Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Čína letos předstihla Japonsko a stala se největším světovým vývozcem automobilů. Německo, donedávna druhý největší exportér, byl Čínou překonán už v loňském roce. Ten nástup Číny je neuvěřitelně rychlý: stačily tři roky.
Globálnímu vzestupu Číny nahrálo několik špatných předpokladů. Ano, čtete správně. Čína se stala tak rychle největším vývozcem aut vlastně omylem. Pro výrobu aut musíte projít dlouhým investičním cyklem. Takže musíte prognózovat poptávku po autech. Ta rostla relativně stabilně až do roku 2018. Nicméně pak přišel propad a jen vlažný růst. Poptávka je cca třetinu pod svým dlouhodobým trendem.
Může za to zpomalení ekonomiky, tedy kombinace covidu a politika nulové tolerance covidu, bublina na nemovitostním trhu. Nezaměstnanost mladých je více než pětinová. Objevují se i analýzy, že došlo k rozmachu sdílené mobility mezi stále více urbanizovaným čínským obyvatelstvem, což také snižuje poptávku. Došlo také k rychlejšímu poklesu poptávky po autech se spalovacím motorem. Výsledkem je obrovská nadbytečná (minimálně krátkodobě) výrobní kapacita aut v Číně. Co s takovou kapacitou? Rychle se přeorientovat na vývozy, což se Číně podařilo, i díky agresivní cenové politice.
Takže i díky slabé čínské poptávce jsme se dostali do situace, kdy přibližně pětina všech elektromobilů prodaných v Evropě se vyrábí v Číně. To neznamená, že Čína nechtěla dobít Evropu. Ale větší smysl, než auto vyrábět v Číně a pak je dovážet do Evropy, dává auta vyrábět přímo v Evropě. Auto je těžké, takže jde o úspory transportních nákladů. Shodou okolností čínská automobilka BYD oznámila, že postaví fabriku v Maďarsku.
Pryč od aut. Počet nově vytvořených pracovních míst v USA dosáhl v říjnu 150 tisíc. A nezaměstnanost vzrostla o desetinku na 3,9 %. Nezaměstnanost je stále velmi nízká, tvorba nových pracovních míst nenaznačuje nějaké ochlazení trhu práce. Nicméně kumulovaný mírný nárůst míry nezaměstnanosti už dosáhl úrovně, jejíž překročení bylo v minulosti dobrým koincidenčním indikátorem recese.
Zkombinujme auta, Německo a trh práce: Tesla na nátlak odborů zvýší mzdy německým zaměstnancům o 4 %. To nevypadá na dramatickou mzdovou spirálu. Navíc mzdy v Tesle jsou podle analýzy odborů o 20 % nižší, než by odpovídalo kolektivní smlouvě. A Tesla také oznámila, že bude vyrábět elektromobil nové generace právě v Německu. Ano, vítězí kombinace technických dovedností a dopravních nákladů.