Sobota 4. května 2024
ikona hodiny6. 1. 2021 07:15

Maloobchod se rychle zotavuje, táhne ho online

Česko je e-shopová velmoc

Podle odhadů společnosti Colliers International bylo na konci roku 2020 v Česku v provozu 45 000 e-shopů a obrat elektronického obchodu se meziročně zvýšil téměř o 20 % a jeho podíl na celkovém objemu obchodu převyšuje 18 %. Růst je bezpochyby akcelerován poklesem počtu návštěvníků v nákupních centrech v souvislosti s protipandemickými restrikcemi. Experti vyčíslují na základě údajů z poloviny roku 2020 ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 pokles ve všech zemích někde mezi 20–45 %.

Petr Simon autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Srovnání současné koronavirové krize s recesí po globální finanční krizi odhaluje zásadní rozdíly. Trhy práce v regionu střední a východní Evropy, stejně jako kupní síla, se zdají být tentokrát v mnohem lepší kondici než před deseti lety a prudký nárůst spotřebitelské aktivity v elektronickém obchodování se tak stal základním prvkem probíhající transformace maloobchodního sektoru. Jiný než podstatný maloobchod byl z velké části uzavřen, mohly ale fungovat služby click & collect.

Maloobchodní trh ve střední a východní Evropě

Trh nákupních center v regionu CEE-17 se skládá z téměř 1 670 zařízení s celkovou hrubou pronajímatelnou plochou přesahující 34,6 milionů m² a kapacitou pro 172 milionů zákazníků. Roční kupní síla tohoto trhu představuje hodnotu 893 miliard EUR.

Největší objem maloobchodních prostor se nachází v Polsku (12,1 mil. m² v 532 zařízeních) a v České republice (4,2 mil. m² ve 232 zařízeních), nejmenší v Černé Hoře (110 000 m² ve 14 centrech).

Došlo k nárůstu počtu malých formátů – v současné době existuje v zemích CEE-17 přibližně 670 takových center, s celkovou hrubou pronajimatelnou plochou 6 milionů m². Největší počet malých schémat působí na vysoce konkurenčním polském trhu.

Limity růstu

Vzhledem k tomu, že poměrně velký počet maloobchodníků jsou franšízanti, jejich možnosti online obchodování mohly být výrazně omezeny, omezujícím faktorem mohla být u některých značek i chybějící práva na platformu elektronického obchodování či omezená územní působnost takových práv. Růstový potenciál segmentu e-commerce je tak bezpochyby ještě vyšší.

Jiným efektem současné situace, pro zákazníky pozitivním, je fakt, že velké e-shopy jako Alza.cz nebo Mall.cz se nyní snaží rozšířit sortiment zboží nabízeného spotřebitelům, nebo se spojují s dalšími maloobchodníky a nabízejí širší škálu produktů a služeb. Což ovlivní i maloobchodní výkon tohoto roku.

Rychlé zotavení

Silviu Pop, ředitel průzkumu trhu pro Colliers International Rumunsko, vysvětluje: „Analyzovali jsme předpovědi MMF o nezaměstnanosti, abychom posoudili stav trhů práce. Podívali jsme se na rok 2021 ve srovnání s roky 2019 a 2010 ve srovnání s rokem 2008. Přeskočili jsme rok recese, abychom získali jasnější přehled o tom, jak by to mohlo vypadat v prvním roce oživení. Vzhledem k tomu, že trhy práce byly ve slušném stavu a peníze v ekonomice proudily, není žádným překvapením, že maloobchodní prodej zaznamenal v mnoha případech výrazné oživení ve tvaru písmene V. Porovnejte to s recesí po globální finanční krizi, kdy trvalo pár let, než se maloobchod vrátil na správnou cestu.“

Zajímavým indikátorem může být prodej nepotravinářského zboží, který poměrně přesně reflektuje změny disponibilního příjmu. V šesti zemích (Estonsko, Litva, Polsko, Rumunsko, Srbsko a Slovensko) byl v říjnu 2020 prodej nepotravinářského zboží (bez pohonných hmot) vyšší než před krizí, dalších pět zemí (Chorvatsko, Česko, Maďarsko, Lotyšsko a Slovinsko) vykazovalo záporný rozdíl v nízkých jednotkách, v rozmezí 1-3 %.

Omni-Channel v praxi

Kevin Turpin, regionální ředitel průzkumu trhu pro střední a východní Evropu vysvětluje: „Mnoho maloobchodníků provozuje i jiné kanály, ale kamenné prodejny často tvoří největší část jejich příjmové a provozní sítě. Letošní rok definitivně odhalil, jak vadné jsou některé stávající modely. Online tržiště se již ukázalo být pro některé značky záchranou a v závislosti na maloobchodním segmentu existují i specialisté, kteří prodávané zboží doplňují, například Zalando, jeden ze světových lídrů v oblasti módy a obuvi. Kdo chce přežít, musí naskočit na tuto raketu s elektronickým obchodem dříve, než odstartuje a stane se nedosažitelnou. Ještě není pozdě, ale opět, udělat to správně bude vyžadovat čas, know-how a investice, a pokud tento proces ještě neprobíhá, je třeba mu dát prioritu.“

Omni-Channel, tedy model, kdy je zákazník obsluhován všemi dostupnými kanály, je v reálném světě pro spotřebitele bezproblémový a pohodlný a proto se k němu s největší pravděpodobností bude vracet. Zároveň tento model poskytuje maloobchodníkům cenné poznatky o chování spotřebitelů a zpětnou vazbu na jejich produkty a služby.

Přestože více než 80 % prodeje zůstává v jiných kanálech než e-shopy, trend je jednoznačný a potvrzuje jej i fakt, že jen v Polsku a České republice bylo v první polovině roku 2020 nově založeno více než 5 000 on-line obchodů.

Články autora Petr Simon

Nejnovější články

Analýzy
Hypotéky očima experta

Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...

Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...

Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...

Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...

Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...

Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...

V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...

Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Expertní pohled
Eviden monitoruje na dark webu ukradená data

Nová služba je vhodná pro větší firmy, které...

Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální...

Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu...