Část firem benefity omezila nebo zrušila
Analýzy 6. 5. 2024 17:33Po zavedení nových pravidel pro zdanění zaměstnanecké benefity zachovalo v nezměněné podobě jen 60 % firem. Zaměstnavatelé počet benefitů zredukovali...
Po zavedení nových pravidel pro zdanění zaměstnanecké benefity zachovalo v nezměněné podobě jen 60 % firem. Zaměstnavatelé počet benefitů zredukovali...
Dokonalejší automatické překladače znamenají i dokonalejší kybernetické útoky. Kvalita textů phishingových zpráv je totiž stále lepší a není tak často...
Dnešní pracovní trh je dynamický a konkurenční, a proto je pro firmy nezbytné, aby se odlišily a přilákaly ty nejlepší...
Cílem memoranda o spolupráci, které uzavřela agentura CzechInvest, společnost SIRS, Karlovarský kraj a město Cheb, je připravit plochu průmyslové zóny Cheb II...
Společnost HotelTime Solutions provozuje cloudové systémy v oboru hotelnictví, gastronomie, wellness a konferencí pro více než 400 hotelů napříč Českou...
Zajímá vás, kolik se aktuálně poskytuje hypotečních úvěrů a jaké jsou v současné době úrokové sazby? Zajímá vás historický vývoj...
Panevropská univerzita dosáhla dalšího významného historického milníku ve svém rozvoji. Stala se první soukromou univerzitou v České republice, která získala...
Slavia pojišťovna uzavřela strategické partnerství s Hospodářskou komorou České republiky na zdravotní pojištění cizinců. Novou smlouvu v Pardubicích podepsali prezident Hospodářské komory Zdeněk...
Stavba domu je jako skládačka. Vše musí perfektně zapadnout, aby stavba co nejlépe fungovala, od stability konstrukce až po ekonomiku...
Průsvitné sklo zrcadlí hru světla oceánu, zatímco jemné vzory hrotů evokují fascinující texturu mořských bublin. Vázy FUGU čerpají inspiraci z...
Všechny výsledky
Luděk Bárta, současný předseda Stavební sekce Hospodářské komory České republiky, strávil dlouhá léta v nejužším vedení české dcery nadnárodní skupiny Wienerberger. A jeho bohaté manažerské zkušenosti a postřehy mohou být cenné nejen pro mladší generaci podnikatelů a manažerů.
šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.
Máte za svou bohatou manažerskou kariéru zformulované nějaké poselství mladým?
Nic není tak úžasné, jak to na první pohled vypadá. Pozitivní ale je, že nic není ani tak hrozné, jak to na první pohled vypadá. Život mě naučil, že zvládnout lze vše. Jen nesmíte mít v hlavě blackout a rudo před očima, musíte si věřit a hledat cesty, najít i spojence, bavit se o všem důležitém i s dalšími lidmi kolem. Když máte silný pocit, že cesta, po které jdete, někam vede, jděte po ní, i když ji ti ostatní neuvidí. Spousta lidí nedělá nic jen proto, že si myslí, že to nemá význam. Důležité je začít, vytvořit si kontakty, prostor… A zjistíte, že můžete věci ovlivňovat. Když jsem před lety začínal s tématem zdravého bydlení, mysleli si o mně mnozí, že jsem blázen, že to přece s cihlou vůbec nesouvisí. Ale zdraví jako hodnota je nad vším a týká se všeho, což nám ukazují poslední dva roky. Nicméně jsme to téma tehdy nevzali úplně za vlastní, a i když se mu dnes věnujeme, nejsme jeho nejviditelnějšími nositeli, tu pozici obsadili jiní. Neznamená to ale, že nejsou jiná témata. Už lépe jsme uchopili témata dostupného bydlení, udržení vody v krajině, biodiverzity, sekvestrace uhlíku v půdě. Sustainability nestačí, je třeba regenerovat přírodu a vrátit se ke kořenům… A změna hospodaření na půdě, na polích, v lesích, ale i v obcích a městech může rychle snížit koncentrace CO2 v ovzduší o 25 procent a zabránit přehřívání naší planety…
To ale nejsou primárně byznysová témata…
Ano, jsou to sice témata, která nemají z marketingového hlediska rychlý payback, ale přesto jsou byznysově nesmírně důležitá, souvisí totiž s vizemi. Začínají být klíčová i při rozhodování o tom, kam chtějí lidé jít pracovat. V pelotonu jsou vždycky různé role, někdo je lídr a někdo nosič vody. Všichni jsou důležití. Někdo vytváří příležitosti pro ostatní, někdo určuje strategii. Podobné je to i v byznysu. Můžete si svou roli vybrat, ale pokud chcete být leader, musíte mít vizi, vidět příležitosti, vědět, kde má být firma za deset dvacet let. My jsme jako firma byli v minulosti výborní v tom, jak jsme dokázali zvládat procesy, ale málo jsme se dívali dopředu. Ona je to zvláštní situace, jdete do toho, otevíráte dveře, ale vlastně nevíte, kam vedou. Vykročte do neznáma a hledejte příležitosti. Důležitý je ten první krok. Ta chuť otevřít dveře. Buďte otevření, ptejte se, uvažujte bez zábran a předsudků.
Začínal kariéru ve sklárnách v Teplicích, prošel společností Kancelářské stroje, ale nebavilo ho být jen malým kolečkem ve velkém soukolí. Odešel do Cihelny Hostomice a v roce 1994, s její privatizací, odešel na centrálu Wienerberger do Českých Budějovic. Z pozice jednatele odešel letos na konci dubna, dnes s firmou spolupracuje jako konzultant na volné noze a věnuje se nadčasovým sociálním a environmentálním projektům. Od letošního roku je předsedou Stavební sekce Hospodářské komory ČR.
Vize se ovšem na zisku neprojevují bezprostředně…
Což je asi důvod, proč se s nimi pracuje méně, než je potřeba. V korporaci je to složitější, v rodinné firmě ale musí být nositelem vize jedině vlastník. Nebyznysová témata se v zisku samozřejmě projeví, jen časový horizont je delší. Proto mluvím o budoucnosti.
Každého ale zajímá především bilance na konci roku…
To není špatně, ale skutečně uspět lze jen tehdy, když se díváte dál. Často se může lidem zdát, že se honíte za vzdálenými chimérami, ale když bude vaše firma nositelem určité vize jako první, vytvoříte si pověst, díky níž vás lidé budou znát ještě dříve, než budou potřebovat váš produkt. Je to prostě způsob, jak komunikovat se světem. Mnoho firem hyne na operativu, soustředí se na nutné, okamžité potřeby a nemají pak sílu, prostor a čas dívat se dopředu. Je to jako řídit auto a dívat se jen do zpětného zrcátka.
Dívám se dopředu, vidím cesty, jak ale poznat tu správnou?
Na to recept nemám. Musíte si věřit, občas riskovat, jít proti trendu. Je třeba mít víc alternativ, něco jako více koní v závodě. Zvýšíte si šanci na úspěch.
A najdete jeden moment, který byl ve vaší kariéře nejtěžší?
To bylo asi v letech 2008 až 2010. Měli jsme jedenáct fabrik, po finanční krizi spadl trh, dost jsme jich museli zavřít a propustit hodně lidí. Z miliardy jsme najednou plánovali padesát milionů zisku, a to se nedělá hezky. Byli jsme donuceni dělat nepříjemná rozhodnutí, ty fabriky byly v dobré kondici a byli tam výborní lidé. Musel jsem zavřít Hostomice, svou fabriku, kde jsem začínal, propustit lidi, které jsem osobně znal. Chodili za mnou a říkali: „Luďku, šlo by s tím ještě něco udělat?“ A já věděl, že ji zavřít musíme. Zavřít fabriku, to je vždycky jako přijít o člena rodiny, ale zavřít svou fabriku… Kdo to nezažil, těžko si to představí. Hodně jsem to prožíval. Jenže i to patří k životu. Firma, fabrika se narodí, má svou zlatou éru a pak někdy zanikne. Je to jako v přírodě, když nerosteš, začneš umírat, nebo tě sežere jiný dravec. Proto je třeba růst, hledat nové příležitosti, nové segmenty, a nové akvizice.
Začali jsme povídání poselstvím, mně by se líbilo ještě jedno na závěr…
Zkoušejte bořit staré pravdy. A věřte, že nejhorší, vlastně spíš nejošidnější zkušenost, je úspěch. Zvlášť ten rychlý a jednoduchý.
Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...
Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...
„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se...
„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost...
„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...
Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...
Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....
Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...
Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...
„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...
Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....
Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....
„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....
Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...
Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...
Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...
Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)