Pátek 26. dubna 2024
ikona hodiny25. 5. 2020 09:55

Smartwings jako důkaz, že na skutečná řešení nejsme připraveni

Vlastní leteckou přepravu potřebujeme

Francouzská vláda již má z Evropy schválenou pomoc pro Air France ve výši 7 miliard eur, ještě vyšší finanční injekci si vyjednala Lufthansa, která jako první z velkých oznámila krizi likvidity. Americké ministerstvo financí schválilo velkým americkým leteckým společnostem záchranný balíček ve výši 25 miliard dolarů. Česká vláda mlčí.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: archiv Smartwings Foto: archiv Smartwings

K pomoci malé privátní společnosti není prý důvod. „Nikdy nevysvětlím voličům, proč zrovna Smartwings bychom měli pomoci a stovkám jiných společností ne,“ argumentoval ve sněmovně začátkem května Marian Jurečka. A dokonale tak vyznačil hřiště, na kterém se v Česku v podobných případech hraje. Z odborného problému se udělá politický. Potvrzují to i komentáře, které se často zabývají aktéry místo podstatou, případně využívají účelové či zástupné argumenty. Takový průběh není v Česku výjimečný, příklad Smartwings je jen čerstvý. A znovu ukazuje, co je špatně – odhaluje, že v politice vyřešení problému není vždy cílem.

Skupina Smartwings Group (SWG) provozuje značky Smartwings a ČSA. Ty představují třetinu všech spojů, které vypravuje či přijímá pražské Letiště Václava Havla. Ostatně, jsou to dvě ze tří značek v Ruzyni bázovaných. Pro představu, ročně to reprezentuje asi 5,4 milionu cestujících. Přičtěme Brno, Ostravu, Pardubice a jsme na celkovém ročním objemu přepravy, který přesahuje 6 milionů pasažérů. SWG zajišťuje letecká spojení z ČR do 80 destinací, v hlavní sezoně zajistí na 300 letů denně ze svých 12 základen v 7 zemích. Více než dvě třetiny všech letů tvoří pravidelné linky, zbývající část jsou charterové lety. Služeb SWG využívá drtivá většina tuzemských cestovních kanceláří, včetně těch největších, podíl skupiny na turistické přepravě v ČR je vyšší než 85 %. Pominout nelze ani více než 2,5 milionu zahraničních turistů, které SWG každoročně přepraví do Česka.

Skupina zaměstnává téměř 2 500 lidí, jen za loňský rok zaplatila svým zaměstnancům na mzdách a dalších osobních nákladech 2,5 mld. Kč. Jen za služby a na poplatcích Letišti Václava Havla Praha SWG zaplatila v loňském roce 1,9 mld. Kč, do tuzemské ekonomiky pak poslala za stejné období dalších více než 7 mld. Kč prostřednictvím plateb dodavatelům se sídlem na území České republiky za údržbu letadel, služby českých letišť, řízení letového provozu, handling, výcvik posádek a další služby. Skupina je také významným exportérem služeb do zahraničí s ročním objemem v řádu miliard korun.

Od doby, kdy se Smartwings (dříve Travel Service) jako akcionář začal podílet na řízení ČSA, jsou České aerolinie v zisku a vydělaly přes 1 mld. Kč. Na dividendách skupina v současnosti nevyplácí nic, vše se v posledních letech reinvestuje do rozvoje flotily, které se výrazně dotkl loňský problém letadel Boeing 737 MAX.

Celosvětová krize leteckého průmyslu

To všechno jsou fakta. Co platilo včera, nemusí platit zítra. Skupina Smartwings čelí existenčním problémům, podobně jako celý segment. Svět tu hrozbu řeší, vždyť letecký průmysl včetně  přepravy celosvětově generuje více než 65 milionů pracovních míst, z toho více než 10 milionů připadá právě na samotnou přepravu. A ani ti největší hráči, jak již bylo zmíněno v úvodu, se bez státní pomoci neobejdou. Není divu. V čase protipandemických restrikcí bylo globální nebe mrtvé. Na 50 letadel Smartwings Group bylo totálně uzemněno, létaly jen repatriační lety a cargo s nákladem zdravotnického materiálu. Počet osob přepravených v dubnu činí v meziročním srovnání jedno jediné procento oproti roku 2019. Smartwings Group nastartovala v polovině května 5 linek – Amsterdam, Stockholm, Frankfurt, Paříž a Bukurešť – a postupně přidává další, v červnu Split, v červenci plánuje řecké, španělské a bulharské destinace. Kdy se však nebe zase skutečně zaplní, je otázkou, na kterou dnes nikdo nezná odpověď, protože ve hře je mnoho proměnných.

Do restartu leteckého provozu se promítne to, jak budou, či nebudou umožňovat vstup cizincům ostatní státy. A především ho ovlivní postoj zákazníků – tedy to, zda budou mít chuť cestovat. Což si všichni uvědomují. I proto 30. dubna přišli se společným prohlášením generální ředitelka ACI Angela Gittensová a generální ředitel IATA Alexandre de Juniac. Vyzývají jím vlády k rychlé a účinné fi nanční pomoci segmentu letecké dopravy. Právě ona je totiž zásadní pro obnovu globální ekonomiky. V současnosti však čelí nejtvrdší historické krizi finanční likvidity a hrozí ztrátou milionů pracovních míst.

Letecká doprava je strategickou službou

Na rozdíl od prohlášení českých politiků a komentátorů jsou tuzemští i zahraniční experti zajedno, letecké společnosti se bez pomoci neobejdou. V Evropě má často podobu majetkové účasti státu v domácích leteckých společnostech, USA dávají přednost vládním dohodám s vybranými společnostmi. Na obou stranách Atlantiku si však své domácí letecké dopravce chrání. Vědí proč. Letecká doprava je i v Česku součástí kritické infrastruktury státu. Její význam se ostatně projevil i v dobách pandemie, kde se SWG aktivně podílela na zajištění dopravy strategického zdravotnického materiálu a na repatriaci českých občanů do ČR ze zahraničí.

I v dobách nekrizových pak zajišťuje speciální lety pro OSN, NATO či nejrůznější humanitární organizace, účastní se tak naplnění potřeb významných mezinárodních institucí a přispívá k dobrému jménu ČR. Podtrženo, sečteno, Smartwings Group je v globálním měřítku malá letecká společnost, jako je v globálním měřítku malá celá česká ekonomika. Současně je však pro českou ekonomiku nepostradatelná, protože zajišťuje služby, které zahraniční přepravci z českých letišť nikdy zajišťovat nebudou.

Svým způsobem je v roli národního dopravce, jímž kdysi byly právě ČSA. „V období po uvolnění restrikcí spojených s COVIDem-19 se budou letadla zdviha  do vzduchu jen velice pomalu a pozice bázového leteckého dopravce bude pro každé letiště velice důležitá. Pravidelná, cenově dostupná letecká doprava je strategickou službou, která má návaznost na růst HDP v ekonomikách jednotlivých států. Proto je diskuze o podpoře letecké dopravy bezprecedentně zasažené dopadem pandemie tématem prakticky všech evropských vlád,“ potvrzuje Petr Kováč, expert na leteckou dopravu Ernst & Young. Podle něj je zřejmé, že pád skupiny Smartwings by znamenal významné zhoršení výhledu pro osobní leteckou dopravu v Česku. Důkaz nabídl dubnový letový řád – cesta z Prahy do Dubrovníku se bez služeb SWG dala pořídit zhruba čtyřikrát dráž a trvala desetkrát déle. Výpadek lokálně bázovaných aerolinek by se na zvýšení ceny letenek a době letu možná neprojevil tak významně, ale projevit by se musel. „Představa, že nějaký jiný dopravce rychle nahradí výpadek v kapacitě, je neadekvátní. Flexibilita v zaplňování mezer na trhu nefungovala dokonale ani v normálních tržních podmínkách,“ potvrzuje Petr Kováč.

Stabilita je pro budoucnost zásadní

Politici by si měli uvědomit, které služby jsou opravdu potřebné, a najít způsob, jak pomoci. Prioritou je jednoznačně udržení dopravců při životě, podpora zaměstnanosti a likvidity. Vědí to v USA, Británii, Francii, Nizozemsku i Německu. Pomoc pro SWG a další podobné firmy je životně důležitá – do běžných plošných programů pomocí se totiž nevejdou. Snad i český stát zvolí způsob, který volí vlády okolních států a který by i skupině Smartwings pomohl se vyrovnat se situací, do které se jako aerolinky nedostala vlastní vinou. Rychlá a efektivní pomoc bude pro budoucnost tuzemské letecké přepravy zásadní. Důležité je nejen dostat letadla do vzduchu, což se již děje, ale hlavně dodat fi rmě stabilitu, což bez pomoci půjde jen stěží.

Problémy leteckého dopravce, stejně jako celého segmentu turistického průmyslu, nekončí totiž s koncem stavu nouze ani s uvolněním posledního tuzemského restriktivního opatření. Ztráty budou narůstat, pesimistické odhady očekávají návrat na úroveň čísel z roku 2019 v horizontu delším než rok. Jsou si toho vědomy i české cestovní kanceláře, které se již v dubnu prohlášením ACK ČR i jednotlivými reakcemi některých za SWG postavily, stejně jako zástupci zvláště regionálních letišť.

Problémy českého leteckého dopravce by se významně dotkly i regionů. Potřebnost pomoci potvrzuje i Emanuel Šíp, někdejší náměstek ministra dopravy a současný předseda Dopravní sekce HK ČR: „Vždycky jsem protestoval, aby se u subjektů působících na konkurenčním trhu používal přívlastek Národní. Už máme i Budvar jako Národní pivovar, takže se možná dočkáme i Národní strojírny nebo Národní drůbežárny. České aerolinie už navíc nejsou ve státních rukou. Na druhé straně je faktem, že letecká doprava byla pandemií postižena jako málokterá a skupina Smartwings má nyní na pražském letišti třicetiprocentní podíl v přepravě cestujících. Není tedy lhostejné, zda stát nechá takový subjekt upadnout do vážných potíží. Určitě budou i jiné státy chtít u nich lokalizovaným leteckým společnostem pomáhat, a bylo by na místě, aby EU pro to připravila jednotná pravidla. Ale určitě bych dával přednost tržně konformnějším opatřením, jako je například státní záruka za úvěr, než přímému vstupu státu do firmy nebo jejímu úplnému odkoupení.“

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Trendy
Saudské fondy, české startupy, mezinárodní investoři

Nebudou chybět zástupci globálně úspěšných fondů Hustle fund,...

Foundeři zde budou mít možnost oslovit širokou škálu...

Na Reflect přiletí podnikatelé a zakladatelé několika úspěšných...

Díky pozitivnímu ohlasu, kterému se minulý rok těšila...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Aktuality
Kreativní Evropa přinesla českým projektům přes 5 milionů eur

Více než 3 miliony eur putovalo do audiovizuálního...

V roce 2023 získali žadatelé z oblasti audiovizuálního...

Vlajkovou lodí programu jsou Projekty evropské spolupráce. Dalšími...

Projekty podporují spolupráci napříč obory posilují evropský rozměr...

Mezioborová část programu Kreativní Evropa podporuje inovativní projekty...

V roce 2024 slaví Česká republika 20 let...

„Zlín Film Festival je příjemcem podpory programu Kreativní...