Čtvrtek 9. května 2024
ikona hodiny9. 11. 2023 06:15

Ve 3. čtvrtletí bylo v Česku turistů víc než před pandemií

Víc turistů než v předcovidovém roce 2019 navštívilo letos ve 3. čtvrtletí Česko. Přijelo jich téměř 7,9 milionů, z toho bylo víc než 4,8 milionů (61,3 %) hostů domácích a víc než 3 miliony (38,7 %) hostů zahraničních. Meziročně to znamená nárůst celkového počtu turistů v Česku o 8 % a také o 4 % víc cestovatelů ve srovnání s obdobím před pandemií covidu-19. Změnil se však poměr mezi domácími a zahraničními návštěvníky.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Turistů bylo v Česku víc než před covidem Foto: Shutterstock.com

Zatímco rezidentů, vezme-li se 3. čtvrtletí 2023 a stejné období roku 2019, cestovalo po Česku o 15 % víc, cizinců přijelo o 9 % méně. Země, odkud nejčastěji pocházeli turisté ze zahraničí, se příliš nezměnily. Nejvíc letos ve 3. čtvrtletí přijelo Němců (689 683, meziročně +19 %. Následovali hosté z Polska (286 118, meziročně +15 %), Slovenska (281 891, meziročně +7 %), USA (165 999, meziročně +19 %) a Nizozemska (116 776, meziročně +18 %).

„Dobrou zprávou je, že z TOP 5 zemí se také zpravidla zvýšil celkový počet příjezdů ve srovnání se 3. čtvrtletím 2019. Je tak zřejmé, že má velký smysl na tyto trhy zaměřovat zahraniční kampaně, letos to je mimo jiné naše hlavní kampaň Unexpected Traditions, kde právě běží 2. podzimní vlna a v půlce listopadu spustíme 3. vlnu zaměřenou na zimu a hory,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Obecně přitom platí, že Češi cestující po Česku utrácejí v průměru za osobu a den méně než hosté ze zahraničí. Nicméně zatímco Češi cestující po Česku loni utráceli za osobu a den už víc než před pandemií (802 vs. 704 Kč), cizinci naopak méně. Loni to bylo 1 907 Kč, v roce 2019 se však jednalo o 2 203 Kč. Potenciál hostů ze zahraničí pro tuzemskou ekonomiku je tedy víc než zřejmý a my intenzivně pracujeme na tom, abychom je do Česka dostali.“

Podrobnosti jsou k dispozici na https://tourdata.cz/data/navstevnost-huz-2012-2022/. 

Ve 3. čtvrtletí 2023 se nejvíc turistů ubytovalo v hlavním městě Praha, bylo jich cca 2,2 milionů. Následoval Jihomoravský kraj s cca 870 tisíci hosty a kraj Jihočeský, v kterém přenocovalo celkem cca 807 tisíc cestovatelů.

„Regiony, které turisté nejčastěji navštěvují se, příliš nemění. V první pětici nejnavštěvovanějších bývá Praha,  Jihomoravský a Jihočeský kraj. Nicméně zatímco u obyvatel Česka ve 3. letošním čtvrtletí regionální pořadí návštěvnosti bylo Jihočeský, Jihomoravský, Královehradecký, Středočeský, Liberecký kraj a Praha, u cizinců vedlo naše hlavní město a následovaly Jihomoravský, Karlovarský, Jihočeský a Královehradecký kraj,“ říká vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček a dodává: „Větší regionální rozložení cestovatelů je samozřejmě pro Česko prospěšné, pomáhá to s udržitelností cestovního ruchu stejně jako fakt, že pravidelně ve spolupráci s kraji zveřejňujeme přehled neobjevených skvostů v celé zemi.“

Zásadní roli v cestovním ruchu přitom hrají přímá letecká spojení. CzechTourism na nich intenzivně pracuje s Letištěm Praha a dalšími subjekty. Letos se tak mimo jiné podařilo zprovoznit linky Praha – Soul či Praha – Tchaj-Pej, na dalších letech se pracuje. Fakt, že tato činnost má smysl, potvrzují čísla za 3. čtvrtletí 2023. Z nich vyplývá, že v Česku roste počet hostů z Asie. Obyvatel Jižní Koreje od letošního ledna do září přijelo do Česka o 206 % víc než ve stejném období loni, Japonců o 156 % víc a Tchaj-wanců dokonce o 1 196 % víc. Významně víc bylo i díky zrušení covidových restrikcí také cestovatelů z Číny, a to o 135 %, ostatní asijské země zvýšily návštěvnost Česka ve srovnání se 3. čtvrtletím 2022 celkem o 37 %.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Expertní pohled
Jak sebevědomá bude ECB vstříc strnulému Fedu?

Při pohledu do zpětného zrcátka platí, že od...

Není proto překvapením, že příznivější inflační výhled v...

Pohled z praxe
Polyglot Gathering 2024: Poprvé v Praze!

Polyglot Gathering (www.polyglotgathering.com) je neformální každoroční akce, která se...

Průměrně ovládá účastník tohoto setkání šest jazyků. Znalost...

Za zmínku určitě stojí i takzvaná jazyková výzva,...

Aktuality
S kontrolami firmám pomůže aktualizovaná příručka HK ČR

Kontrol ze strany státu vůči podnikatelům přibývá. Podle...

„Základní věc je, že v případě kontroly by...

„Vyrábíme na světové úrovni, ale ani nás neminuly...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...