Středa 29. června 2022
Přihlásit se / Zaregistrovat se

Příjmy z mezinárodního cestovního ruchu rostou

O více než 10 mld. Kč vzrostly meziročně příjmy České republiky (ČR) z mezinárodního cestovního ruchu. Zatímco loni v prvním čtvrtletí byly zhruba 11,1 mld. Kč, letos za leden, únor a březen dosáhly už cca 21,2 mld. Vyplývá to z přehledu platební bilance ČR, který na základě údajů České národní banky připravil Institut turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Štěpánka Filipová ikona hodiny21. 6. 2022 11:40
Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Saldo platební bilance je však v prvním čtvrtletí stále záporné, přitom do roku 2020 bylo srovnání příjmů a výdajů z mezinárodního cestovního ruchu v kladných hodnotách. „Roli v platební bilanci cestovního ruchu za letošní první čtvrtletí hrají nejen dopady pandemie covid-19 a rusko-ukrajinský konflikt. Také fakt, že lidé chtějí po dlouhých cestovatelských omezeních vyjet i do vzdálenějších a exotických destinací, což se projevuje u zahraničních i tuzemských turistů,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.

Výdaje platební bilance zahrnují útraty za dovolenou Čechů v zahraničí. Podle průzkumu Institut turismu CzechTourismu ji letos v létě plánuje 54 % obyvatel ČR. Do příjmů z mezinárodního cestovního ruchu se zahrnují náklady na cestu zahraničních turistů a výletníků. Největší částku tvoří ubytování, stravování a doprava. Zahraniční host utratil v ČR v letošním prvním čtvrtletí průměrně 1 691 Kč. Je to sice stále o cca tři sta korun méně než v roce 2019, projevuje se však růstová tendence. Pro srovnání: v prvním čtvrtletí 2021 návštěvník ze zahraničí v ČR utratil v průměru 1 113 Kč.

Propagace turismu závisí na rozpočtu

Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism průběžně pracuje na zvýšení zájmu o Českou republiku, a tedy i růstu příjmů z cestovního ruchu.

„Zvýšit příjmy ČR z cestovního ruchu pomáhá mimo jiné kampaň „Přijeďte zažít tradiční i nové“. Pro výběr 14 zemí, v nichž od května do července běží, byla zásadní bonita klientů, tedy kolik zahraniční hosté u nás utratí. Hlavní trhy pro aktuální kampaň tak jsou Německo, Spojené státy americké, Velká Británie, Polsko a Slovensko,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „To vše proto, abychom maximálně podpořili zájem o Českou republiku. Vždyť před covidem byl podle Českého statistického úřadu obrat cestovního ruchu v Česku 309 miliard korun. Daňové výnosy do veřejných rozpočtů činily zhruba 125 miliard, více než třetina tak zůstala státu.“

Propagace ČR v zahraničí se od rozpočtu velmi odvíjí. Pokud by se na ni určené finanční prostředky CzechTourismu zvýšily, vzrostla by se i konkurenceschopnost České republiky vůči největším konkurentům v cestovnímu ruchu. Mezi ně patří Rakousko, Maďarsko, Polsko a Německo. Zachoval by se a zvýšil podíl ČR na celkovém trhu a lépe by se pomáhalo a plnily požadavky partnerů, tedy subjektů, které se na cestovním ruchu podílejí a mají z něj příjmy. Jedná se mj. o Letiště Praha, kraje či podnikatelská sdružení. V neposlední řadě by se mohly lépe diverzifikovat zdrojové trhy a produktová nabídka České centrály cestovního ruchu, tj. ČR. Vyhnulo by se tak závislosti na jediném hlavním produktu a okolních státech.

„Protože se ČR mimo jiné potýká s významným výpadkem turistů z Ruska, uspořádali jsme v Karlových Varech naši tradiční největší incomingovou akci Czech Republic Travel Trade Day,“ říká ředitelka produktového managementu a regionální spolupráce agentury CzechTourism Veronika Janečková a dodává: Do Karlovarského kraje se 23. a 24. května sjelo na dvě stě odborníků na cestovní ruch z 23 zemí. Seznámili se s regionem a zajímavostmi i turistickými novinkami. A začali tak víc a v celém světě nabízet ČR. Mám velkou radost z pozitivní zpětné vazby od všech účastníků. Podobně skvělé reakce máme na slavnostní otevření největšího visutého mostu pro pěší na světě Sky Bridge 721. Světový unikát na Dolní Moravě je podobně jako třeba Muchova stezka v Jihomoravském kraji jedním z klíčových lákadel letošní turistické sezóny v ČR.“

Vypracoval: Institut turismu, 2022 Zdroj: ČNB Vypracoval: Institut turismu, 2022
Vypracoval: Institut turismu, 2022 Zdroj: ČNB Vypracoval: Institut turismu, 2022
Vypracoval: Institut turismu, 2022 Zdroj: ČNB Vypracoval: Institut turismu, 2022

Nejnovější články

Cestovní ruch
Místa, o kterých turisté (zatím) moc nevědí

Krajské nominace hlavních neobjevených skvostů kromě výše uvedených...

Jedním z kritérií krajských nominací neobjevených skvostů roku...

„Společně s organizacemi destinačního managementu se snažíme přilákat...

Analýzy
2021: Solidní výsledky českého autoprůmyslu

„Automobilový průmysl se už třetím rokem potýká s...

Pozitivní zprávou je, že na počtu zaměstnanců se...

Neméně důležitým úkolem už pro současnou vládu bude...

Analýzy
Ekonomická nálada je značně pesimistická

Polovina Čechů má za to, že finanční situace...

Před vypuknutím pandemie koronaviru hodnotilo 70 % obyvatel...

Změna indexu finanční situace domácností obvykle naznačuje směr...

Domácnosti lze z pohledu odolnosti vůči dopadům zdražování...

Inflační očekávání Čechů jsou v současnosti velmi vysoká,...

Nejnovější Aktuality

Cestovní ruch
Místa, o kterých turisté (zatím) moc nevědí

Krajské nominace hlavních neobjevených skvostů kromě výše uvedených...

Jedním z kritérií krajských nominací neobjevených skvostů roku...

„Společně s organizacemi destinačního managementu se snažíme přilákat...

Aktuality
Ázerbájdžánské startupy se předvedly v Praze

V4ATB představuje historicky první program, jenž má za...

Vítězem Prague Demo Day se stal startup Fushka,...

Videa & Podcasty
Životní styl na míru. Zajímavá aplikace od českého startupu

Co ukáže nová aplikace? Odkud vývojáři čerpají informace?...

„Tady vidíte kartu, na které se nachází konkrétní...

Po stažení aplikace se uživatel zaregistruje. „To je...

Poté, co uživatel veškeré potřebné údaje odešle, automatický...

Vývoj takové aplikace by samozřejmě nebyl možný bez...