Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Přes všechno, co lze českému premiérovi vytknout, mu nelze, zdá se, upřít vizi. Mohlo by se zdát, že je to ten nejdůležitější předpoklad pro to, aby se věci děly k lepšímu. Ostatně, sám jsem mnohokrát absenci vize v české politice kritizoval. Máme tedy premiéra s vizí, co víc si přát? Maličkost: už jen aby tu vizi přijal národ. Protože vize, pro kterou nedokážete nikoho nadchnout, je efektivně mrtvá.
Andrej Babiš před lety řekl, že chce a bude stát řídit jako firmu. Ta věta se mu v mnohém stala osudnou. Nedaří se to totiž. Ba co víc, nelze to. A důvodem je právě mrška vize. Zatímco ve firmě můžete lidi, co vaši vizi přijmou za svou a budou pro ni dýchat i umírat, prostě a jednoduše nakoupit, ve státě to nelze. Občanům výpověď nedáte, nové nenakoupíte. Respektive koupíte, pokud to tak lze nazvat. Koupíte některé z těch stávajících, protože prostředky na to koupit všechny prostě nemáte, ne v malém státě v srdci Evropy. Andrej Babiš vykročil – v duchu moderního marketingu, který jeho duo Marek & Marek skutečně dokonale ovládá – pragmatickou cestou, na níž účel světí prostředky. Kupuje si voliče, u nichž to jde nejsnáze a nejrychleji a kterých navíc přibývá. Z hlediska technologie moci je to správné politické rozhodnutí, protože umožní dostat se k moci a snad i setrvat u ní. Z hlediska budoucnosti státu skrývá tento postup jeden problém.
Ta voličská skupina už, a často bohužel, nemá sílu ani čas uskutečňovat vize. Možná ji už ani žádné vize nezajímají, dynamika změn je tak velká, že oni skutečně dosud žili v jiném světě a zítřejšímu světu už nechtějí rozumět. Což ještě posiluje fakt, že člověk jako tvor změny nemá rád z principu. I změny k lepšímu totiž narušují zažité pořádky a rozkolísávají svět, který je možná horší, než by mohl být, ale aspoň pevný.
Pokud tedy premiér má vizi, pak zkrátka nedomyslel, že k jejímu uskutečnění bude potřebovat masu lidí, která se pro jeho vizi nadchne. Masu studentů, zaměstnanců i podnikatelů, kteří uvidí budoucnost této země stejně jako on a budou schopni a ochotni podílet se na jejím budování. Premiér to nedomyslel a jeho tým to neumí. Nadchnout někoho pro vizi chce víc než vyprázdněné slogany, které – dokonale zvládnuty – snad prodají tu a tam prací prášky. Chce to víc než otlučenou masku oběti kampaní, která – včas nasazena – snad vyvolá tu a tam soucit.
Proto bych si přál, aby premiér a jeho tým zapomněli na nějaký čas, že existuje marketing. Aby nám prostě tu vizi jen obyčejně ukázali. Aby otevřeli desky s investičními projekty, aby všem a na každém kroku a nahlas a zaujatě a dychtivě vysvětlovali úžasné možnosti koncepcí digitálního a inovačního Česka. Už měsíce mávají těmi deskami nad hlavou, už měsíce o těch koncepcích mluví. Aby nás prostě nadchli a my mohli to úžasné investující inovační digitální Česko konečně začít vnímat. Dřív, než bude zase pozdě a řeknou nám, že lépe už bylo. To všechno bych si skutečně moc přál, Ježíšku…