Česko v pasti NIMBYsmu
Názory 28. 4. 2024 05:50Restart Česka. Republika v pohybu. Česko musí zrychlit. The country for the future. To vše jsou názvy strategií, jak modernizovat...
Restart Česka. Republika v pohybu. Česko musí zrychlit. The country for the future. To vše jsou názvy strategií, jak modernizovat...
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo II. výzvu aktivity Inovace Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Cílem výzvy...
V plzeňském hotelu Courtyard by Marriott byly ve čtvrtek 25. dubna předány další modré pyramidy nejúspěšnějším českým firmám, tentokrát z krajů Plzeňského...
Březnová data poradenské společnosti STR ukazují mimořádně turisticky příznivý začátek jara pro české (pražské) hotely. Česká republika se svým 44,8%...
Evropa, Blízký východ, severní Afrika – investoři a foundeři ze všech těchto oblastí se 30. a 31. května sejdou v...
Zahajovací konference stavebního veletrhu, s podtitulem RESTART ČESKÉHO STAVEBNICTVÍ, proběhla v Rotundě pavilonu A brněnského výstaviště. Součástí programu byla diskuze členů vlády...
Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané by mohli...
Praha je jediné město v regionu CEE (střední a východní Evropa), které se může pyšnit Prime High Street, tedy obchodní...
Nabídnout ty nejlepší technologie evropským vinařům – to je cílem českého holdingu &CORK, jehož společnosti Vinařský ráj a Kovo Prudík...
Grantový program Evropské komise Kreativní Evropa na podporu kulturních a kreativních odvětví rozdělil v roce 2023 mezi české žadatele částku...
Všechny výsledky
Na půdě Hospodářské komory včera proběhlo úvodní pracovní setkání nově vznikající platformy, pracovně nazvané Firmy 2022+. Více než dvacítka managerů a majitelů firem z nejrůznějších oborů diskutovala spolu s experty nejpalčivější problémy, jimž dnes firmy čelí.
šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.
Debata se dotkla snad všech kritických aspektů, které se podnikání v Česku dotýkají. Za nejpalčivější problém, který se navíc prohlubuje, považují podnikatelé nedostatek pracovních sil.
V centru všeho jsou lidé
„Máme stroje, máme materiál, máme všechny potřebné vstupy a přesto odmítáme zakázky, protože je nemá kdo realizovat,“ shrnula většinový názor Jana Nováková, majitelka společnosti Trustav.
Miroslav Krejčík, majitel liberecké společnosti MSV Systems CZ, v této souvislosti poznamenal, že je nutné konečně najít společenskou i politickou odvahu k razantním strukturálním změnám vzdělávacího systému, který není schopen reagovat na potřeby ekonomiky a přitom na druhé straně produkuje absolventy, kteří jen stěží hledají uplatnění.
Miroslav Jandečka, partner auditorské a poradenské společnosti BDO, vidí jako jedno z mála efektivních řešení model, který je funkční v mnoha vyspělých zemích – ještě těsnější a především časnější vazby firem a škol: „Pokud se česká firma začne o absolventy zajímat v jejich posledním ročníku, je to pozdě, ti nejlepší jsou už dávno rozebraní. V Německu i Rakousku je běžné, že zájem a kontakty začínají již při nástupu studentů do školy a trvají po dobu celého studia.“ Což je model, který dlouhodobě prosazuje i Hospodářská komora, nicméně v Česku se za třicet let nepodařilo jej prosadit jako standardní a běžnou součást praxe.
Nečekejme na stát, začněme u sebe
Průběh takřka dvouhodinové debaty ukázal, že majitelé českých firem příliš nechtějí spoléhat na stát. Asi nejpřesněji to v duchu úsloví, že lepší je zapálit svíčku než nadávat na tmu, vyjádřil zakladatel společnosti Sulko Libor Suchánek: „Cokoliv dokážeme udělat, i kdyby to přineslo jen o dvacet procent lepší podmínky, se vyplatí. Nespoléhejme na to, že nám někdo něco zařídí, nespoléhejme na to, že se o nás někdo postará. Začněme sami, u sebe a tam, kam dosáhneme.“
Prostor, v němž se sami podnikatelé mohou a chtějí pokusit o změny, je ve své podstatě velmi široký. Zahrnuje nejen těsnější spolupráci se školami a velmi propracovaný systém péče o zaměstnance, ale také hledání nových regionálních i oborových možností a platforem pro sdílení příležitostí a kooperaci. Což je model, o který v libereckém regionu snaží právě Miroslav Krejčík a jeho společnost.
Výroba nemusí stačit
Se zajímavým postřehem přišel v úvodu pracovního setkání Radek Jakubský, podnikatel a viceprezident HK ČR. Ten zmínil, že se možná výrobní firmy budou muset v budoucnosti mnohem více soustředit také na služby a obchod. Což zvláště pro mnohé menší podniky může být značně náročné právě na personální kapacitu. I pro tento problém ale existují možná řešení.
Tato řešení bude nově vznikající platforma, kterou iniciovala ve spolupráci s Hospodářskou komorou komunikační agentura COT group, hledat podle závěrečného shrnutí ve třech rovinách. První namíří k věcným technologickým i organizačním nástrojům kooperace a sdílení, druhé k politickým představitelům a tvorbě vstřícnějšího prostředí a třetí také k dlouhodobému formování celkové společenské atmosféry.
Platforma je otevřená i všem dalším podnikatelům, kteří se chtějí podílet na zlepšování českého podnikatelského prostředí.
Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....
To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...
„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...
Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...
Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...
Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...
Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...
Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...
„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...
Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...
Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...
Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...
Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...
Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...
Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...
Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...
Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...
„V Colliers se snažíme, aby se i další...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)