Belgický příklad pro Česko
Trendy 25. 4. 2024 13:40Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané by mohli...
Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané by mohli...
Praha je jediné město v regionu CEE (střední a východní Evropa), které se může pyšnit Prime High Street, tedy obchodní...
Nabídnout ty nejlepší technologie evropským vinařům – to je cílem českého holdingu &CORK, jehož společnosti Vinařský ráj a Kovo Prudík...
Grantový program Evropské komise Kreativní Evropa na podporu kulturních a kreativních odvětví rozdělil v roce 2023 mezi české žadatele částku...
Skupina Holcim investuje do modernizace čížkovické cementárny, nový projekt Airlock se zaměřuje na snížení emisí CO2. Tato iniciativa reflektuje pevný...
Domácnosti, kteří pořizují fotovoltaiku nebo tepelné čerpadlo, v drtivé většině případů opravdu uspoří a dočkají se výrazného snížení spotřeby. Vyplynulo to...
Od začátku února došlo na londýnské burze k výraznému zdražení mědi. Na dohled psychologické hranice 10 000 dolarů za tunu...
Celkem pět ocenění získal na jaře TIC BRNO v soutěžích zabývajících se cestovním ruchem – TURISTPROPAG a Velká cena cestovního...
Probíhající napětí na Blízkém východě se spolu s výhledem na vyšší úrokové sazby po delší dobu (higher for longer) přenášejí negativně...
Stejná práce, ale jiné platové ohodnocení. Podle dat Statistického úřadu Evropské unie činí rozdíl ve mzdách mezi ženami a muži...
Všechny výsledky
Laicky chápu design podobně jako architekturu – na začátku je funkce, respektive funkčnost a k ní designér hledá vyjádření v hmotě, ve tvaru. Jenže… Co vlastně je a není důležité? Jaká je cesta od myšlenky ke konečnému tvaru? Kde končí nápad a začíná řemeslo? A jak rozeznat kvalitní design? Otázky jako stvořené pro dnes jistě nejznámějšího českého designéra Petra Novagua, který má ve své sbírce prestižní světové ceny.
šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.
Petře, na svém webu říkáte, že produkt je design a design je produkt. Ne pro všechny produkty to ale platí. Jak se tedy vlastně rodí design?
Těžce. Je to poměrně zdlouhavý proces plný kompromisů a možná by se dalo říct i střetů. Je potřeba si představit dvě hlavní role, objednatel a designér, kdy oba potřebují postupovat ve shodě ke stejnému cíli, ale při procesu samotném mají oba rozdílné vnímání jednotlivých kroků a trochu jiné obavy z případného neúspěchu. Každý design je velké riziko, nejde pouze o vzhled, ale o vznik přidané hodnoty výrobku nebo služby a designérský proces klade velké nároky na obou stranách. Pro designéra vytváří stresovou situaci, zda dokáže vytvořit dostatečně obhajitelnou inovaci a srozumitelně ji odprezentovat vzhledem či formou výrobku. A pro objednatele taková inovace vždy představuje velmi složitou a často i nákladnou cestu k implementaci do sériového procesu. Ta je vždy velmi náročná na čas a tedy i na trpělivost, na umění počkat si na výsledky.
Odlišuje design špičkové produkty od průměrných? Může být rozdílem mezi brandem a lovebrandem?
Krátce bych odpověděl, že design odlišuje. To bych viděl jako jeho hlavní význam, ale samozřejmě ne jediný. Design prezentuje navenek, jaký je výrobek uvnitř, co je jeho podstatou. Můžeme význam toho slova redukovat na pouhý vzhled, u některých výrobků také stačí vytvořit atraktivní tvar, který je pak v čase nahrazován novým, ale většinou jde o mnohem více. S tvarem přichází zlepšení funkce nebo ergonomie. V současné době jde také vzhled ruku v ruce s technologiemi a ekologickými souvislostmi. Toto všechno musí design srozumitelně sdělit, že se událo a výrobek je lepší.
Asi jsem posedlý uměřeností, proto mě baví obyčejné výrobky. Nemám rád módnost, příliš rychlé zastarávání mi přijde jako hlavní znak ne-ekologie. Design totiž není móda, snahou každého výrobku je vydržet na trhu co nejdéle.
Mají české firmy zájem o špičkový design?
Schopnost českých firem cokoliv vyrábět je velmi malá, srovnáme-li se se západními zeměmi. Myslím schopnost vyrábět něco svého, svůj produkt, ne něco podle externího zadání. Není snadné jakýkoliv výrobek finalizovat a schopnost prodat ho více než jednomu zákazníkovi, se za posledních třicet let značně vytratila.
Design není umění, ale přidaná hodnota, říkáte. Za řemeslo jej asi považovat nelze – co je tedy design?
Všechno, co je navrženo pro sériovou výrobu. Složitost té profese je právě v hledání obecnější estetiky, formy, která osloví více lidí, vytyčenou cílovou skupinu, ne pouhého jednotlivce. Ta práce je velmi dobrodružná a občas se stane, že cílovou skupinu výrobek zcela mine, to pak není moc veselé.
Rád dělá pro české značky, baví ho užitečné věci a nechce dělat drahé věci. Možná nejznámější, určitě mezinárodně nejoceňovanější český designér současnosti. Produktovému designu se upsal již v době studií na pražské UMPRUM, v roce 2008 založil designové studio Novague. Věnuje se produktům napříč segmenty, od drobných předmětů denní potřeby přes nábytek až po elektroniku či automobily. Produkty, které navrhl, generovaly příjmy převyšující částku 100 milionů eur. V jeho sbírce více než čtyřiceti mezinárodních designérských ocenění zaujímá čelné místo 11 cen Red Dot Awards a 10 ocenění German Design Awards.
Design touží po originalitě, ale zlí jazykové říkají, že všechno už tu bylo. Jak vnímáte originalitu? A jak se bránit manýrismu?
Ano, asi tu už všechno bylo, ale pojmenoval bych to spíše jako vnímání určitých archetypálních znaků. Navíc všechno, co už tu bylo, lze nově interpretovat nebo použít jako odrazový můstek pro další inovace. Otočit to ve výhodu. Ale jsou tu věci, které jsou zcela nové. Asi nelze v historii najít chytrý telefon s dotykovou vrstvou skla, to je jasný příklad něčeho zcela nového, co ale nakonec vytvoří platformu, jak prezentovat něco velmi starého, třeba knihu.
Říkáte, že cílem designéra je splnit zadání a přiznám se, že tomu úplně nevěřím… Nemá designér i nějaké osobní ambice, které zadání formulovat obvykle nemůže?
Asi jsem posedlý uměřeností, proto mě baví obyčejné výrobky. Nemám rád módnost, příliš rychlé zastarávání mi přijde jako hlavní znak ne-ekologie. Design totiž není móda, snahou každého výrobku je vydržet na trhu co nejdéle. Ano, nakonec je většina věcí nahrazena svými modernějšími nástupci. Neděje se tak náhodně, ale pod tlakem technologického vývoje. To označujeme jako morální zastarávání.
Design prezentuje navenek, jaký je výrobek uvnitř, co je jeho podstatou. Můžeme význam toho slova redukovat na pouhý vzhled, u některých výrobků také stačí vytvořit atraktivní tvar, který je pak v čase nahrazován novým, ale většinou jde o mnohem více. S tvarem přichází zlepšení funkce nebo ergonomie. V současné době jde také vzhled ruku v ruce s technologiemi a ekologickými souvislostmi. Toto všechno musí design srozumitelně sdělit, že se událo a výrobek je lepší.
Jaký význam pro vás mají ocenění, Red Dot kupříkladu…
Práce v designu má jedno základní úskalí, všechny designy jsou za nějaký čas nahrazeny novými a jediné měřítko kvality je nějaký externí odborný pohled. Už jsem viděl mnoho návrhů, třeba i mých profesorů, které se po dvaceti a více letech zdají až komické, nikdo z nás se totiž už nedovede znovu vžít do technologických omezení a požadavků dané doby. Jediné, co vlastně zůstane s nezměněnou hodnotou, jsou právě ta mezinárodní ocenění, fakt, že nějaký výrobek obstál v mezinárodní konkurenci a v toku času se právě počet těchto ocenění ukazuje jako klíčový.
Jste podepsán pod desítkami, možná stovkami návrhů – je mezi nimi něco, co by bylo vaše srdeční a proč?
Srdeční záležitostí se stane každý projekt, vezme to člověku kus duše, ale snažím se o profesionální přístup a emoce nechávám co nejvíce pod pokličkou. Asi největší radost jsem měl, když jsem získal právě první Red Dot za design židle.
Máte nesplněný designérský sen?
Je mnoho projektů, které bych rád dělal, některé jsou reálné více, jiné méně. A pak jsou takové, které jsou spíše v rovině teoretického zamyšlení. Nedávno jsem pro časopis Forbes zmínil, že by mě třeba velmi bavilo dělat design našeho státu, upravit vlajku, uniformy, design různých metálů… ale to je opravdu na spíše akademickou debatu, nejsme moc progresivní národ, což se mimo jiné krásně ukázalo na diskuzi kolem úpravy státní hymny. Neříkám, že se mi úprava nějak líbila, ale to, že někdo otevře diskuzi, je myslím velmi inspirativní a odvážné. Bez pokroku se nikam neposuneme.
Před chvílí jste zmínil morální zastarávání. Děláte někdy design věcí, které už jste jednou navrhl. Něco jako verze 2.0… Jaký to je pocit, předělávat sám sebe?
Ano, například automobil R200 jsem sám po sobě hned několikrát opravoval, v prototypové fázi se měnila maska. Design je disciplína, která je neúprosná, když je prostor a prostředky něco zlepšit, musí se to udělat, ego jde stranou.
„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...
Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...
Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...
Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...
Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...
„V Colliers se snažíme, aby se i další...
„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...
Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...
„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...
Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....
Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....
„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....
Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...
Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...
Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...
Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)