Ne x Oprávněné podnikání a odpovědnost
Expertní pohledOrganizování akcí cestovního ruchu je jednou z nejpřeregulovanějších oblastí podnikání. I to je důvod, proč nejsou regule dodržovány, ať už...
Organizování akcí cestovního ruchu je jednou z nejpřeregulovanějších oblastí podnikání. I to je důvod, proč nejsou regule dodržovány, ať už...
Přes čtyři měsíce již platí nový zákon o ochraně oznamovatelů zavádějící klíčové změny u firem s více než 250 zaměstnanci....
Nevyvážený cestovní ruch trápí destinace i nadále. Z tohoto důvodu čtyři roky po úspěšné první monografii o overtourismu (Overtourism: Issues,...
Vytvořit relevantní výukové materiály o nízkouhlíkovém cestovním ruchu a podnikání v něm, a to s využitím moderních technologií, jako jsou...
V Grandhotelu Pupp v Karlových Varech Asociace hotelů a restaurací České republiky vyhlásila ocenění pro nejlepší v oboru hotelnictví a...
Každý rok se to opakuje znovu a znovu. Sledujeme zbytečně dlouhé diskuze o minimální mzdě, která vzbuzuje vášnivé debaty. V...
Podle průzkumu společnosti Dell Technologies se tři čtvrtiny organizací chystají zvýšit své výdaje na generativní umělou inteligenci (GenAI). Přestože 76...
Ke stávce ve školách z minulého týdne doplním pár poznámek. Lidský kapitál, tedy vzdělání, kompetence, dovednosti a znalosti vysvětlují 25 %...
Lemon. Popcorn. Milky way. Hlavsa. Golden egg… Jen některé z dezertů, které kdo neochutnal, jako by nebyl. Všechny nesou jeden...
Téměř osm procent celkových emisí skleníkových plynů v České republice tvoří výroba železa a oceli. Dalšími náročnými obory jsou výroba...
Všechny výsledky
O více než 10 mld. Kč vzrostly meziročně příjmy České republiky (ČR) z mezinárodního cestovního ruchu. Zatímco loni v prvním čtvrtletí byly zhruba 11,1 mld. Kč, letos za leden, únor a březen dosáhly už cca 21,2 mld. Vyplývá to z přehledu platební bilance ČR, který na základě údajů České národní banky připravil Institut turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Saldo platební bilance je však v prvním čtvrtletí stále záporné, přitom do roku 2020 bylo srovnání příjmů a výdajů z mezinárodního cestovního ruchu v kladných hodnotách. „Roli v platební bilanci cestovního ruchu za letošní první čtvrtletí hrají nejen dopady pandemie covid-19 a rusko-ukrajinský konflikt. Také fakt, že lidé chtějí po dlouhých cestovatelských omezeních vyjet i do vzdálenějších a exotických destinací, což se projevuje u zahraničních i tuzemských turistů,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.
Výdaje platební bilance zahrnují útraty za dovolenou Čechů v zahraničí. Podle průzkumu Institut turismu CzechTourismu ji letos v létě plánuje 54 % obyvatel ČR. Do příjmů z mezinárodního cestovního ruchu se zahrnují náklady na cestu zahraničních turistů a výletníků. Největší částku tvoří ubytování, stravování a doprava. Zahraniční host utratil v ČR v letošním prvním čtvrtletí průměrně 1 691 Kč. Je to sice stále o cca tři sta korun méně než v roce 2019, projevuje se však růstová tendence. Pro srovnání: v prvním čtvrtletí 2021 návštěvník ze zahraničí v ČR utratil v průměru 1 113 Kč.
Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism průběžně pracuje na zvýšení zájmu o Českou republiku, a tedy i růstu příjmů z cestovního ruchu.
„Zvýšit příjmy ČR z cestovního ruchu pomáhá mimo jiné kampaň „Přijeďte zažít tradiční i nové“. Pro výběr 14 zemí, v nichž od května do července běží, byla zásadní bonita klientů, tedy kolik zahraniční hosté u nás utratí. Hlavní trhy pro aktuální kampaň tak jsou Německo, Spojené státy americké, Velká Británie, Polsko a Slovensko,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „To vše proto, abychom maximálně podpořili zájem o Českou republiku. Vždyť před covidem byl podle Českého statistického úřadu obrat cestovního ruchu v Česku 309 miliard korun. Daňové výnosy do veřejných rozpočtů činily zhruba 125 miliard, více než třetina tak zůstala státu.“
Propagace ČR v zahraničí se od rozpočtu velmi odvíjí. Pokud by se na ni určené finanční prostředky CzechTourismu zvýšily, vzrostla by se i konkurenceschopnost České republiky vůči největším konkurentům v cestovnímu ruchu. Mezi ně patří Rakousko, Maďarsko, Polsko a Německo. Zachoval by se a zvýšil podíl ČR na celkovém trhu a lépe by se pomáhalo a plnily požadavky partnerů, tedy subjektů, které se na cestovním ruchu podílejí a mají z něj příjmy. Jedná se mj. o Letiště Praha, kraje či podnikatelská sdružení. V neposlední řadě by se mohly lépe diverzifikovat zdrojové trhy a produktová nabídka České centrály cestovního ruchu, tj. ČR. Vyhnulo by se tak závislosti na jediném hlavním produktu a okolních státech.
„Protože se ČR mimo jiné potýká s významným výpadkem turistů z Ruska, uspořádali jsme v Karlových Varech naši tradiční největší incomingovou akci Czech Republic Travel Trade Day,“ říká ředitelka produktového managementu a regionální spolupráce agentury CzechTourism Veronika Janečková a dodává: „Do Karlovarského kraje se 23. a 24. května sjelo na dvě stě odborníků na cestovní ruch z 23 zemí. Seznámili se s regionem a zajímavostmi i turistickými novinkami. A začali tak víc a v celém světě nabízet ČR. Mám velkou radost z pozitivní zpětné vazby od všech účastníků. Podobně skvělé reakce máme na slavnostní otevření největšího visutého mostu pro pěší na světě Sky Bridge 721. Světový unikát na Dolní Moravě je podobně jako třeba Muchova stezka v Jihomoravském kraji jedním z klíčových lákadel letošní turistické sezóny v ČR.“
Vnést jasno je cílem projektu ACK ČR Strategické...
Přímo zjevením byla úvodní prezentace Jana Strakoše, ředitele...
V dikci předpisů nic nového pod sluncem, cestovní...
Některá cestovní agentura či jiná organizace by se...
Školní zájezdy, pobyty a výlety pod regule zákona...
Ale je tu ještě jeden pádný důvod, proč...
I tato konference ACK ČR byla zdařilá. Přinesla...
Nový zákon o ochraně oznamovatelů, takzvaných whistleblowerů, nabyl...
Jedním z hlavních ustanovení zákona je povinnost zaměstnavatelů...
Výzkum společnosti Moore mezi zaměstnanci firem s více...
Tyto výsledky poukazují na potřebu rozšíření povědomí o...
Vzhledem k množství povinností, které tato nová legislativa...
Nová publikace, jejímiž autory jsou Gert-Jan Hospers z...
Kapitola o Praze, pod názvem Tourist City Prague...
Nízkouhlíkový cestovní ruch, známý také jako udržitelný nebo...
Abychom se k nízkouhlíkovému cestovnímu ruchu přiblížili, musíme zvýšit...
Projekt Vinci byl financován s podporou Evropské komise...
Mezi oceněné patří hotely, které excelují ve službách,...
Mimořádné ocenění převzal také moderátor a herec Aleš...
„Naše asociace každým rokem vybírá jeden významný počin,...
Institut věří, že bez cirkulární ekonomiky se dekarbonizace...
Mnohem větší prostor než dosud by proto měly...
Ocelový šrot se pro výrobu oceli využívá už...
Problémem je i to, že dosavadní národní strategie...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)