Pondělí 20. května 2024
ikona hodiny20. 11. 2021 06:11

Mews: Z Česka až na kraj světa

Ve svém oboru je regulérním světovým hráčem. Dokazuje tím, že působit sebevědomě může i firma původem z Česka. Řeč je o technologickém startupu Mews. Specializuje se na modernizaci ubytovacích zařízení, zejména na to, aby hosté mohli téměř všechny své požadavky včetně rezervací a check-inů provést jednoduše online. Firem s podobným zaměřením najdeme ve světě povícero. Českému startupu se ale podařilo některé z nich dostat pod svou značku.

Daniel Mrázek autor

Foto: Mews Mews. Český startup, který dobývá svět Foto: Mews

Vlastně už se o startup nejedná. Vhodnější označení je scaleup – tedy startup, který si svou pozici na trhu už dokázal upevnit a počáteční investice do něj vložená se začíná vracet. Mews poskytuje ubytovacím zařízením systém pro kompletní správu rezervací, check-inů a vyřizování požadavků jejich hostů. Automatizuje tak různé činnosti, které se dosud musely provádět ručně a s lidskou asistencí. Tím dává hotelům možnost minimalizovat provozní úkoly a ušetřenou energii investovat do služeb, které zlepší zákaznickou zkušenost jejich návštěvníků.

Aktuálně službu využívá na 2500 hotelů po celém světě. „Každý měsíc přibíráme osmdesát nebo devadesát hotelů a předpokládám, že příští rok toto číslo ještě poroste,“ říká spokojeně finanční ředitelka Mews Pavla Munzarová. „Chceme co největší spokojenost cestovatelů. Náš produkt není jen pro hotely, ale díky našim systémům si lidé více užijí pobyt, protože nebudou muset trávit čas ve zbytečných frontách,“ dodává Munzarová.

Jak na konkurenci? Koupit ji!

O tom, že se firmě na poli hotelového managementu daří, výmluvně mluví fakt, že dokáže skupovat svou konkurenci. Naposledy – na konci letošního léta – takto získala britskou společnost Hotel Perfect. „Byla to už třetí akvizice. Navyšujeme tím náš tržní podíl. Získáváme zahraniční talent a produkt. Je to customer based akvizice, takže stávající klienty převedeme na Mews,“ popisuje Munzarová. Že by působení na Britských ostrovech mohl firmě s českým zázemím zkomplikovat brexit, se Munzarová nebojí: „Už před akvizicí jsme v Británii měli dvě stě klientů a akvizicí jsme ten počet zdvojnásobili. Takže britský trh pro nás není novinkou, už čtyři roky tam působíme,“ vysvětluje Munzarová s tím, že Británii považuje za klíčový trh.

Už dříve Mews koupil službu Base7booking a společnost Planet Winner. A Munzarová nepochybuje o tom, že ještě nějaké další akvizice přijdou. Za úspěchem společnosti vidí fakt, že se nebojí riskovat: „Hned od začátku jsme se chtěli stát globálním hráčem. Chtěli jsme vymyslet nový způsob toho, jak dělat hotelnictví. Jako příklad uvedu noční audit. V běžném systému musí recepční udělat uzávěrku, zkontrolovat faktury, uzavřít všechny účty a systému říct, že je nový den. To my nepotřebujeme. Systém přece ví, kolik je hodin a že nový den začíná o půlnoci. Myslím, že právě to, že jsme se snažili ty hotelové systémy převymyslet a dívat se na ně novýma očima, je pramenem našeho úspěchu,“ hodnotí Munzarová.

Foto: Mews Pavla Munzarová Foto: Mews

Zkušenost z noční recepce

Mews vznikl v roce 2012 v Praze, kde má dodnes hlavní sídlo s téměř 300 zaměstnanci. Společně s kancelářemi v Londýně, Amsterdamu a New Yorku celkový počet zaměstnanců přesahuje 400 lidí a toto číslo každý měsíc narůstá.

Na nápad k založení startupu přišel Richard Valtr při stavbě hotelu Emblem v Praze, do kterého chtěl v rámci jeho novodobého designu připojit chytrý systém, přes který by se dalo přihlašovat a odhlašovat mimo recepci, objednat si jídlo z hotelové restaurace nebo spravovat aplikace třetích stran. Při hledání optimálního řešení však nenašel žádné, které by mu vyhovovalo, rozhodl se proto založit platformu vlastní.

Blízkost k hotelovému prostředí si Richard Valtr nese z rodiny, která v tomto odvětví podniká už od roku 1990. Při studiích si párkrát zkusil práci nočního recepčního, a právě tato zkušenost později také hrála svou roli při zakládání Mews. Uvědomil si totiž, že mnohé z toho, co recepční musí řešit, lze zautomatizovat.

Covidu navzdory

Koronavirová pandemie samozřejmě zasáhla i společnost Mews. Už jsme zmínili, že kanceláře má v Londýně, Amsterdamu a New Yorku, ale před koronakrizí jich měla více. Omezením počtu kanceláří svou činnost zcentralizovala. Zároveň rozšiřuje i nabídku. Systém tak už nemusí rezervovat jen hotelové pokoje, ale také například konferenční místnosti, úložné prostory či další vybavení. Zároveň se soustředí na větší klienty, tedy na hotelové řetězce. Munzarová tak věří, že obtížnou dobu zvládnou.

Touha po cestování, a tedy i využívání hotelů, totiž neutuchá. To společnost dokáže vyčíst ze statistik, které se díky systému Mews generují. Munzarová si tak například všimla, že obsazenost hotelů se v létě sice pohybovala kolem padesáti procent, ale na podzim nenastal jindy tradiční pokles obsazenosti. Hostů v hotelích je tedy na podzim stejně jako v létě, navíc klesá podíl korporátní klientely. To jinými slovy znamená, že se zvyšuje podíl lidí, kteří necestují za prací, ale za relaxací a dovolenou. Což je podle Munzarové dobrým znamením toho, že i v těžké době lidé rádi vycestují za odpočinkem. Dalším novým jevem je, že lidé dokážou své pracovní povinnosti plnit i pomocí vzdálených přístupů – tedy i na cestách. A to prý je pro cestovní ruch také příznivé. Jaké události ale přinese letošní zima, si ale Pavla Munzarová netroufá odhadovat.

Partnerství s globálním lídrem

V  listopadu Mews oznámil více než 100% nárůst počtu předplatných své cloudové platformy Mews Hospitality Cloud během pandemie; od března 2020 do září 2021. Růst během těchto 18 měsíců byl poháněn probíhající digitální transformací napříč sektorem pohostinství, několika akvizicemi a uzavřením globálního partnerství se skupinou Accor. Toto přelomové partnerství dá hoteliérům ve skupině Accor k dispozici jedno z nejinovativnějších řešení na trhu cloudových technologií.

Francouzský Accor je jedním z globálních lídrů na poli hotelnictví a pohostinství. Je největší hotelovou sítí v Evropě a zároveň šestou největší na světě. Společnosti ve skupině mají ve svém portfoliu přes 10 000 gastronomických zařízení a přes 5 200 hotelů, které jsou rozesety po 110 zemích. Jejich kapacita činí dohromady přes 700 tisíc pokojů. Skupina po světě zaměstnává více než 260 000 lidí.

„Jsme extrémně hrdí na to, že jsme se stali partnerem skupiny Accor pro jejich ambiciózní program digitální transformace,“ řekl Matthijs Welle, CEO Mews. „S týmem Accor jsme úzce spolupracovali, abychom do hloubky pochopili jejich cíl, kterým je využití nejmodernějších technologií pro vytváření nezapomenutelných zážitků pro jejich hosty. Díky našim silným cloudovým schopnostem, intuitivnímu UI a bezkonkurenčnímu tržišti jsme připraveni podpořit Accor v přeměně v nejvíce agilní hotelovou značku na světě.“

Konference o budoucnosti

Mews také oznámilo datum konání každoroční akce s názvem UNFOLD: Rethinking an Industry. Od 1. do 2. prosince UNFOLD přivede dohromady uznávané inovátory a lídry z pohostinství. Mezi spíkry se tak představí Rami Zeidan (CEO a zakladatel, Life House), Charlie MacGregor (CEO a zakladatel, The Student Hotel), Carla Milovanov (SVP global technology and customer services, Accor) a Steven Haag (managing director, Saco & Cove). Společně budou online diskutovat o budoucnosti odvětví pohostinství, které bylo v uplynulém roce a půl výrazně proměněno pandemií.

Články autora Daniel Mrázek

Nejnovější články

Cestovní ruch
Show nejen pro šotouše

Letošního ročníku Festivalu, který proběhne pod záštitou místopředsedy...

Kromě krásných parních lokomotiv z tuzemska i ze...

V pátek 13. září 2024 po obědě bude...

Kromě vystavených lokomotiv budou rovněž představeny vozy s...

Cestovní ruch
Inspirace pro svatbu na zámku Nelahozeves

Co zámek nabídne? Dopoledne od 10 hodin je...

V roce 2022 se v ČR uskutečnilo na padesát pět...

Zámek Nelahozeves má konkurenční výhodu v relativní blízkosti Prahy...

Akce Inspirace ke svatbě na zámku se samozřejmě...

Analýzy
Kyberzločinci zneužívají nové zranitelnosti o 43 % rychleji

Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti...

Útoky začaly v průměru 4,76 dní poté, co...

Útoky se týkaly méně než 9 % všech...

Botnety prokázaly neuvěřitelnou odolnost – v průměru trvalo...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Podnikatelé chtějí české dřevo více zpracovávat v tuzemsku

„Podnikatelé ve zpracovatelském průmyslu ale narážejí na řadu...

Jednou z brzd rozvoje tuzemského zpracování dřeva s...

Aktuality
Česká revoluce na závodech Formule 1

Projekt GPtents řeší problémy s ubytováním na velkých...

Nápad na projekt GPtents se zrodil v roce...

GPtents aktuálně zastřešují ubytování na 4 akcích ve...

Cestovní ruch
České aerolinie najedou na nový obchodní model

Důvodem změny obchodního modelu ČSA je zefektivnění provozu...

Pro klienty ČSA se nic nemění. Značka ČSA...