Výrazná změna v chování hostů
Analýzy 5. 5. 2024 05:38Společnost HotelTime Solutions provozuje cloudové systémy v oboru hotelnictví, gastronomie, wellness a konferencí pro více než 400 hotelů napříč Českou...
Asociace hotelů a restaurací České republiky spolu se společností Data Servis – informace zveřejnila průzkumy a data o stavu a výkonech pohostinství a ubytovacích služeb za rok 2022 v porovnání s rokem 2019. Z dat vyplývá, že stravovací a ubytovací služby stále čelí ekonomickým problémům, vyplývajícím z dvouletého propadu tržeb a následného extrémního růstu nákladů. Za této situace by jakékoliv zvyšování daňové zátěže znamenalo další ohrožení podnikání v těchto oborech, snížení konkurenceschopnosti na evropském trhu a další nárůst inflace.
Přestože v roce 2022 došlo k oživení cestovního ruchu, stále jsme se nedostali na úroveň roku 2019. Stravovací služby sice zaznamenaly více zákazníků, ale zvyšující se náklady dále ohrožují existenci až 53 % provozovatelů restaurací a dalších 7 % restauratérů již zvažuje uzavření provozu.
Podle průzkumu společnosti Data Servis – informace s.r.o. se počet návštěvníků restaurací v loňském roce zvýšil o 16 % ve srovnání s rokem 2019. Index vývoje tržeb se zvýšil o 23 %. Naproti tomu náklady rostly v roce 2022 téměř všem gastro zařízením. Konkrétně ceny energií se zvýšily 84 % provozovnám v průměru o 39 %. Dále 8 z 10 podniků nakupovalo za vyšší ceny nápoje a suroviny pro přípravu jídel, nárůst cen na vstupech byl v průměru o 22 % vyšší v meziročním srovnání. Náklady na zaměstnance se zvýšily o 14 % a ceny nájemného narostly v průměru o 16 %.
Polovina provozovatelů restaurací zatím zvýšené náklady plně nepromítla do cen pokrmů pro konečné spotřebitele. Cena poledního menu se zvýšila v roce 2022 o 22 % ve srovnáním s rokem 2019. Podnikatelé se stále snaží udržet gastronomii dostupnou pro své zákazníky.
Obsazenost ubytovacích zařízení v kategorii hotel a penzion byla v loňském roce v průměru na úrovni 60 %, při cenách přibližně stejných jako v roce 2019. Praha jako nejvíce zasažený region dosáhla obsazenosti 58 %, což je o 20 % méně než v roce 2019, při průměrné ceně v kategorii hotel 4 * 98,- €, za pokoj. Náklady v případě hotelových služeb vzrostly v průměru proti roku 2019 rovněž až o 60 % a to za situace, kdy se zatím nijak zásadně nezvyšovaly ceny ubytování. V roce 2022 chybělo v ČR 30 % zahraničních turistů, ale podíl domácích turistů vzrostl o 10 %. Celkově tedy stále chybí 20 % hostů oproti roku 2019.
Prohlédněte si detailní data
AHR CR ubytovaci sluzby 2019 az 2022 vykony
ZobrazitAnalýza sazeb DPH v ČR a prinosy nízké sazby
ZobrazitDataServis
ZobrazitUbytovací služby byly vždy od našeho vstupu do EU ve snížené sazbě DPH, stravovací služby až do roku 2016 v základní sazbě, kdy byly přesunuty do snížené sazby. K dalšímu přesunu došlo v roce 2020 a to srovnáním jednotné (nejnižší), tedy druhé snížené sazby 10 % pro služby stravování i ubytování. Pokud by tedy úvahy vlády směřovaly k přesunu obou nebo jedné ze sazeb do základní, nejvyšší, byli bychom v případě evropského trhu jedinou zemí u ubytovacích služeb. Stravovací služby v základní sazbě mají pak pouze čtyři země v Evropě. AHR ČR zpracovala analýzu současné úrovně DPH a důvodů, proč evropské země sníženou sazbu na služby aplikují. Tento materiál byl zaslán premiérovi a ministru financí (je součástí této tiskové zprávy).
Z výše uvedených dat vyplývá, že jakékoliv zvýšení sazeb DPH se musí nutně promítnout do cen konečného spotřebitele a mělo by dopad nejen na další růst inflace a zdražení služeb pro hosty, ale také na zásadní snížení konkurenceschopnosti na trhu cestovního ruchu v rámci EU.
Václav Stárek, prezident AHR ČR k tomu dodává: „Z našich údajů je zcela evidentní, že obor ubytovacích a stravovacích služeb se tři toky potýká se zásadními ekonomickými problémy a cestovní ruch se stále nevzpamatoval z pandemických omezení. Za této situace by jakékoliv úvahy o zvyšování daní nebo dokonce přesunu našich služeb do základní sazby znamenaly zdražení služeb pro hosty, snížení výkonu cestovního ruchu a v závěru i negativní dopady do veřejných financí. Podnikatelé v našem oboru by stáli před otázkou, zda zdražit a přijít o další zákazníky nebo ukončit podnikání. Prostor na další pokrytí zvýšených nákladů zde již opravdu není.“
Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...
Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...
Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....
Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...
Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...
HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...
Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...
Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...
Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...
Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...
Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...
Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...
V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...
Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...
„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...
Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...
Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...
Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...
Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....
Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...
Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...
HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...
Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...
Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...
Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...
Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...
Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...
Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...
V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...
Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...
Nalezení lepší práce v dohledné době do konce...
Pokud pomineme základní parametry pracovní nabídky, jako je...
Třetím nejčastěji sledovaným kritériem u pracovních nabídek je,...
Trend většího významu dobrých pracovních podmínek a celé...
Všechna tato kritéria přitom při hodnocení pracovní nabídky...