necid, který dokresluje i motivaci žáků začít podnikat: „Jihočeští žáci obdobně jako ve většině krajů ČR chtějí podnikat především kvůli časové nezávislosti a vidině vysokých příjmů. K podnikání je přitom vede zkušenost z podnikání rodinných příslušníků či blízkého okolí.“

Články autora Dominika Krejčířová

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...