Evropská legislativa potřebuje očistec
NázoryEkonomický výhled na následující roky není vůbec růžový. To se odráží v očekáváních našich podnikatelů. Hlavními výzvami, před kterými podnikatelé stojí,...
Ekonomický výhled na následující roky není vůbec růžový. To se odráží v očekáváních našich podnikatelů. Hlavními výzvami, před kterými podnikatelé stojí,...
Autonomní technologie mají potenciál změnit veřejnou dopravu. Dovedou minimalizovat lidské chyby, optimalizovat dopravní obslužnost a šetřit finanční prostředky provozovatelů. Téma...
Každoroční největší evropské setkání inkubátorů, inovačních center, akcelerátorů, vědeckých parků a hybatelů inovací pod hlavičkou Evropské sítě inovačních center (EBN)...
Nepříznivé ekonomické vlivy znamenají, že české stavebnictví čeká těžký rok. Stavební firmy očekávají v roce 2023 na trhu stavebních prací...
Sociální sítě, influenceři, nové technologie včetně umělé inteligence, zhýčkanost části zákazníků, vliv ekologie, ale i tlak na peněženku díky inflaci...
Ode dneška začal v Praze fungovat SPoint – první místo pro všechny, kteří se zajímají o sociální podnikání. Pokrývat bude...
Nejprve je důležité vysvětlit pojmy, syndrom vyhoření (Burn out syndrome-BOS) a sezónní afektivní porucha (Seasonal affective disorder-SAD). Tyto dva syndromy...
Rekonstrukce nosného obvodového zdiva představuje významný zásah do statiky celého domu. Ať už se jedná o probourání oken či o...
Nedávno proběhla konference Druhé ekonomické transformace s názvem ReVize Česka, na které diskutovaly špičky českého businessu s vládou (premiér, vicepremiéři...
Úroveň digitalizace stavebnictví se podle projektových firem nezlepšuje. Naděje a očekávání jsou spojeny s letošní novelizací stavebního zákona, se zjednodušením...
Všechny výsledky
Logistika vstupuje do transformační desetiletky, tvrdí ve svém aktuálním vydání respektovaná zpráva Logistics Trend Radar globální společnosti DHL, lídra trhu. Některé vlivy se projevují již několik let, některé jsou zcela nové a své uplatnění teprve hledají. Podle expertů je ale zcela zřejmé jedno: logistika zítřka, to bude nová úroveň.
šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V minulosti vedle mediálních pozic působil u řady projektů také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.
Není asi překvapením, že za většinou nových trendů v logistice stojí eruptivní rozvoj e-commerce. A právě e-commerce přinese v nejbližších letech ještě jednu extrémní kvalitativní změnu. Přes prudký rozvoj je totiž e-commerce pouhým zlomkem globálního obchodu. I to se však má změnit. Elektronický obchod si brousí zuby na B2B, což je pochopitelné. Vždyť objemově je to koláč třikrát větší než B2C. Svou roli v transformaci má samozřejmě pandemie a také loňské dramatické narušení globálních logistických řetězců. Jsou výraznými akcelerátory inovací v logistice. Jinými slovy, schopnost utvářet či alespoň adoptovat nové technologie, modely a trendy bude tím hlavním faktorem, který na logistickém trhu rozhodne o zítřejších lídrech.
Znáte obchod, který může své zákazníky počítat na miliardy? Znáte. Amazon, Apple, Facebook, Google, Microsoft, Alibaba, Baidu, Tencent a možná i další se staly nepostradatelnou částí našich životů. Nejmladší generace je již digitálně zcela dospělá. Online svět je synonymem neomezené nabídky a (takřka) svobodného přístupu k nevyčerpatelnému obsahu veškerých možných zdrojů včetně sociálních vazeb. Ano, platí to především v soukromém životě, ale právě nastupující generace si tyto své privátní postoje přenesou velmi rychle i do byznysového a pracovního prostoru. Globální elektronický obchod roste a bude růst ještě rychleji. Mimochodem v posledních letech to bylo každoročně zhruba o 20 %. Těžko najdete jiný podobně dynamický sektor.
Vše je sice ve fázi výzkumu, ale je zřejmé, že 6G sítě, které lze očekávat v praxi již v horizontu deseti let, skokově zdokonalí současné služby. Jejich rychlost by mohla dosáhnout až 1 tb/s, zatímco hranice 5g sítí je někde kolem 10 gb/s a zatím dosahují rychlosti přibližně poloviční. A standardní 4g lte dovoluje jen zhruba 150 mb/s.
Mohlo by se zdát, že tak jako v e-commerce bude i v logistice prostor pouze pro nadnárodní obry, kteří dnes jednoznačně dominují trhu. A je to – v obou oblastech – jeden z nejrozšířenějších omylů. Model 3PL logistiky, který celou oblast pojímá jako sofistikované outsourcované řešení, dává nejen prostor menším a malým specializovaným hráčům z oblasti obchodu, ale nabízí až nečekaně atraktivní prostor novým řešením obecně. Za posledních deset let směřovalo do oblasti logistiky podle studie DHL na 30 miliard dolarů ze zdrojů venture kapitálu. A kolem 3 000 startupů v současnosti pracuje na vývoji nových produktů, služeb a modelů pro logistiku. Dominantními oblastmi zájmu jsou data, umělá inteligence, robotizace a internet věcí.
Z pohledu interních procesů je logistika závislá na extrémně rychlém a zcela bezchybném zpracování deciliard informací. Jestliže někde rozhodují data a schopnost vytěžit z nich kvalitu, je to právě v logistice. Objednávky, expedice, specifické proměnné, pohyb, stav… Nekonečná dynamika v globálním prostoru. Dokázat ji efektivně využít je, a především bude základem logistického bytí. Nicméně to si žádá především špičkové analytiky. Teprve ti mohou programovat inteligentní analytické systémy, které by dokázaly bezchybně sledovat, diagnostikovat, optimalizovat, predikovat a řídit komplexní logistické sítě.
Respektované americké sdružení MHI prezentovalo data svého loňského průzkumu – 79 % odborníků na dodavatelský řetězec očekává, že umělá inteligence se v logistice stane klíčovou kompetencí již v průběhu letošního roku. Očekávají od ní zlepšení řízení rizik a výrazně vyšší předvídatelnost jednotlivých operací. Díky umělé inteligenci budou firmy schopné na základě historické zákaznické zkušenosti predikovat budoucí poptávku do nejmenších detailů, což dovolí optimalizaci provozních procesů na úrovni, která byla ještě včera nemyslitelná. Robotická automatizace procesů (RPA) využívající technologie strojového učení je zkrátka budoucností logistiky. Ačkoliv se lidé obejdou bez expertních programátorských kompetencí a vystačí si s pokročilejší uživatelskou úrovní, RPA pro ně a za ně dokáže řešit stále složitější problémy.
Pokročilá robotika a automatizace jsou sice zatím doménou výroby, ale protože jsou stále levnější, dostupnější a jejich schopnosti se zlepšují, začínají pronikat i do ostatních segmentů, logistiku nevyjímaje. Typickým příkladem jsou pokročilé flexibilní vychystávací a manipulační systémy. Strojové učení a stále výkonnější a citlivější senzory umožňují adaptaci robotických systémů i v prostředí tak dynamickém, jako je logistika. Jejich schopnost přizpůsobit se začíná překonávat schopnosti člověka. Zatím jde spíše o kolaborativní modely, nicméně plně autonomní systémy již existují a bude jim patřit zítřek podobně jako autonomním doručovacím robotům. Autonomie se bude týkat jak vnitřního prostředí, tak toho vnějšího, nejrychlejší nástup se dá očekávat právě u interních systémů a na poslední míli.
Miliardy obyvatel všech kontinentů využívají chytré telefony a internet, a to je základní faktor, který ovlivňuje nástup nových technologií. Síť obepíná celou Zemi a imperativem dneška je co nejrychleji vyplnit na mapě konektivity poslední bílá místa. Datové sítě 5G budou zítra standardem. Ale to zdaleka není konečná. Do deseti let tu budou funkční 6G sítě, na nichž již dnes vědci pracují. Jaké konkrétní novinky přinesou? Vše je sice ve fázi výzkumu, ale je zřejmé, že skokově zdokonalí současné služby. Jejich rychlost by mohla dosáhnout až 1 Tb/s, zatímco hranice 5G sítí je někde kolem 10 Gb/s a zatím dosahují rychlosti přibližně poloviční. A standardní 4G LTE dovoluje jen zhruba 150 Mb/s. Taková rychlost umožní ještě větší rozvoj internetu věcí a chytrých měst. Naprostým standardem se stane, že komunikovat budou i věci samy mezi sebou. V logistických systémech, kde rychlost a propustnost jsou prioritou a hraje se v zásadě o sekundy, bude svět 6G znamenat zcela novou kvalitu. Všechny řetězce se stanou zcela transparentní nejen pro logistické operátory, ale i pro samotné zákazníky.
Potenciál mají ale i další fenomény, které se zatím v logistice příliš neuchytily, ale to nic neříká o jejich možném vlivu. Je tu především blockchain či bezpilotní a bezposádková letadla i autonomní vozidla využitelná na dálkovou přepravu. Všechny tyto technologie, jejichž čas teprve má přijít, nejenže zlepšují možnosti logistických operátorů, ale v konečném důsledku znamenají bezpečnější, rychlejší a kvalitnější procesy na všech úrovních. Vydělají na tom všichni, nejvíce zákazník.
Robotika a automatizace, data mining, pokročilá analytika, strojové učení, senzory, IoT a vše ostatní bude hrát významnou roli. Digitální transformace z pohledu mnohých hrozí tím, že lidé, jejichž práce převezmou umělé systémy, se stanou zbyteční. Jedná se však o zbytečnou obavu. Ano, všichni nesmírně rychle oceňujeme výhody nových technologií a je zřejmé, že dnes viditelným cílem pro logistiku jsou plně automatizované logistické systémy schopné vnímat situaci se všemi změnami, analyzovat ji a přizpůsobovat se jí. Všechny digitální systémy ale potřebují lidi. Protože všechny systémy je nutno utvářet, budovat, udržovat a vylepšovat. Ti, kteří si to uvědomují, počítají i nadále s tím, že hlavní roli budou hrát lidé. A ještě jeden aspekt je ve hře. Lidé nakonec rozhodují o přijetí, či odmítnutí inovací. Úkolem již dnešních personalistů je proto tvořit tým tak, aby obstál i v době eruptivních změn. Nová nebude jen logistika, mění se totiž celá firemní filozofie.
HDP v EU by podle jarní prognózy Evropské...
Od začátku aktuálního legislativního období Komise (mandát 2019-2024)...
Zajistit předvídatelnost podnikatelského prostředí. Investice trvají 5-10 let...
Nejnovější projekt Škoda Group staví na již existujících...
Vývoj Smart Depa zahrnuje tři fáze. V první...
Škoda Group se dlouhodobě zaměřuje na inovace a...
Systém autonomního řízení ATO automatizuje řízení vlaku, optimalizuje...
Kongres funguje každoročně jako platforma pro evropskou inovační...
Hlavním hostem kongresu je autor knihy Uncertainty Mindset...
Výměnu dveří či podlahy pravděpodobně většina lidí zvládne...
Během jednodušších rekonstrukcí představuje zásah do nosných konstrukcí...
„Zdicí materiál pro stavbu nebo rekonstrukci řeší či...
Češi si obecně velmi cení vysoké kvality obvodového...
Na začátku byla… energie! Spoléhat se na to,...
Akce Ruska a různé reakce na ně opět...
Pokud na věci nahlédneme jakýmkoli jiným prizmatem než...
Česko dnes spoléhá z 37–40 % na energii,...
Podobná změna v přístupu k tomu, co bylo...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)