Čtvrtek 9. května 2024
ikona hodiny4. 10. 2023 07:54

Přes 40 % zákazníků neplatí faktury včas

Zákazníci z řad domácností, firem i státu se začínají opožďovat v platbách faktur, což začíná negativně doléhat na hospodaření některých podniků. Vyplývá to z nového šetření Hospodářské komory mezi podniky. 

Miroslav Diro Miroslav Diro autor

HK ČR

Foto: Shutterstock.com Platební morálka se zhoršuje Foto: Shutterstock.com

„Opožděné platby zatím větší část firem finančně nepoškozuje. Případné hromadění dalších neuhrazených faktur ze stran různých odběratelů ale může představovat významné riziko pro hospodaření a fungování firem,“ uvedla ředitelka Odboru legislativy, práva a analýz Hospodářské komory Lenka Janáková.

Nadpoloviční většina firem (53 %) uvedla, že jejich odběratelé faktury ve 30denní lhůtě splácí řádně. Více než čtvrtina firem a domácností (27,5 %) sice platí za dodané výrobky a služby až po dohodnuté splatnosti, ale dle vyjádření dodavatelů je to zatím finančně nepoškozuje.

Každá šestá firma (16 %) ale uvedla, že se kvůli neuhrazeným fakturám dostává do finančních potíží. Lhůty splatnosti překračuje také stát, obce a státní podniky.

Nejčastěji se s opožděnými platbami potýkají malé firmy s 11 až 50 zaměstnanci (39 % z nich) a střední firmy s 51 až 250 zaměstnanci (38 % z nich).

Za neschopností odběratelů splácet faktury do data jejich splatnosti stojí prudký nárůst nákladů firem a domácností, růst cen, kvůli kterým se snižuje spotřeba domácností, a také vyčerpaný trh práce. Kvůli nedostatku kvalifikované pracovní síly firmám roste počet nedokončených zakázek. Prodlužují se lhůty jejich dokončení, a tím pádem se prodražuje i jejich realizace.

„Pracovníky, které firmy potřebují na dokončení zakázek, ale nelze získat ani ze zahraničí. Vládní program a zrychlený příjem kvalifikované pracovní síly se totiž kvůli nízkým ročním kvótám zadrhl, zaměstnavatelé na pracovníky čekají dlouhé měsíce až dva roky. Řadě firem tak nezbývá nic jiného než nové zakázky odmítat a přenechávat je konkurenci v okolních zemích,“ dodala Lenka Janáková.

Nejlepší platební morálku mají živnostníci a nejmenší podniky do 10 zaměstnanců. Nejlépe se s opožděnými platbami vyrovnávají velké firmy nad 250 zaměstnanců.

Podle údajů Bruselu jsou opožděné platby příčinou každého čtvrtého bankrotu malého nebo středního podniku v Evropské unii.

Celkem se do šetření Hospodářské komory zapojilo 444 respondentů, mezi kterými jsou zástupci mikro, malých, středních, ale i velkých firem působících v různých odvětvích ekonomiky napříč všemi kraji České republiky.

Články autora Miroslav Diro

Nejnovější články

Pohled z praxe
Polyglot Gathering 2024 poprvé v Praze!

Polyglot Gathering (www.polyglotgathering.com) je neformální každoroční akce, která se...

Průměrně ovládá účastník tohoto setkání šest jazyků. Znalost...

Za zmínku určitě stojí i takzvaná jazyková výzva,...

Aktuality
S kontrolami firmám pomůže aktualizovaná příručka HK ČR

Kontrol ze strany státu vůči podnikatelům přibývá. Podle...

„Základní věc je, že v případě kontroly by...

„Vyrábíme na světové úrovni, ale ani nás neminuly...

Názory
Zlepší vztahy na pracovišti a většině zaměstnanců se uleví

AČN by přivítala, aby se práva zaměstnance a...

Odstraněním povinnosti zaměstnavatele udávat důvod výpovědi by se...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...