Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
To nejdůležitější a nejzajímavější ze světových událostí. Většina z nich se nás nedotýká přímo, ale svůj vliv bude mít nepochybně i v českém prostředí, protože se týkají buďto evropské reality, nebo té německé.
Minulý týden ECB zvýšila sazby o 75% na 1,5% (depozitní sazba) a tento týden zvyšování čeká Fed (taky o 75 bodů na 3,75-4,0%) a BoE (taky +0,75 na 3%). No a pak máme ČNB, která nechá sazby stabilní na 7%.
Westinghouse se bude podílet na výstavbě první jaderné elektrárny v Polsku. První blok by měl být uveden do provozu v roce 2033. Polsko chce ale využít úspory z rozsahu a učící se křivku: v plánu je postavit celkem postavit 6 reaktorů.
Německá ekonomika vzrostla ve 3Q o 0,3% q/q (+1,1 y/y) navzdory energetické krizi. Konsensus byl přitom nastaven na -0,2 q/q. Zatím neznáme strukturu, takže není snadné říci, nakolik pozitivní překvapení bylo hnáno zásobami a nakolik odolností. Každopádně inflace opět vzrostla a dosáhla 11,6% y/y (HICP).
Když jsme u energetické krize, tak mě zaujala analýza IEA, která ukazuje, že vozy SUV spotřebují o ¼ více energie než středně velká auta a byly zodpovědné za veškerý nárůst poptávky po ropě z osobních automobilů mezi lety 2010 a 2018, o 3,3 milionu barelů denně, zatímco spotřeba ropy z ostatních typů automobilů (bez vozů SUV) mírně poklesla.
IEA proto odhaduje, že pokud by chuť spotřebitelů po vozech SUV nadále rostla podobným tempem jako v posledním desetiletí, zvýšily by vozy SUV do roku 2040 celosvětovou poptávku po ropě o téměř 2 miliony barelů denně, což by kompenzovalo úspory z téměř 150 milionů elektromobilů.
A opět IEA: naplnění cílů Pařížské dohody znamená 4x vyšší potřebu nerostných surovin pro technologie čisté energie do 2040. Celosvětová uhlíková neutralita už v roce 2050 by poptávku zvýšila na 6x dnešní poptávky. Zajímavá je struktura: primárně pro baterie a přenosovou a distribuční síť. K tomu lze dodat, že vyšší poptávka po surovinách znamená vyšší poptávku po důlních zařízeních. Firmy z této oblasti mají v průměru 15% provozní marži, až 65 % příjmů je za servis a náhradní díly. Poptávka roste i díky tomu, že klesá kvalita těžené rudy a je tedy potřeba zpracovat více horniny.