Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu
Advertorial 3. 5. 2024 13:23Panevropská univerzita dosáhla dalšího významného historického milníku ve svém rozvoji. Stala se první soukromou univerzitou v České republice, která získala...
Panevropská univerzita dosáhla dalšího významného historického milníku ve svém rozvoji. Stala se první soukromou univerzitou v České republice, která získala...
Slavia pojišťovna uzavřela strategické partnerství s Hospodářskou komorou České republiky na zdravotní pojištění cizinců. Novou smlouvu v Pardubicích podepsali prezident Hospodářské komory Zdeněk...
Stavba domu je jako skládačka. Vše musí perfektně zapadnout, aby stavba co nejlépe fungovala, od stability konstrukce až po ekonomiku...
Průsvitné sklo zrcadlí hru světla oceánu, zatímco jemné vzory hrotů evokují fascinující texturu mořských bublin. Vázy FUGU čerpají inspiraci z...
Západočeská univerzita v Plzni bude v Chebu nabízet nový studijní program s názvem Management a digitální technologie. Otevřít se má...
Pardubický kraj patří co do rozlohy i počtu obyvatel spíše k těm menším, má však výhodnou polohu uprostřed České republiky, nízkou nezaměstnanost...
Najít si do konce letních prázdnin lepší práci zvažuje 19 % zaměstnanců. Jejich cílem není přitom jen vyšší výdělek, ale...
Eviden svým zákazníkům poskytuje službu prediktivní bezpečnosti založenou na řešení LUMINAR monitorující únik citlivých informací do prostředí dark webu. Jde...
Cestování letadlem nemusí být pro každého komfortní záležitostí a v případě neurodivergentních lidí, tedy například autistů, lidí s ADHD, poruchami...
Letiště Václava Havla Praha včera u příležitosti výročí dvaceti let od vstupu České republiky do Evropské unie navštívil Airbus A320...
Všechny výsledky
Čísla ukazují, že se začátkem druhého pandemického roku se podniky v českém automobilovém průmyslu začínají dostávat zpět do kondice, přestože celý segment globálně poznamenává krize poptávky i nedostatek některých komponent či materiálů.
šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.
V prvním čtvrtletí tohoto roku bylo v Česku vyrobeno celkem 333 520 motorových vozidel, což je o 2,7 % více než ve stejném období loňského roku a březnová výroba osobních vozidel se dokonce přiblížila předkrizovým objemům.
Do souvislostí uvádí čísla Vojtěch Severýn, manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu: „Při hodnocení je potřeba zohlednit, že ve druhé polovině března 2020 se uzavřel prakticky celý evropský automobilový průmysl. V České republice se nejprve 18. března 2020 zastavila výroba ve ŠKODA AUTO a TPCA, nošovický Hyundai je následoval o pět dní později.“
Doplňuje ho i Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu: „Realističtější pohled na vývoj letošní výroby proto dává srovnání s rokem 2019. Tehdy bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno více než 363 tisíc osobních vozidel, tedy jen o 8,6 procenta více než letos, v samotném březnu se produkce automobilů přiblížila roku 2019 dokonce na necelých pět procent rozdílu. Tržní a ekonomické podmínky jsou však diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota. Situace na trhu s polovodiči i ceny dalších vstupů nyní dusí automobilky na celém světě, Česko není výjimkou. Kolínská Toyota dokonce musela z tohoto důvodu načas zastavit výrobu. Aktuální zprávy z evropských trhů však ukazují na mírné oživení. Čerstvá statistika ACEA potvrzuje meziroční růst 3,2 procenta a dává nám tak naději na mírný optimismus.“
Trend čisté mobility je pro celý globální autoprůmysl jednoznačně nejsilnějším změnovým faktorem. Evropa tlačí na Green Deal a ten tlačí na producenty automobilů – tématu se blíže na celé následující dvoustraně věnuje právě Vojtěch Severýn.
Na nabídku čisté mobility pomalu reaguje i trh, což dokazuje nárůst prodejů vozů s hybridním pohonem, který v Česku v 1. čtvrtletí vzrostl o 83 procent na 4 705 automobilů, z toho takřka tisícovku vozů tvořily plug-in hybridy. Jejich počet u nás se tím meziročně zdvojnásobil. Otazník k pohonu budoucnosti však stále patří, což dokazuje naopak o třetinu klesnuvší počet nově registrovaných elektromobilů. Impulz v tomto segmentu očekávají dovozci od značky Dacia, která s modelem Spring v ceně pod 450 000 Kč přichází na český trh právě v současné době. Přesto platí, že počet elektromobilů u nás se loni také téměř zdvojnásobil a spolu s plug-in hybridy je nyní v tuzemsku více než 10 tisíc vozů s externím dobíjením. Mezi ekologickými vozy však stále převládají auta na LPG a CNG, kterých je registrováno celkem 136 tisíc, nicméně větší přírůstky v poslední době vykazují elektrické vozy. V letošním roce by statistiky mohly poprvé zaznamenat i vozy s vodíkovým pohonem, když na první čerpací stanice tohoto typu reaguje nejrychleji japonská Toyota s modelem Mirai.
Experti se však obávají, že bez promyšlené koncepční podpory státu, a především bez většího rozvoje infrastruktury bude náběh bateriových vozů v Česku ve srovnání s okolními státy výrazně pomalejší. Přesto jde o segment, který má značný růstový potenciál. Svědčí o tom i ofenziva německého koncernu Volkswagen. Ten nejen že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na výrobu baterií (jednu snad i v Česku), ale vyhlásil útok na (zatím) neotřesitelnou pozici značky Tesla.
Právě baterie a síť nabíjecích stanic jsou dnes v Evropě stále limitujícím faktorem pro větší využití nových pohonů. Volkswagen proto od roku 2023 spustí výrobu vlastního typu, což by mělo snížit náklady na baterie až o 50 procent a ve spolupráci s britským ropným gigantem BP a s elektrárenskými podniky Enel a Iberdrola má cíl významně posílit síť nabíjecích stanic. Do pěti let by prý v Evropě mělo být k dispozici minimálně 18 tisíc rychlonabíjecích míst.
Co to znamená pro český autoprůmysl? Expert poradenské firmy EY pro automobilový průmysl Petr Knap vidí značná rizika: „Investoři již dnes začínají vedle daňových pobídek, ceny práce a její kvalifikace hodnotit i environmentální parametry. A podpora elektromobility ze strany státu je jedním z nejviditelnějších. Bohužel ne u nás, kde je v podstatě mizivá.“ Varováním může být dva roky stará studie připravenosti na elektromobilitu, kterou právě společnost EY pro sdružení AutoSAP zpracovala. Výsledek? Již tehdy poukázali na celou stovku významných českých dodavatelských firem, jejichž příjmy generují prodeje výrobků, které už v bateriových elektromobilech nejsou zapotřebí.
„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...
Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...
První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...
Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...
Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...
Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...
„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...
V rámci celku má důležitou roli také materiál,...
Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...
První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...
Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...
Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...
Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...
„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...
V rámci celku má důležitou roli také materiál,...
Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...
Nová služba je vhodná pro větší firmy, které...
Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální...
Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)