Čtvrtek 2. května 2024
ikona hodiny11. 5. 2023 08:06

Zahraniční turisté se vracejí do Česka

Téměř 3,8 milionů hostů z celého světa přijelo do hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) v Česku v letošním prvním čtvrtletí. To je o 36 % víc turistů než v roce 2022. V absolutních číslech sice po Česku stále víc cestovali Češi, meziročně však výrazně přibylo hostů ze zahraničí. Zatímco rezidentů se v tuzemských HUZ se ubytovalo o 12 % víc než v roce 2022, celkem 2 128 217, cizinců bylo víc o 87 %, celkem 1 662 071. 

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Zahraniční turisté se vracejí do Č eska Foto: Shutterstock.com

Žebříčky návštěvnosti i nadále vedli obyvatelé sousedních zemí. Němců přijelo 438 199, Slováků 154 358 a Poláků 133 078. Následovali Britové, kterých Česko navštívilo 90 943 a pomyslnou pátou příčku obsadilo 86 684 Italů. Největší meziroční nárůst, co se týče uvedených pěti zemí, zaznamenali italští turisté. Do Česka jich letos v lednu, únoru a březnu přijelo o 167 % víc než loni.

„Dobrou zprávou je, že turistů v Česku, srovnáme-li letošní 1. čtvrtletí s tím loňským, bylo o 36 % víc. V hromadných ubytovacích zařízeních se v lednu, únoru a březnu 2023 celkem ubytovalo téměř 3,8 milionů lidí, z toho bylo cca 2,1 milionů rezidentů a cca 1,7 milionů hostů ze zahraničí,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Z čísel je zřejmý návrat cizinců do Česka, který jsme i v kontextu s obnovením přímých leteckých spojů předpokládali a velmi vítáme. Meziročně se u nás ubytovalo o 87 % zahraničních turistů víc, nejvíc se jednalo o hosty z Německa, Slovenska a Polska a rýsuje se také návrat turistů z Asie. Lidé z Jižní Koreje a ostatních asijských zemí v tabulce návštěvnosti Česka v letošním 1. kvartále obsadili 12. a 13. místo.“

Stáhněte si statistiky agentury CzechTourism

1Q_23_22_21_20_19

Zobrazit

cru051023_4

Zobrazit

Meziročně největší nárůst (+ 3 446 %) zaznamenali turisté z Tchaj-wanu. Zatímco v 1. čtvrtletí 2022 jich do Česka přijelo pouze 600, letos ve stejném období se jednalo o 21 278 hostů. Následovali dříve zmiňovaní cestovatelé z Jižní Koreje, kterých se v tuzemských HUZ ubytovalo o 892 % víc než v roce 2022. Přijelo jich celkem 34 508, zatímco loni v lednu, březnu a únoru se jednalo pouze o 3 477 Korejců. Nárůst o 437 % a pomyslná bronzová medaile v kontextu s větším zájmem o cestu do Česka patří obyvatelům Thajska (1Q 2023 = 2 480 hostů, 1Q 2022 = 462 hostů).

„I když jsme se ještě nedostali na čísla před pandemií covidu-19, rozdíl v návštěvnosti Česka mezi letošním prvním kvartálem a stejným obdobím roku 2019 byl pouze -5 %. Platilo přitom to, co loni: Češi po Česku cestovali víc než před koronavirem, a to +7 %, zahraničních turistů bylo méně, a to -17 %. Změnu čekáme letos, díky kombinaci různých druhů turismu, novým trendům cestovního ruchu a přímým leteckým spojením. Od března začala létat přímá linka mezi Prahou a Soulem, od července pak letecké spojení mezi Prahou a Tchaj-Pejí,“ říká Jan Herget

 

Hosté v 1. čtvrtletí 2023 nejvíc nocovali v Praze (2 965 298 přenocování), Královéhradeckém (1 262 594 přenocování) a Karlovarském (1 013 959 přenocování) kraji. Zájem o jednotlivé regiony se u rezidentů a zahraničních turistů lišil. Zatímco u Čechů držely čelní příčky kraje Královéhradecký (955 813 přenocování) a Liberecký (633 278 přenocování) následované Prahou (589 418 přenocování), u cizinců hlavní město Česka jednoznačně vedlo (2 375 880 přenocování), za ním byl Karlovarský (583 033 přenocování) a Královéhradecký (306 781 přenocování) kraj.

Na podporu příjezdového cestovního ruchu se i letos chystá globální on-line kampaň. Bude stát 35,4 milionů Kč, bude ve dvou vlnách a zaměří se na tradice. Každý kraj bude mít své téma a kampaň bude možné vidět v Německu, Polsku, na Slovensku, ve Velké Británii, USA, Nizozemsku, Francii, Itálii, Španělsku, Švédsku, Dánsku, Rakousku, Maďarsku a Izraeli.

Predikce týkající se cestovního ruchu, stejně jako analýzy toho, co se odehrálo a související průzkumy, jsou k dispozici na portálu Institutu turismu CzechTourismu www.tourdata.cz.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Pohled z praxe
Dopravní uzel s inovativním průmyslem

Ředitelka krajské hospodářské komory Eva Malinová vidí Pardubicko...

Ve znaku Pardubického kraje je otevřená stříbrná brána...

V Libchavách je od roku 1991 vyrábí firma SOR,...

V kraji má silné zastoupení elektrotechnický průmysl. V Hlinsku sídlí...

Analýzy
Pětina zaměstnanců zvažuje odchod z práce za lepším

Nalezení lepší práce v dohledné době do konce...

Pokud pomineme základní parametry pracovní nabídky, jako je...

Třetím nejčastěji sledovaným kritériem u pracovních nabídek je,...

Trend většího významu dobrých pracovních podmínek a celé...

Všechna tato kritéria přitom při hodnocení pracovní nabídky...

Expertní pohled
Eviden monitoruje na dark webu ukradená data

Nová služba je vhodná pro větší firmy, které...

Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální...

Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Pětina zaměstnanců zvažuje odchod z práce za lepším

Nalezení lepší práce v dohledné době do konce...

Pokud pomineme základní parametry pracovní nabídky, jako je...

Třetím nejčastěji sledovaným kritériem u pracovních nabídek je,...

Trend většího významu dobrých pracovních podmínek a celé...

Všechna tato kritéria přitom při hodnocení pracovní nabídky...

Analýzy
Developeři v Česku si oblíbili strategii Shell & Core

Ke konci 1. čtvrtletí 2024 bylo v tomto...

Model Shell & Core se sice v omezeném...

S dokončením Shell & Core projektů developeři obvykle...

Vzhledem k aktuální situaci na trhu a trvale...

Analýzy
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu...

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý...

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné...

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v...