Úterý 7. května 2024
ikona hodiny11. 11. 2022 07:00

Cestovní ruch je zpět, téměř na předcovidových číslech

Ve třetím čtvrtletí letošního roku do hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) v České republice (ČR) přijelo celkem 7,3 milionů turistů. Meziročně to znamená nárůst o 11 %. Pokud srovnáme situaci se stavem před pandemií covidu-19, tedy s červencem, srpnem a zářím 2019, jde o 97% návštěvnost. Vyplývá to z informací na www.tourdata.cz zpracovaných na základě dat z Českého statistického úřadu.   

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Turistický ruch je takřka na předcovidových číslech Foto: Shutterstock.com

HUZ letos ve 3. čtvrtletí zaznamenala 20,4 milionů přenocování. „Dobrou zprávou je, že – srovnáme-li letošní a loňské 3. čtvrtletí – návštěvníků tuzemských hromadných ubytovacích zařízení přibylo. A víc než dřív přijelo turistů ze zahraničí, přes 2,5 milionů, nejvíc z Německa, Slovenska a Polska. Co se týče oblíbenosti regionů, které cestovatelé nejvíc navštěvovali, roli hraje to, zda se jedná o rezidenty nebo o zahraniční turisty. Zatímco u cizinců vedla Praha následovaná Jihomoravským a Karlovarským krajem, obyvatelé České republiky nejvíc podnikali výlety a delší pobyty na jižní Moravu, do jižních Čech a do Královéhradeckého kraje,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.

Zatímco hotely hlásí nárůst návštěvnosti (celkem 4,2 milionů turistů znamená o 23,9 % hostů víc), o pensiony i kempy byl zájem menší (pokles o 6,2 % a 6,6 %). Celkově přibylo zahraničních turistů, došlo k meziročnímu zvýšení o téměř 100 %. Rezidenti, kteří v letošním 3. čtvrtletí tvořili 80 % návštěvnosti HUZ, meziročně cestovali méně (snížení o 10 %).

Ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget dodává: „Nyní nastává rozhodující fáze boje o návrat cestovního ruchu. Podnikatelé potřebují pomoci přežít tradičně slabší zimní sezónu. Na 9 zahraničních trzích spouštíme zimní kampaň s rozpočtem 15 milionů Kč. Zaměří se primárně na hory a wellness, vánoční trhy, zimní města (kultura, gastro) a Valentýna. Pokud se ale chceme vrátit mezi globálně úspěšné destinace, potřebujeme přímé lety na největší trhy v Asii a v Americe. Spolupracujeme s Letištěm Praha na obnovení přímých linek a věřím, že najdeme cestu, jak navýšit rozpočet CzechTourism na společné kampaně s dopravci.“

Stáhněte si detailní statistiky

HOTELY 2022_ZARI

Zobrazit

HUZ 2022_3Q

Zobrazit

„Jakékoli další možné navýšení podporujeme, týká se mimo jiné rozšíření spolupráce v rámci platformy TouchPoint mezi Letištěm Praha, agenturou CzechTourism a Prague City Tourism, která je obvyklou formou spolupráce na rozvoji linek na konkurenčních letištích. Naším cílem je především postupně obnovit a nabídnout destinace, které měly přímé letecké spojení před pandemií covidu-19. A také navázat na jednání o projektech, které nebyly realizovány. To se týká například spojení do Chicaga a Hanoje, od kterých se kvůli pandemii ustoupilo. Podařilo se nám navázat na další sezónu spolupráci s Delta Air Lines na lince z New Yorku, rádi bychom obnovili linky do Filadelfie a Newarku v USA, Toronta a Montrealu v Kanadě. To jsou hlavní priority v Severní Americe. Ohledně Dálného východu jde o obnovu spojení ze Soulu a z čínských destinací, mezi nimiž je prioritním trhem Šanghaj. Jednáme rovněž s leteckými společnostmi o přímých leteckých spojeních s Thajskem, Tchaj-wanem, Japonskem, Indií a Singapurem,“ říká ředitel Rozvoje leteckého obchodu Letiště Praha Jiří Vyskoč.

Ze vzdálených trhů do ČR často jezdili právě turisté z USA, ve 3. čtvrtletí se jednalo o téměř 140 tisíc příjezdů. Následovali Izraelci se skoro 48 tisící příjezdy. Celkově nejvíc ČR navštěvovali Němci, kteří tvořili 8 % zahraniční klientely. V praxi to znamenalo 582 tisíc příjezdů a meziroční nárůst o 57,2 %. Následovali hosté ze Slovenska (cca 264 tisíc příjezdů, meziroční nárůst o 58,1 %.) a Polska (248 tisíc příjezdů, meziroční nárůst o 73,1 %).

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Aktuality
Česká nábytkářská firma dobyla Paříž

„Účast na veletrhu byla pro firmu RIM jedinečnou...

V rámci veletrhu značka RIM prezentovala nejen své...

Workspace Expo v Paříži je mezinárodní veletrh zaměřený...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...