Úterý 7. května 2024
ikona hodiny28. 8. 2020 11:30

PwC: Prodej elektromobilů v Evropě stoupl o třetinu

Masivní dotace dramaticky zvyšují prodeje

Prodej elektromobilů a hybridů v Evropě navzdory koronaviru roste. Na pěti největších evropských trzích stoupl ve 2. čtvrtletí meziročně odbyt aut na elektřinu o 35 % a plug-in hybridů o 121 %. Prodeje osobních aut přitom klesly o polovinu. Uvedla to analytická firma PwC.

ČTK autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

V Česku vzrostl počet nově registrovaných elektromobilů meziročně o 112 %, tahounem byl podobně jako v západní Evropě segment plug-in hybridů. Za nárůstem stojí zahájení prodeje elektrické Škody Citigo a hybridního Superbu. Česko má proti rozvinutým trhům zpoždění, za čtvrtletí se tu prodávají řádově stovky elektrických aut a jejich tržní podíl mezi nově registrovanými auty je 1,37 %. To je přibližně desetina toho, co na největších trzích EU.

„Plug-in hybridy pomáhají automobilkám snižovat celkové emise, a tím i hrozbu pokut od Evropské komise. Zároveň nejlépe kombinují výhody elektromotoru a konvenčního pohonu a jsou proto poměrně populární i u zákazníků. Na bateriové elektromobily jsou zase v některých zemích vysoké dotace. V kombinaci s koronavirovým poklesem prodejů konvenčních aut letos na pěti největších evropských trzích tvoří vozy s elektrickým pohonem 15 % všech nových registrací automobilů,“ uvedl automobilový expert PwC Pavel Štefek.

Plug-in hybrid, tedy auto s konvenčním spalovacím motorem i baterií, kterou lze nabíjet ze sítě, dosahuje nižší spotřeby benzinu či nafty a zároveň i produkuje méně emisí. Automobilkám pomáhá plnit přísné limity Evropské komise. Zároveň plug-in hybridy nejsou tak drahé jako bateriové elektromobily a jsou z velké části nezávislé na stále ještě nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.

Čistě bateriové elektromobily zase táhnou dotace. Francouzi například mohou zažádat až o 12 000 eur (315 240 Kč) což se blíží polovině ceny levnějších modelů, Nizozemci mají nárok na 4 000 eur. Německo nedávno své dotace na nákup elektromobilu navýšilo na dvojnásobek a tak kupující nyní dostávají od státu pobídku 6 000 eur a od samotného výrobce až další 3 000 eur. Výsledkem toho je, že ve Francii stouply prodeje bateriových elektromobilů o 48,7 % a v Německu se meziročně prodalo dokonce o 257 %.

Důvodem zájmu o elektrická a nízkoemisní auta je podle generálního ředitele Toyoty a Lexusu v ČR Martina Pelešky rozšíření nabídky jednotlivých výrobců i stoupající obliba u zákazníků. „Jízdní dynamika a komfort, nízká spotřeba a provozní náklady spolu s konkurenceschopnou cenou blížící se konvenčním pohonům jsou rozhodujícím faktorem,“ uvedl.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Aktuality
Česká nábytkářská firma dobyla Paříž

„Účast na veletrhu byla pro firmu RIM jedinečnou...

V rámci veletrhu značka RIM prezentovala nejen své...

Workspace Expo v Paříži je mezinárodní veletrh zaměřený...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...