Pondělí 29. dubna 2024
ikona hodiny30. 9. 2021 15:52

Evropský balíček Fit for 55 nesmí znevýhodnit průmyslové státy

Jak se vyrovnat s ambiciózními cíli balíčku Fit for 55, aby si Evropská unie (EU), a tedy i Česká republika (ČR), zachovala ekonomickou konkurenceschopnost i do budoucna? Legislativním návrhům, které ovlivní klimatickou a průmyslovou transformaci EU, se na Radě pro konkurenceschopnost (COMPET) ve složení pro vnitřní trh a průmysl věnovali ministři zemí EU.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

ČR na Radě zastupovala náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová. Podpořila zelenou transformaci evropské ekonomiky.  Zdůraznila však, že balíček Fit for 55 nesmí znevýhodnit průmyslové státy, oslabit naši konkurenceschopnost a energetickou soběstačnost.

„Jsme si vědomi, že je nutné vybudovat ekologičtější, digitálnější a odolnější EU. Pro Česko je ale důležité zajistit, aby tento přechod byl sociálně spravedlivý a akceptovaný a aby zásadně nenarušil naši konkurenceschopnost. Některé návrhy v rámci balíčku Fit for 55 považujeme v tomto ohledu za obtížně proveditelné“, říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová.

Největší výzvou balíčku Fit for 55 budou související náklady a rychlost implementace. Členské státy s vysokým objemem průmyslové výroby, včetně České republiky, balíček ovlivní mnohem více. „Přestože už teď dramaticky zvyšujeme produkci zelené energie, nabídka stále nedokáže pokrýt rostoucí poptávku. Už teď jsme svědky rostoucích cen energií pro podniky a spotřebitele a inflace, což pramení z příliš rychlé energetické transformace při nedostatečnosti zdrojů. Současná situace bude mít i značné společenské důsledky mj. pro zranitelné skupiny,“ zdůrazňuje Martina Tauberová. Upozorňuje, že je rovněž nutné diskutovat o budoucnosti energeticky náročných průmyslových odvětví, protože v některých není možné zcela zabránit vzniku emisí CO2.

Náměstkyně Tauberová připomíná, že jedno z nejproduktivnějších odvětví v EU a České republice je automobilový průmysl. A právě ten mohou navrhované změny významně zasáhnout. Pokud by skutečně došlo k vyřazení spalovacích motorů z prodeje do roku 2035, hrozilo by, že by vyšší pořizovací cena nových vozidel výrazně ovlivnila jejich dostupnost. To by s ohledem na přirozené stárnutí vozového parku vedlo k přesně opačnému výsledku, než kterého chce Evropská komise (EK) prostřednictvím balíčku Fit for 55 dosáhnout. Česká republika se proti tomu zásadně vymezuje, i proto nedávno poslal vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček dopis eurokomisařům ohledně normy Euro 7. Podrobnosti jsou https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/cr-varuje-pred-nevyvazenym-navrhem-evropske-emisni-normy-euro-7-pro-lehka-a-tezka-vozidla–263498/.

Na pracovním obědě se v návaznosti na květnovou aktualizaci průmyslové strategie EU probral vnitřní trh a připravovaná legislativa, zejména nouzový nástroj pro vnitřní trh. EK tento návrh připravuje s cílem zabránit vzniku překážek na vnitřním trhu při krizích, jakou byla pandemie COVID-19. Česká republika na tomto jednání podpořila práci unijní skupiny pro vymáhání pravidel vnitřního trhu pod zkratkou SMET. Na prezentaci prvních výsledků práce tohoto týmu zaznělo, že se ČR podařilo snížit administrativní zátěž pro podnikatele na vnitřním trhu, když odstranila bezmála 30 % nadbytečných předběžných kontrol u regulovaných profesí.

Náměstkyně ministra průmyslu a obchodu se v Bruselu rovněž setkala se zástupci EK. V kontextu příprav českého předsednictvím v Radě EU v 2. polovině příštího roku s nimi prodiskutovala aktuální témata agendy vnitřního trhu a společné obchodní politiky. Martina Tauberová v belgické metropoli jednala i s protějšky ze skupiny stejně smýšlejících zemí, jakou jsou skandinávské státy, Irsko nebo Lucembursko.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Analýzy
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu...

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý...

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné...

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v...

Cestovní ruch
Praha má přímé letecké spojení s Azorskými ostrovy

Dostat se přímým letem bez přestupů z Prahy...

Linka bude obsluhována letadlem Boeing 737 s kapacitou...

Smartwings nasadí na provoz nadcházející rušné letní sezóny...

Expertní pohled
Aktuální vývoj v Německu nabízí mírný optimismus

Podle nedávno zveřejněného předběžného průzkumu se hospodářský pokles...

Odpověď, z čeho ekonomického oživení v Německu plyne,...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...