Čtvrtek 2. května 2024
ikona hodiny26. 1. 2021 12:41

Češi jsou největší tajnůstkáři

Ohledně sdílení svých dat jsme nejvíce nedůvěřivým národem v Evropě. Nejvíce si chráníme zdravotní data, zdrženlivější jsme proti ostatním evropským státům i při sdílení dat o poloze, GPS a pohybu. Relativně ochotně sdílíme ale kontaktní údaje, osobní informace, nákupní chování a podrobnosti o oblíbených značkách. Ukázal to mezinárodní průzkum inkasní agentury EOS KSI, který se zabýval aktuální hodnotou dat internetových uživatelů.

ČTK autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Mezi data, která Češi sdílejí ochotněji obchodům, službám a aplikacím, patří kontaktní údaje (44 procent). Téměř dvě pětiny pak poskytují třetím stranám své osobní informace. Třetí nejčastěji sdílenou položkou jsou data o nákupním chování a oblibě určitých výrobků či značek (37 procent). Údaje o poloze, GPS a pohybu jich s třetími stranami sdílí 27 procent. Naopak zdravotní data sdílejí málo (deset procent).

„Data jsou samozřejmě cenným komerčním nástrojem. Často však mohou výrazně pomoct například záchranným složkám s určením polohy ohroženého či při kontaktu s nakaženou osobou. Sdílení dat finančního charakteru může například umožnit společnostem lépe pomoci zadluženým klientům se splácením úvěrů, jako se děje v našem sektoru. Obezřetnost je jistě chvályhodná, lidé by však měli poznat hranici, kdy tajnůstkaření může škodit jim samým,“ uvedl Vladimír Vachel z EOS KSI.

Mezinárodní studie EOS

Provedena byla ve spolupráci s agenturou Kantar v první polovině roku 2020 na reprezentativním vzorku od 18 let v 17 zemích. Vyhodnocen byl vzorek 1000 respondentů z Belgie, Bulharska, ČR, Francie, Chorvatska, Německa, Polska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Slovinska, Srbska, Španělska, Švýcarska, Spojených států a Velké Británie a 300 respondentů ze Severní Makedonie.

Paradoxem podle něho ale je, že 61 procent Čechů nemá se sdílením dat třetím stranám špatné zkušenosti, resp. o nich neví. Čeští spotřebitelé nejsou vůči společnostem a sdílení dat ani výrazně skeptičtí. Nedůvěřiví jsou dokonce méně, než je evropským průměrem. Tento přístup potvrzuje další nesrovnalost v chování na internetu. Čtvrtina například nijak neupravuje nastavení cookies souborů na jednotlivých webových stránkách a automaticky jim uděluje svůj souhlas.

„Cookies jsou pěknou ukázkou, usnadňují personalizaci webu, díky nim web ví, jaké nastavení si uživatel při minulé návštěvě vybral nebo jaké osobní údaje má předvyplnit do formuláře. Webovému prohlížeči o sobě dovolujeme vědět relativně mnoho,“ upozornil Vachel. Výsledky průzkumu podle něj ukazují, že je třeba silně budovat digitální důvěru a gramotnost ohledně sdílení dat. A také bojovat proti dezinformacím, které okolo zneužití dat panují a výhody digitalizace zpomalují. Velká odpovědnost edukace je právě na straně firem, dodal.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Expertní pohled
Eviden monitoruje na dark webu ukradená data

Nová služba je vhodná pro větší firmy, které...

Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální...

Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu...

Cestovní ruch
Emirates představují řešení pro neurodivergentní cestovatele

Seznamovací akce zahrnovala simulaci procesů odbavení i samotný...

Přes 29 000 členů palubního personálu Emirates je...

DPNA je kód využívaný leteckými společnostmi pro speciální...

Aktuality
Letadlo Lufthansy v Praze přivítala vodní děla

„Těší mě, že jsme se mohli symbolicky připojit...

„Jsem hrdý na to, že Letiště Praha oslavilo...

Letadlo je jedním ze čtyř strojů nesoucích na...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Developeři v Česku si oblíbili strategii Shell & Core

Ke konci 1. čtvrtletí 2024 bylo v tomto...

Model Shell & Core se sice v omezeném...

S dokončením Shell & Core projektů developeři obvykle...

Vzhledem k aktuální situaci na trhu a trvale...

Analýzy
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu...

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý...

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné...

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v...

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...