Úterý 7. května 2024
ikona hodiny9. 3. 2021 11:09

Vláda chce snížit energetickou náročnost dopravy

Vláda včera schválila koncepci dopravní politiky do roku 2027. Jejím cílem je snížení ekologické a energetické náročnosti tuzemské dopravy, jejího udržitelného plánování a využití moderních technologií. Oznámilo to ministerstvo dopravy. Koncepce počítá i s výhledem až do roku 2050, kdy je cílem snížení spotřeby zhruba na třetinu. Doprava patří k energeticky nejnáročnějším oborům v českém průmyslu, na spotřebě se podílí ze čtvrtiny.

ČTK autor

Foto: Shutteřstock.com Prioritou je čistá a energeticky úsporná doprava Foto: Shutteřstock.com

Energetická náročnost a snižování emisí či znečišťujících látek je jedním z hlavních cílů strategie pro dopravní politiku. Doprava se v současnosti podílí na spotřebě energie přibližně 25 procenty a patří k největším spotřebitelům. Zatímco ostatní průmysl a domácnosti v posledních letech svůj podíl postupně snižují, v dopravě spotřeba každoročně roste v průměru o 3,5 procenta.

„Energetické úspory v dopravě vyžadují specifický přístup k jednotlivým segmentům dopravy – k dálkové dopravě, k dopravě v metropolích a aglomeracích a k dopravě ve venkovském prostoru. A právě tomu jsme novou dopravní strategii přizpůsobili,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Potenciál úspor energie v dopravě je podle ministerstva značný. Dosáhnout toho chce například využíváním ekologičtějších zdrojů, tedy například postupným přechodem ze spalovacích motorů na elektrické či plynové, k čemuž chce motivovat dopravce například sazbami mýta či daní. Dalším krokem by byla i větší motivace pro cestující využívat oproti silniční dopravě například železnici. Města i stát by k tomu měly přispět zlepšením územního i dopravního plánování a vzájemnou spoluprací, například při vytváření integrované dopravy či kombinováním různých druhů dopravy.

Dopravní politika také počítá s využíváním nových technologií, které by měly zefektivnit různé procesy nejen v dopravě, neřeší však zatím dopady koronavirové krize. Ty bude nutné zohlednit v následujících dvou až třech letech v rámci akčního plánu. Plán však vznikne, až budou k dispozici všechny potřebné informace po krizi. Resort v této souvislosti upozorňuje, že cíle dopravního politiky do roku 2027 jsou spíše dlouhodobého charakteru.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Expertní pohled
Stále lepší překladače znásobily úspěšnost kybernetických útoků

„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se...

„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Cheb chystá strategický podnikatelský park

Memorandum o přípravě plochy na strategický podnikatelský park uzavřely...

SIRS v následujících měsících zpracuje studii proveditelnosti realizace parku....

Aktuality
Letadlo Lufthansy v Praze přivítala vodní děla

„Těší mě, že jsme se mohli symbolicky připojit...

„Jsem hrdý na to, že Letiště Praha oslavilo...

Letadlo je jedním ze čtyř strojů nesoucích na...

Aktuality
Virtuální vodárna. K čemu se hodí digitální dvojče úpravny vody?

Partneři oslovili město Železná Ruda, zda by se...

„Digitální dvojče představuje počítačový model, který dokonale kopíruje...

Součástí digitálního dvojčete úpravny vody je i systém...

JUDr. Tomáš Koníček z Mezinárodního bezpečnostního institutu, který se...