Pražské hotely porážejí po dlouhých letech Vídeň!
Cestovní ruch 1. 7. 2024 16:35Květnová data poradenské společnosti STR potvrdila výborný trend předcházejících měsíců. Česká republika (tažená Prahou) po dlouhých letech překonala v tržbách...
Květnová data poradenské společnosti STR potvrdila výborný trend předcházejících měsíců. Česká republika (tažená Prahou) po dlouhých letech překonala v tržbách...
Společnost Eviden ve spolupráci s Velvyslanectvím Francie v Praze již počtrnácté ocenila práce mladých vědců v rámci Ceny Josepha Fouriera....
Český průmysl zakončil první polovinu roku nevalně. Index nákupních manažerů PMI poklesl z květnových 46,1 na 45,3 bodů. To znamená,...
V posledním červnovém týdnu zasedala domácí centrální banka, která měla znovu uvolňovat svoji utaženou měnovou politiku. Banka proti očekávání analytiků snížila...
Více než tisícovka zaměstnanců po celém Česku vystavila svým zaměstnancům známky z 15 předmětů, tedy oblastí, na které mají zaměstnavatelé vliv....
Změny se týkají pouze dohod o provedení práce (DPP), nikoliv dohod o pracovní činnosti (DPČ). Podle současné právní úpravy je...
Ministerstva zahraničních věcí a pro místní rozvoj před začátkem letní sezony představila několik opatření, která mají přispět k bezproblémovému průběhu...
Úsporná opatření, která ČEZ v reakci na energetickou krizi přijal ve svých kancelářích v roce 2022, zafungovala. Meziročně se ve...
Posun do prémiového segmentu poskytovatelů kongresových služeb přineslo v roce 2024 Kongresovému centru Praha (KCP) zvýšenou poptávku po krátkodobých pronájmech...
Společnost Up Česká republika opět posouvá na novou úroveň platby za kulturu, sport, dovolenou, obědy, potraviny či léky prostřednictvím zaměstnaneckých benefitů....
Všechny výsledky
S Ivanem Baťkou, majitelem břeclavské společnosti Fosfa, o ekologii, environmentálních trendech české a evropské současnosti a o tom, že princip zelené fabriky není trendem třetího tisíciletí.
Novinář, marketingový expert. Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí jako Creative & Content Director a šéfredaktor několik titulů včetně publicistického portálu KomoraPlus.
Rád aplikujete baťovské ideje a principy. Jak jde dohromady Baťa s moderními environmentálními tématy?
Já myslím, že velmi dobře. Baťa se zabýval ekologickými tématy ne proto, že by tehdy byla sexy, ale že pro něj byla přirozenou součástí uvažování. A jsou také součástí služby. Podstatným rysem Baťovy výjimečnosti byla komplexita jeho služby, proto byl nejlepší výrobcem obuvi na světě. Byl ale svého času také jednou ze sedmi největších globálních firem světa a věřím, že kdyby pokračoval, měl by Amazon dřív než Bezos a byl by na Marsu dřív než Musk. Součástí baťovských principů je zelená fabrika, on si velmi dobře uvědomoval, že lidi motivuje i prostředí. A stejná je i Fosfa, my jsme zelená fabrika. Dlouhodobě a systematicky odstraňujeme staré ekologické zátěže, bouráme staré budovy, rušíme staré provozy, neustále snižujeme exhalace, spotřebu vody, produkci odpadů. Vždyť příroda je ve skutečnosti zero waste.
Je některý z environmentálních imperativů důležitější?
Nevím, jestli důležitější, ale já jako velký problém vidím vodu, která je nenahraditelná. Je příčinou migrace i válek. Proto u nás je cílem číslo jedna hospodaření s vodou. Ne proto, že by voda byla drahá a hledali bychom ekonomický efekt, ale vadí mi, kolik jí spotřebujeme. A ona jistě poroste v ceně a nakonec to i nám ekonomický efekt přinese, ale není to naše motivace. Máme projekty, které v příštích pěti letech sníží naši spotřebu vody ve výrobě o pětadevadesát procent. A mám představu, že i s těmi pěti procenty, co nám zůstanou, budeme pracovat v nějaké uzavřeném okruhu. Ale to je zatím jen představa. Oproti tomu realitou jsou naše vertikální farmy – produkují superpotraviny, ale hlavně oproti konvenčnímu zemědělství ušetří devadesát procent vody. Z dnešního pohledu se zatím zdá, že zemědělství tak, jak je známe, nahradit nelze. Problém je, že ono na jedné straně vytváří potraviny a bez toho se neobejdeme, ale na druhé straně je obrovským znečišťovatelem planety. Dlouho se na rozdíl od průmyslu nemodernizovalo, nevyvíjelo. A je zřejmé, že potřebuje impulz a nový směr. Za druhý významný bod považuji odpady. Proto naše výrobky Feel Eco jsou navrženy nejen jako zdravotně nezávadné, ale také jako plně recyklovatelné, nezatěžují přírodu a stoprocentně se rozloží. Účinností přitom předčí i ty výrobky konvenční. V Kanadě jsem viděl hezky pojmenovanou snahu o efektivní nakládání s odpady: Reduce, Reuse, Recycle… Ale dá se jít ještě dál, namísto Recycle vidím New Process nebo New Product. Prostě odpad využít pro něco nového, co bude sloužit. A třetím bodem, který mě zajímá, jsou exhalace a energetika, dvě oblasti, které v příštích několika letech totálně změníme, máme již připraveny masivní investice. Všechno, co dnes ve Fosfě děláme, je zelené. Zajímavé je, že to začalo ještě v historii, kdy se Fosfa jmenovala Schramovy závody. Tehdy podnik najal zahradníky z Lednicko-valtického areálu, kteří položili základy zeleně v areálu. A v tom také budeme pokračovat, nádhernou inspirací jsou Semiramidiny babylonské zahrady, město na okraji pouště, které díky zeleni poušť ani nevnímá.
Nezní slovní spojení ekologická chemička paradoxně?
Já už se slovu chemička bráním, chci se vymanit z téhle škatulky. Vše kolem nás je chemie. My jsme mnohem více potravinářská firma, pokud bychom to chtěli nějak zařadit, drtivá většina našich produktů má potravinářské atesty, většina aplikací fosforu směřuje do potravinářství. Bez fosforu by nebyl život. To, že s ním umíme pracovat tak, jak umíme, je naše velké privilegium, je to jedinečná kompetence a máme na ní založenou jedinečnou službu, kterou rozvíjíme. Ale vedle toho vzniká řada jiných výrobních aktivit, všechny jsou navázány na službu zákazníkovi i planetě. A protože naše produktové portfolio je širší, vidím Fosfu jako výrobní inovativní společnost, to je asi nejvýstižnější. Proto i naše heslo Life Science.
Jak vnímáte evropské environmentální proudy?
Rozporuplně. Cíl neustále se posouvat a zlepšovat je správný. Ale říci, že od zítřka bude všechno jinak, to je zjevný nesmysl. Toho zlepšení se totiž dá dosáhnout jen trvalou prací, ne řečmi, vizemi a proklamacemi, které následující den zabijete jinými řečmi, proklamacemi a vizemi. „Talk is cheap,“ říkají Američané. Disruptivní myšlenky jsou skvělé, ale když nepřijdou, je třeba jít cestou postupných kroků. My jsme o přírodu dlouho nedbali a teď v dobré víře vytváříme zrůdu. Rád bych se pletl, ale současné snahy spíše povedou k tomu, že se Evropa stane nekonkurenční a přebyrokratizovaná. Budou ji dusit nereálné cíle, na které dnes EU a její různé komise vynakládají peníze, které jim nepatří, které berou budoucím generacím a přerozdělují je na nesmyslné, státem a jeho úředníky definované projekty. Výsledky podobných postupů a činů již známe z komunistické minulosti… To přece nemůže a nebude dlouhodobě fungovat
Květen přinesl vynikající čísla pro české hotely a...
Za nárůstem Českého trhu není ani tak obsazenost...
A jaké bude léto? „Hotely se rychle plní,...
Květen je vrchol turistické sezóny. Dlouhé roky to...
Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých...
Vítězové převzali ceny na slavnostním ceremoniálu v sídle...
Druhé místo a zároveň speciální cenu IT4Innovations získala...
Cílem soutěže je ocenit mimořádné vědecké práce se...
Soutěž byla pojmenována po Josephu Fourierovi, francouzském matematikovi...
V červnu proto dále poklesla výroba, stejně nové...
Tuzemský průmysl bude v nejbližších měsících přinejlepším přešlapovat...
Celkově odhadujeme, že průmyslová produkce skončí za letošní...
V červnu proto dále poklesla výroba, stejně nové...
Tuzemský průmysl bude v nejbližších měsících přinejlepším přešlapovat...
Celkově odhadujeme, že průmyslová produkce skončí za letošní...
Vylepšené verze prémiových paliv MOL EVO 3 Plus...
Za kvalitou paliv společnosti MOL je dlouhodobý vývoj...
Vylepšené verze prémiových paliv EVO 3 Plus jsou...
Je potřeba si ale narovinu říct, kolik z...
Představme si, že máme výrobní firmu a rádi...
Pro zdárné fungování AI je nutné si uvědomit,...
Druhým praktickým příkladem využití AI je situace, ve...
Chcete-li automatizaci a umělou inteligenci ve výrobní firmě...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Kubánské náměstí 1391/11, 100 00 Praha 10
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban ([email protected])