Česko v pasti NIMBYsmu
Názory 28. 4. 2024 05:50Restart Česka. Republika v pohybu. Česko musí zrychlit. The country for the future. To vše jsou názvy strategií, jak modernizovat...
Restart Česka. Republika v pohybu. Česko musí zrychlit. The country for the future. To vše jsou názvy strategií, jak modernizovat...
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo II. výzvu aktivity Inovace Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Cílem výzvy...
V plzeňském hotelu Courtyard by Marriott byly ve čtvrtek 25. dubna předány další modré pyramidy nejúspěšnějším českým firmám, tentokrát z krajů Plzeňského...
Březnová data poradenské společnosti STR ukazují mimořádně turisticky příznivý začátek jara pro české (pražské) hotely. Česká republika se svým 44,8%...
Evropa, Blízký východ, severní Afrika – investoři a foundeři ze všech těchto oblastí se 30. a 31. května sejdou v...
Zahajovací konference stavebního veletrhu, s podtitulem RESTART ČESKÉHO STAVEBNICTVÍ, proběhla v Rotundě pavilonu A brněnského výstaviště. Součástí programu byla diskuze členů vlády...
Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané by mohli...
Praha je jediné město v regionu CEE (střední a východní Evropa), které se může pyšnit Prime High Street, tedy obchodní...
Nabídnout ty nejlepší technologie evropským vinařům – to je cílem českého holdingu &CORK, jehož společnosti Vinařský ráj a Kovo Prudík...
Grantový program Evropské komise Kreativní Evropa na podporu kulturních a kreativních odvětví rozdělil v roce 2023 mezi české žadatele částku...
Všechny výsledky
Poslední roky ekonomického růstu nedokázala Česká republika ani zdaleka plně využít k rozvoji dopravní infrastruktury a boomu stavebnictví jako klíčového odvětví ekonomiky, a zbrzdila tak svou konkurenceschopnost na evropském trhu. Ani dostatečné finanční prostředky na důležité stavby nedokáží překonat úřední mašinérii v podobě neefektivní stavební legislativy, která ČR řadí do druhé stovky zemí světa z hlediska rychlosti stavebního povolení. Zástupci Hospodářské komory to sdělili reprezentantům politických stran, hnutí a koalic během třetí předvolební debaty z cyklu Volby 2021 věnované stavebnictví a dopravě.
Absolvent Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze (obor Žurnalistika) pracoval od roku 2013 ve zpravodajství České televize. Zde se jako redaktor věnoval převážně ekonomickým tématům, burzovnímu zprávám a tvorbě příspěvků pro pořady Ekonomika ČT24, Byznys ČT24 nebo Události. Od roku 2017 pracuje v Hospodářské komoře, kde se podílí na tvorbě mediální komunikace této instituce. Vedle tvorby tiskových zpráv a organizace tiskových konferencí spolupracuje na obsahu časopisu Komora a je autorem týdenních Newsletterů Hospodářské komory.
Nakolik potřebujeme efektivní stavební legislativu, ukazují statistiky výstavby nových bytů nebo rozšiřování dálniční sítě. „Zejména v pohledu na budování rychlostních komunikací koukáme bohužel několik let okolním zemím na záda. Zatímco se u nás dálniční síť rozrostla od roku 1995 zhruba třikrát, v Maďarsku počet kilometrů rozšířili pětkrát a v Polsku dokonce osmkrát. Státy, na které jsme kvůli silnicím dříve koukali skrz prsty, nám ujíždí o parník, což je ostuda,“ upozornil prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Problém přitom není podle Hospodářské komory v nedostatku finančních prostředků nebo kvalitních projektů. „Vše se zasekává na zkostnatělé legislativě, zdlouhavém povolovacím řízení nebo nejrůznějších, často zbytečných, soudních přezkumech, které stavební projekty neúměrně zdržují. Přitom to jsou právě stavební projekty, které umožní rychlý postcovidový návrat tuzemské ekonomiky do kondice,“ připomíná viceprezident Hospodářské komory Michal Štefl s tím, že jedinou cestou ze současného zoufalého stavu je přijetí úplně nového stavebního zákona.
Právě novou stavební legislativu projednávají poslanci ve třetím čtení a na programu dolní komory je tento bod zařazen na 12. květen. Norma, na jejímž vzniku se od počátku odborně podílela i Hospodářská komora, bude znamenat princip 1 razítko, 1 povolení, 1 úřad. „I přes některé výhrady, které k předloženému zákonu máme, je nezbytné jej co nejrychleji schválit v parlamentu, aby mohl začít platit od roku 2023,“ dodává Dlouhý.
Těžko bychom na světě našli horší stavební legislativu, než je současný stav v ČR. „Neuvěřitelná délka a složitost byrokracie se projevuje také jako jedna z příčin exponenciálního růstu cen nemovitostí. Dlouhodobě převyšuje poptávka po bytech v Praze nabídku o 50 a více procent.,“ říká předsedkyně Sekce územního a regionálního rozvoje Hospodářské komory Hana Landová.
Stavebnictví je přitom obor, který vykazuje silný multiplikační efekt v porovnání s jinými sektory. Přírůstky stavebnictví se pozitivně promítají v dodavatelských odvětvích s příznivým dopadem na zaměstnanost a veřejné finance. 1 Kč vložená do stavebnictví vygeneruje dle výpočtů Komory v celé ekonomice až 3,09 Kč.
Pozvání do třetí předvolební debaty Hospodářské komory, jejímž mediálním partnerem jsou Hospodářské noviny, přijal vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček za hnutí ANO, Helena Langšádlová z koalice SPOLU, Ondřej Polanský reprezentující koalici Pirátské strana a STAN, Vlastimil Tlustý z uskupení Trikolóry, Soukromníků a Svobodných a zástupce KSČM Jaroslav Komínek. Jako experti během debaty vystoupili viceprezident Hospodářské komory Michal Štefl, předsedkyně Sekce územního a regionálního rozvoje Hospodářské komory Hana Landová a Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory.
Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....
To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...
„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...
Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...
Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...
Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...
Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...
Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...
Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....
Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....
„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....
Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...
Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...
Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...
Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)