Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Ministerstvo školství bude od podzimu ve zhruba 100 základních školách po dva roky ověřovat, jak by se ve vzdělávání mohla posílit výuka technických dovedností. Školy, které se budou chtít do projektu zapojit, se mohou přihlásit do konce září. Projekt má navázat na pilotní ověřování takzvané techniky z uplynulého školního roku. Podle dřívějších vyjádření zástupců vlády by mohla být výuka techniky ve školách povinná od podzimu 2022.
Rozhodnutí zavést do škol nový předmět oznámil loni v červnu ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Od dřívějších dílen by se podle něj měl lišit tím, že půjde o moderně pojatou výuku, která bude propojovat manuální práce s novými digitálními technologiemi.
Pilotní ověřování technické výuky se konalo v uplynulém školním roce ve 30 školách, které pro ni měly potřebnou výbavu. Od 11. března tuto fázi narušilo zavření škol kvůli opatřením proti koronaviru. Od příštího roku se má technika pokusně ověřovat i v dalších školách, které tak dobře vybaveny nejsou. Hlavní informace o fungování výuky techniky chce ministerstvo získat z 60 škol, z toho ze tří až pěti víceletých gymnázií, kterým poskytne návod, jak mají postupovat. Dalších 40 škol by mělo na projektu spolupracovat bez podpory.
Projekt za zhruba deset milionů korun má mimo jiné zjistit, zda mají školy pro výuku techniky dostatek vybavení a učitelů. Má také pomoci zjistit, jak předmět začlenit do rozvrhu. Mluvčí ministerstva školství loni uvedla, že v ideálním případě by podle úřadu mohla být technika povinná ve všech ročnících druhého stupně základních škol, a to jednu hodinu týdně. Ministr školství Robert Plaga později řekl, že by se technika spíš měla včlenit do jiných předmětů.
Takzvané rámcové vzdělávací programy, které určují obsahy učiva, zahrnují technické manuální činnosti už nyní. Děti se seznamují například s konstrukčními činnostmi. Podle expertů je učivo v současnosti v některých ohledech zastaralé, ale také obecně předimenzované. Řada odborníků má zároveň požadavky na rozšíření výuky u některých předmětů.