Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
I přes enormní zájem o zahraniční dovolené byla letní návštěvnost na našich horách vyšší než v loňském roce. A slibně vypadá i nadcházející zima. Návštěvníci hor tak kladně reagují na stále se rozšiřující nabídku služeb a atrakcí. Patří mezi ně i zcela nová sjezdovka – a ne jen tak ledajaká. Jde totiž o vůbec nejdelší sjezdovou trať u nás. Ve své tiskové zprávě to uvádí Asociace horských středisek ČR (AHS).
Skiareály v ČR letos do svého rozvoje investovaly více než jednu miliardu korun. Návštěvníci se tak mohou podle sdělení AHS těšit na nové nebo rozšířené sjezdové tratě – např. ve Špindlerově Mlýně vznikly dvě zbrusu nové sjezdovky včetně nejmodernějšího systému technického zasněžování. Premiéru bude mít červená sjezdovka „Přehradní“, která vede od horní stanice Hromovky, a „Lesní“ na Medvědíně. Skiareál Špindlerův Mlýn tak v nadcházející zimní sezóně nabídne lyžařům zhruba 2,5 kilometru nových tratí, které tvoří základ budovaného propojení mezi Sv. Petrem a Medvědínem. Velkým přínosem bude rovněž rozšíření některých stávajících sjezdovek.
Nová sjezdová trať letos vznikla i na Dolní Moravě. Návštěvníci si ji užijí opravdu pořádně, protože díky své délce 3,7 km se stala nejdelší sjezdovkou v ČR. Tma ani nedostatek sněhu nehrozí, protože je celá osvětlená a technicky zasněžovaná.
Aktuální informace o českých horách zájemci naleznou tradičně na portálu holidayinfo.cz, kde se kromě množství sněhu a kilometrů upravených sjezdových tratí podívají na webkamery z horských středisek.
Novinky a průběžně aktualizované tipy na výlety a zimní pobyty jsou k dispozici také na jednom z největších turistických portálů kudyznudy.cz, který provozuje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism.
Nechybí ani nové lanovky. Na Bílé v Beskydech se uvádí do provozu šestisedačka s vyhříváním a bublinami, která nahradí dosavadní čtyřsedačku, v Orlickém Záhoří v Orlických horách zprovozní čtyřsedačku s délkou přes 1400 m.
Na kvalitnější služby se lze těšit díky novým provozním budovám, investicím do zlepšení zázemí doprovodných služeb, nebo rozšíření portfolia služeb. Pokračuje také digitalizace systémů, především v oblasti online prodeje skipasů či rezervace vybavení v půjčovnách. „Lidé vnímají, že česká horská střediska chtějí nabídnout svým návštěvníkům dokonalé a uživatelsky přátelské služby. Potvrdil to i letošní průzkum, ve kterém z respondentů rozhodnutých jet v zimě na hory téměř polovina souhlasí, že technické vybavení zimních regionů v ČR a v zahraničí je srovnatelné,“ dodává Kateřina Neumannová, prezidentka AHS.
Veřejnost v zimních střediscích často vidí velkou zátěž pro životní prostředí, zejména kvůli umělému zasněžování a s tím související energetickou náročností. Jejich provozovatelé si to uvědomují, a proto vedle budování nových sjezdovek a lanovek směřují nejvíce prostředků do technologií podporujících vyšší účinnost, nižší spotřebu energií a lepší hospodaření s vodou, což je pro udržitelnost zimních horských sportů v době klimatických změn stále důležitější.
Významné investice tak i letos směřovaly do výstavby akumulačních nádrží, nákupu nových sněžných děl a tyčí, které jsou stále účinnější a úspornější. Jen za posledních 10 let se efektivita technického zasněžování zdvojnásobila. Rozšiřuje se používání moderní technologie SNOWSAT, která pomocí satelitů (GPS) s přesností na centimetry měří výšku sněhu v konkrétním místě. Areály tak dokážou kvalitněji upravovat sjezdové tratě, šetřit elektrickou energii a pohonné hmoty a zároveň šetrněji hospodařit s vodou při zasněžování.
Téměř 70 % Čechů souhlasí, že technické zasněžování je v dnešní době nezbytné pro zajištění kvalitního lyžování na sjezdovkách během celé zimní sezóny.
Akumulační nádrže napomáhají k zadržování vody v přírodě a také k jejímu ochlazování. Jejich přínos není jen v záchytu přírodních srážek k zasněžování, ale také jako zdroje vody v případě hašení požárů v nepřístupném horském terénu či jako zdroje užitkové vody v období sucha.
Nově zaváděné technologie jdou dokonce tak daleko, že zimní areály udržitelnosti krajiny dokonce pomáhají. Efektivitu technického zasněžování totiž podporují i akumulační nádrže, které sbírají vodu ze srážek, jarního tání a oblev. Násobně zlepšují účinnost zasněžování, a přitom chrání menší vodní toky. Na přínosech nádrží se shodnou jak provozovatelé skiareálů, tak i vodohospodáři, a je zřejmé, že tyto nádrže dokážou pomoci celému středisku a regionu. Napomáhají k zadržování vody v přírodě a také k jejímu ochlazování. Jejich přínos není jen v záchytu přírodních srážek k zasněžování, ale také jako zdroje vody v případě hašení požárů v nepřístupném horském terénu či jako zdroje užitkové vody v období sucha.
Až dosud skiareály v ČR vybudovaly okolo 35 akumulačních nádrží. Výstavbou dalších 30–50 nádrží by celkový objem v akumulaci vzrostl tak, že by tyto vysoce udržitelné zdroje pokryly až polovinu celkového množství vody využívaného pro technické zasněžování. „Ačkoli v zahraničí jsou akumulační nádrže běžné, v ČR je schvalování jejich výstavby zpomalováno, případně zcela zastavováno. Nefinanční podpora v podobě lepšího přístupu k posuzování a povolování investičních projektů a staveb je to, čím by český stát skiareálům a horským regionům pomohl nejvíce,“ komentuje ředitel AHS Libor Knot.
Podle aktuálního průzkumu veřejného mínění, který pro Asociaci horských středisek provedla agentura Ipsos, takřka 78 % Čechů souhlasí, že fungování horských středisek s navázanými službami (jako restaurace, ubytování, půjčovny atd.) je důležité pro obživu místních lidí a zachování pracovních a podnikatelských příležitostí v českých příhraničních regionech. A 81 % respondentů souhlasí, že pro podporu českých regionů je důležité utrácet peníze na dovolené v ČR. U obou dotazů vidíme mírný meziroční nárůst.
V horských obcích, které jsou převážně v příhraničních oblastech, je v cestovním ruchu fakticky zaměstnáno až 45 000 osob. Navíc podle multiplikačního modelu za každou korunu utracenou ve skiareálu připadne dalších 7 Kč v navazujících službách v horském středisku. Sociální a ekonomické přínosy z cestovního ruchu jsou tedy pro tyto oblasti zásadní.
Podle zmíněného průzkumu se letos na české hory v zimě chystá až 77 % lidí, kteří v zimě na hory pravidelně jezdívají. Navíc v nich chtějí strávit delší dobu – podíl prodloužených víkendů a týdenních pobytů vzrostl na cca 60 %.
Ceny skipasů v této sezóně zůstávají v zásadě stejné nebo velmi podobné loňským.
O rozvoj zimní horské turistiky se snaží i Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism. „Na podporu zimní turistické sezóny v Česku CzechTourism mimo jiné spustil ve třinácti zemích světa kampaň Unexpected Tradition. Navázala na odborníky oceňované vizuály, které mohli lidé zhlédnout během první jarní vlny, a bude mít ještě speciální část zaměřenou na hory,“ prozrazuje ředitel marketingu a zahraničních zastoupení CzechTourism František Reismüller.
A příjemnou zprávou pro milovníky českých hor je, že navzdory zmíněným velkým investicím ceny skipasů v této sezóně zůstávají v zásadě stejné nebo velmi podobné loňským. Dvě třetiny středisek udržely loňské ceny, větší část zbytku pohnula cenami nahoru i dolů, přičemž rozdíly se pohybují v řádu jednotek procent (od -4 % do +2 %). Většina skiareálů používá ceny minimální a maximální (buď jako plovoucí nebo rozlišené podle částí zimní sezóny). „I letos skiareály prohlubují trend plovoucích cen skipasů a cenového zvýhodňování online nákupu. Včasný nákup z domova ušetří lyžařům čas a peníze, skiareály zároveň dokážou lépe regulovat množství lyžařů na sjezdovkách,“ uzavírá Libor Knot.
Asociace horských středisek ČR (AHS ČR) vznikla v roce 2013. Sdružuje nejen provozovatele lanovek, ale také zástupce 20 horských měst a obcí, dodavatele horských technologií a zařízení, a další organizace působící na horách. Svojí činností se podílí na udržení základní infrastruktury horských, často pohraničních obcí. Zaměřuje se na hájení zájmů svých členů v oblasti tvorby legislativy, pomáhá při propagaci horských regionů a služeb v nich poskytovaných, při zkvalitnění výměny statistických údajů, informací a dat o fungování horských regionů a jejich návštěvnosti nebo při získávání zkušeností ze zahraničí. AHS ČR sdružuje horská střediska, která představují v ukazateli tržeb více než dvě třetiny českého trhu. Spolupracovat chce se všemi, kteří mají zájem na rozvoji českých hor.