Neděle 28. dubna 2024
ikona hodiny7. 1. 2024 06:00

Česko je nabité technologiemi s obrovským potenciálem

Technologie hýbou světem a dynamika změn, které přinášejí, je stále větší. Nejen proto jsou technologie obrovským příslibem i pro českou ekonomiku, která má v technologické rovině světově velmi dobrý zvuk, a tedy i potenciál. Dokážeme ho využít? A jaké možnosti českým firmám nabízí světový technologický gigant? O tom s Martinou Dzurovou, která v IBM nastoupila nedávno na pozici Ecosystem Leader.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: Martina Dzurová Martina Dzurová Foto: Martina Dzurová

Ecosystem Leader – co si pod tím lze představit?

Mám na starosti spolupráci s byznys partnery společnosti IBM v České republice a na Slovensku. Dohlížím na každodenní byznys s partnery, kterým pomáhám využívat výhody našeho programu Partner Plus. Spolupracuji na jednotlivých klientských projektech, mám na starosti rozvoj nového byznysu, marketingové kampaně… vlastně vše, co si můžete představit pod pojmem spolupráce. Interně spolupracuji napříč odděleními s hardwarovou i softwarovou divizí a také s consultingem a starám se mimo jiné o edukaci našich partnerů a předávání nových nabídek z našeho portfolia. Funguji tedy jako takový prostředník mezi námi a našimi byznysovými partnery.

Proč IBM volí tuto formu?

Zjednodušeně řečeno proto, aby naše spolu‑ práce byla pro klienty co nejpřínosnější. Tedy abychom byli blízko jejich praxi, vše probíhalo rychle a efektivně a my měli připraveny přesně ty dovednosti, které jsou třeba. Ekosystém partnerů IBM byl vždy rozhodující pro naši strategii růstu jak v celosvětovém měřítku, tak i v České republice a na Slovensku. Působíme na trhu, kde žádná společnost nemůže uspět sama. Společně však můžeme uvádět řešení na trh rychleji a úspěšněji. Proto jsou naši partneři v popředí zájmu, pokud jde o poskytování pokročilých IT řešení našim společným klientům. Investice IBM do tohoto modelu jsou značné. Například v rámci programu Partner Plus nyní poskytujeme našim partnerům více odborných znalostí prostřednictvím skillingu (poskytování stejného školení a podpory prodeje, k jakým mají přístup zaměstnanci IBM), a to bez jakýchkoli nákladů.

Ale to je bezesporu složitější na řízení…

Naše filozofie není o řízení, ale o podpoře a partnerství. Přinášíme světové know‑how a je na partnerovi, jak je dokáže využít. Právě proto je náš ekosystém tak důležitý – každý partner je jiný, má svoje jedinečné znalosti a schopnosti. Ale společně dokážeme na potřeby trhu reagovat rychleji a snáze.

S jakým cílem do funkce nastupujete?

S cílem nejen pečovat o stávající partnery, ale především vyhledávat nové, ambiciózní a dynamické firmy, které chtějí a dokáží reagovat na potřeby trhu a využít naše technologie pro vlastní řešení. Tedy partnery. Pro takové firmy máme k dispozici specializovanou technickou podporu, která jim pomůže zapojit se do našeho obchodního modelu. Ale také usilujeme o rozšíření našeho byznysu se stávajícími partnery i o oslovování nových zákazníků tak, abychom se mohli podílet na zcela nových řešeních. Klienti hledají komplexní řešení, potřebují IT partnera, ne jen dodavatele.

MARTINA DZUROVÁ

V IBM pracuje 16 let. Byla výkonnou asistentkou generálního ředitele regionu a více než 11 let pracovala v Centru zákaznické podpory. V současné době dohlíží na spolupráci v rámci ekosystému partnerů IBM, se kterými úzce spolupracuje na poskytování technologií IBM klientům z různých odvětví.

Je dnes pro IBM stěžejní spíše hardware, nebo už software?

Před třemi lety jsme stanovili strategii IBM v oblasti hybridního cloudu a umělé inteligence. Od té doby jsme do těchto oblastí soustředili výzkum a vývoj, přizvali společnosti se správnou kombinací schopností a naopak se rozloučili s těmi, které neodpovídají našemu zaměření. Obojí, software i infrastruktura, tedy nadále představují klíčové prvky tohoto i všech ostatních projektů digitální transformace, které realizujeme.

Ve kterých oblastech tedy dnes máte těžiště?

Jak řečeno, zaměřili jsme se na jedinečnou schopnost IBM integrovat technologické a obchodní znalosti ve prospěch našich klientů i partnerů. Naše aktivity se soustředí na hybridní cloud a umělou inteligenci, tedy dvě technologie, které v současnosti mají největší potenciál měnit svět. S tím, že naše služby integrují software, poradenství a infrastrukturu z celého našeho rozšiřujícího se ekosystému partnerů. To je dnešní IBM.

Vejde se vám tam i dnes všudypřítomná udržitelnost?

V rámci činnosti firem se udržitelnost stává stále důležitější – téměř polovina, přesněji 48 procent, generálních ředitelů uvádí udržitelnost jako jednu z nejvyšších priorit své organizace, jak vyplývá z nedávno publikované studie IBM Institute for Business Value. V IBM jsme proto vyvinuli komplexní specializovaný software. Společnosti ve střední a východní Evropě, Českou republiku a Slovensko nevyjímaje, totiž hledají účinná řešení pro zlepšení energetické účinnosti svých datových center a modernizaci IT infrastruktury s cílem snížit spotřebu energie i náklady. Víme, jaká data pro které certifikace sbírat, a jsme schopni firmám nabídnout jednotný systém pro integraci a správu jejich ESG dat, včetně školení ve firmách.

Bohužel řada firem vůbec netuší, která data sledovat…

To máte pravdu. Většina společností má problém určit výchozí bod, najít smysl v kupě svých dat nebo i změřit pokrok v daném ohledu. S tím umíme pomoci, protože víme, která data jsou významná pro které konkrétní certifikace. Systém, který nabízíme, samozřejmě doprovází i školení a zavedení u zákazníka. Již spolupracujeme s několika partnery v této oblasti.

IBM ekosystém je poměrně unikátní model. Co všechno zahrnuje a jak vlastně funguje?

Spolupráce v rámci byznysových partnerství je dnes důležitější než kdy jindy, především pokud jde o rychlejší uvádění klientských řešení na trh. Proto jsme urychlili rozšiřování našeho ekosystému, zejména prostřednictvím spuštění programu IBM Partner Plus letos v lednu. Tento program nově definuje způsob, jakým spolupracujeme s partnery tím, že jim poskytuje větší míru zapojení, lepší podporu a výhody v oblasti softwaru a infrastruktury. Integrovaný a transparentní program dává partnerům větší kontrolu nad jejich růstem tím, že prohlubuje jejich technické znalosti, zrychluje uvádění inovací na trh a získávání klientů. Jen během prvních tří měsíců od oznámení nového programu nám proto přibylo více než 1 400 registrovaných partnerů. Na tom všem je důležité, že sem přinášíme know‑how, zvedáme technologickou úroveň a přinášíme daným zemím pokročilejší technologie. Věříme, že máme tak kvalitní produktové portfolio, že je pro partnery i zákazníky garancí spolehlivosti. A to je jeden z atributů, který je dnes velmi poptáván.

Foto: Martina Dzurová Martina Dzurová Foto: Martina Dzurová

Co vůbec musí firma splnit, aby se mohla stát IBM byznys partnerem a využívat vaše know‑how?

Podmínkou je registrace na portálu Partner Plus Program.

Nic víc? Program je tedy otevřený třeba i startupům?

Samozřejmě. Máme rádi startupy, pro nás jsou důležité firmy, které přicházejí na trh s tím, že přemýšlejí jinak. Nedávno jsem například spolupracovala se startupem, který začínal na pěti tisících dolarech za čtvrt roku a dnes již dělá velké aplikace v násobných objemech.

Řídíte nějak jejich skladbu? Myslím, když jeden partner dělá určitou oblast, tak mu do byznysu nepustíte konkurenci?

To ne. Vítáme partnery všech velikostí a typů nebo i s různými potřebami. Důležité je, abychom zajistili, že naši klienti budou spolupracovat s nejvhodnějším partnerem, který je zkušený v jejich oboru. Odborné znalosti v daném odvětví jsou klíčové. Například v oblasti udržitelnosti přinášíme technologii, ale pro partnera je rozhodující, aby měl rozsáhlé zkušenosti s poskytováním poradenství organizacím v oblasti strategií udržitelnosti a dobře se vyznal v legislativě dané země.

IBM se historicky chlubí skvělým výzkumem. Platí to i dnes?

Soustředíme se na technologie, u nichž věříme, že budou nejen zlepšením byznysu, ale i kvality života. V současné době se IBM Research zaměřuje na inovace s praktickým využitím, zejména v oblastech hybridního cloudu, dat a umělé inteligence, automatizace, bezpečnosti, polovodičů a kvantových počítačů.

Troufnete si odhadnout, jak může vypadat technologické zázemí firem za několik let?

Těžiště vidíme v oblasti hybridního cloudu. To znamená, že zákazník si vybere obchodní model, který mu nejvíc vyhovuje z pohledu provozu i z finančního hlediska. Klíčová pro nás v tomto ohledu byla investice do společnosti RedHat, protože právě RedHat a Openshift představují centrální vrstvu, kolem které lze budovat aplikace a která může být implementovaná na nejrůznějších architekturách. To zákazníkům zajistí svobodu výběru hardwarové platformy. A umožní přenášet aplikace mezi různými prostředími a optimalizovat tak náklady. A bezpochyby velká témata představuje umělá inteligence a kvantový počítač. Ve všech třech zmíněných směrech je IBM velmi aktivní.

Umělá inteligence, to je vpravdě fenomén roku 2023. Co můžeme od IBM očekávat na tomto poli?

Umělá inteligence je nedílnou součástí naší DNA. Vždyť dávno předtím, než nastal současný boom strojového a hlubokého učení, jsme dokázali sestrojit počítač, který porazil světového šachového velmistra i šampiona vědomostní soutěže Riskuj! S rozvojem specializovaného hardwaru přišla nyní skutečná umělá inteligence. A pokud jde o hardware, od začátku jsme v této oblasti přinášeli unikátní řešení – svého času nejrychlejší superpočítač na světě byl postavený na našich akcelerovaných serverech s procesorem Power. Máme i čip speciálně vyvinutý pro umělou inteligenci. Dnes toho samozřejmě děláme mnohem více než dříve v oblasti software, vzpomenu třeba platformu Cloud Pak for Data, která poskytuje nejen datovým vědcům a vývojářům unikátní platformu na vytváření a nasazování modelů umělé inteligence. A určitě nemohu zapomenout na platformu WatsonX, která má tři základní stavební prvky: WatsonX.AI pro tvorbu modelů umělé inteligence a strojové učení, Watsonx. Data pro ukládání a správu big data, a WatsonX. Governance pro organizaci a přístup k uloženým datům. WatsonX je založen na vysvětlitelnosti a transparentnosti, protože pro IBM jsou důležité etické principy a vše, co děláme, s nimi musí být v souladu. A etická rovina spolupráce s umělou inteligencí je pro budoucnost zcela zásadní otázkou.

S rozvojem technologií stoupá význam cyber security. Může být IBM partnerem firmám i v této oblasti?

Pro IBM je oblast Zero Trust klíčovou doménou, kde nabízíme rozsáhlou řadu řešení a služeb pro zajištění nulové důvěry. Pro klienty máme připraveno jednak řešení pro zajištění kompletního životního cyklu uživatelů, včetně analytiky, správy rolí, oprávnění a dalších. Nabízíme také kompletní bezpečnostní monitoring na úrovni infrastruktury a aplikací, zařízení i uživatelů včetně integrace automatizované a sladěné reakce na incidenty, a můžeme poskytnout i agentní řešení pro databázový monitoring uvnitř databází. A samozřejmě máme i řešení pro zabezpečení koncových bodů, které znamenají pro uživatele asi největší riziko.

Je i pro IBM Česko malou laboratoří řešení, podobně jako je tomu například ve fintech segmentu?

V určitých oblastech. V digitalizaci a automatizaci třeba ano, v oblasti cyber security spíše ne, protože u nás nejsou útoky ani tak masivní, ani tak sofistikované.

A jak tedy IBM vnímá Česko, pokud jde o technologie?

Jsme velmi dobře technologicky vybaveni, lépe, než by se mohlo zdát. Vnímáme především státní správu, a tam lze říct, že úřady, armáda, policie, zdravotnictví jsou na tom technologicky velmi dobře, lépe, než kde jinde. Je však třeba jejich systémy lépe provázat, úžeji integrovat a konsolidovat.

 

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Trhy v korekci, co bude dál

Akcie a dluhové cenné papíry jsou velmi citlivé...

Pokud se podíváme na historické zkušenosti s propady na...

Expertní pohled
Rok 2027 narovná mzdy mezi muži a ženami

Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....

Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...

Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...

Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...

Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...

Expertní pohled
Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji

V praxi se s využitím různých slev a...

Na první pohled se může zdát, že omezení...