Do Prahy přijelo více než 1,5 milionu cestovatelů
Cestovní ruch 12. 5. 2024 06:12Do Prahy v prvních třech měsících roku dorazilo podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) 1 570 172 cestovatelů, z nichž...
Do Prahy v prvních třech měsících roku dorazilo podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) 1 570 172 cestovatelů, z nichž...
Populární je také poskytnutí parkovacího místa, využití automobilu pro soukromé účely, či firemní ombudsman. Firmy aktuálně nejčastěji poskytují zaměstnancům stravovací...
Nedostatek pracovníků nebo úroveň jejich vzdělání trápí, stejně jako jinde, i podnikatele v Plzeňském kraji. Tamní krajská hospodářská komora se firmám...
Dubajský úřad pro ekonomiku a cestovní ruch (DET) a letecká společnost Emirates podepsaly strategické partnerství, které má za cíl podpořit...
Nenechte si ujít první Wienerberger fórum roku 2024, které se bude konat 16. května od 9 do 12 hodin ve...
Aktivní a tedy i vodní turistika je stále více in. V zahraničí i u nás. Zvlášť po covidu. O vodní toky...
Zatímco americký Fed bude v tomto roce snižovat sazby pravděpodobně jen velmi ztuha, ECB by měla zahájit cyklus uvolňování měnové...
Ve dnech 15 - 19. 5. 2024, se na Vysoké škole ekonomické v Praze bude konat akce pod názvem Polyglot Gathering...
S jakými kontrolami se může podnikatel setkat, jaká jsou jeho práva a naopak povinnosti? Aktualizovaná verze příručky Hospodářské komory nejen...
Možná jste to zažili. Nepříjemný kolega nebo nepříjemná kolegyně. Cesta na služební cestu s dotyčnou osobou? Hrůza! Výjezd na montáž?...
Všechny výsledky
Protože sociální sítě často používáme s tím, že je to dnes zkrátka nutnost. Prostě se to dělá, dělají to všichni, tak i my. Bez znalostí, bez kontextu, bez cílů, bez strategie. A jak na to, abychom ze sociálních sítí měli užitek?
Novinář, marketingový expert. Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí jako Creative & Content Director a šéfredaktor několik titulů včetně publicistického portálu KomoraPlus.
Nejprve je nutné si uvědomit, co je hlavním cílem sociálních sítí. Jsou vlastně dva. Tím prvním je nezpochybnitelně brand building. Je jedno, jste-li malá či velká firma, jednou z vašich hodnot, a v současném světě možná hodnotou nejvyšší, je vaše značka. Ovšem značka, to není logo ani název firmy, jak se mnozí mylně domnívají a základem jejich komunikace je proto i v roce 2023 logo na každé stránce a název firmy verzálkami nejlépe co tři řádky v každé zprávě.
Značka je především soubor hodnot, pocit, který logo a název vyvolávají. A ve světě, který nemá žádné hranice a zprávy se v něm šíří rychlostí vyšší než je rychlost světla, jsou právě emoce tím hlavním, co rozhoduje o úspěchu a neúspěchu, často i o samotné existenci. Ne nadarmo se již před lety pro ty nejhodnotnější značky vžilo označení love brand. Proto značka, kterou budujeme, určuje i to, jak mají vypadat příspěvky na sociálních sítích.
Budovat značku ovšem nelze bez strategie, to je jako byste stavěli dům bez projektové dokumentace. Respektive, samozřejmě to lze, ale výsledek nebude stát za nic. Čest výjimkám.
Pokud teď čekáte jednoduchý návod, jak definovat strategii budování značky, zklamu vás. Žádný univerzální návod neexistuje. Efektivní strategie vyžaduje dokonalé poznání konkrétní firmy, produktu, služby… Ale také trhu, zákazníka a konkurence. A samozřejmě i vize, s níž firma na trhu působí nebo působit chce. Protože strategie má vést k naplnění té vize a musí tedy vidět i za roh. Tam, kam běžné oko nedohlédne.
Je znakem doby, že na tento aspekt komunikace na sociálních sítích se často zapomíná. Zbožňujeme výkonnostní online marketing. Když nám kampaň za dva měsíce vyprodá sklad, super, k čemu nějaká dlouhodobá strategie? Inu, třeba k tomu, že se strategií se sklad dá vyprodat i příští rok a třeba za týden!
A pak je tu druhý cíl. Sdělení, které konkrétní příspěvek na konkrétní sociální síti nese. Důvod, proč ten který příspěvek vůbec publikujete. A zklamu vás podruhé, ani v tomto ohledu žádný zázračný návod nikde nenajdete. Sdělení může mít totiž nejrůznější podobu – může být samonosné, ale taky může být jen majákem, který má někoho někam navést. Snad jediné pravidlo tu platí skutečně obecně: musí být v kontextu značky uvěřitelné, obsahem i formou. Jinými slovy, co říkáme i jak to říkáme musí dokonale souznít se značkou a její strategií.
Musím přiznat, že mě doslova vytáčí, když vidím posty i renomovaných firem s gramatickými a stylistickými chybami, nudným jazykem a prošpikované emotikony, protože tak se to dělá. SEO mají určitě vyladěné, na to mají drahé experty nebo drahé nástroje. Jen se zapomněli naučit jazyk kmene, k němuž promlouvají. A to nemluvím o příspěvcích bez obsahu, o balastu, který vzniká jen proto, že někde v harmonogramu je v jistém políčku puntík.
S efektivitou komunikace na sociálních sítích souvisí ještě další aspekty, totiž četnost, respektive periodicita, a pravidelnost. A zklamu vás potřetí, ani tady nenajdu univerzální pravidlo. Co je pro jednoho málo, je pro druhého akorát a pro třetího příliš.
Zajímavé je, že tady jsou chyby na obou stranách spektra. Proti příkladu jistého ministerstva, které je schopno zplodit i pět vcelku bezobsažných zpráv denně, stojí příklady firem, které publikují nahodile sotva jednou za čtvrt roku. Věřte, že oboje je k ničemu.
Marná sláva, platí, že komunikace je expertní oblastí marketingu. Mluvit a psát sice umíme (takřka) všichni, ale ono je mluvit a mluvit, psát a psát. Snažit se o komunikaci na sociálních sítí bez strategie, bez znalostí zásad komunikace a bez odpovídajících kreativních dovedností, to budou vždy jen vyhozené peníze.
Jistě, pan Google a nově i ChatGPT nabídnou komukoliv tisíce (na první pohled) cenově celkem dostupných expertů, kteří slibují, že vaši značku vystřelí do nebes. Trumfují se v termínech, kterým nerozumíte, ale znějí přece tak odborně. A vyvolávají dojem, že kdo je nevyužívá, je totálně mimo. Budete mít třistašedesátistupňový marketing, založený na modelu See/Think/Do/Care, s důrazem na UX/UI, do detailu definované persony, dokonalý storytelling, tone of voice i CTA… Dokonce se to někdo z vašich zaměstnanců může za pár tisíc snadno naučit ve víkendovém kurzu. Stop!
Toužíte-li po úspěchu, přenechejte výše popsané jiným. Kdosi chytrý kdysi řekl, že jít po cestách, po nichž chodí ostatní, znamená dojít jen tam, kam došli oni. A upřímně, těch opravdu úspěšných je jen málo, i tady platí klasická Gaussova křivka. Úspěch zkrátka bývá znakem těch, kteří chodí vlastními cestami. Ale není ponižující vzít si na cestu do neznáma zkušeného průvodce, který fakt zná terén.
V prvním kvartálu roku i díky Velikonocům, které...
Podle dat STR reportu také došlo ke zvýšení...
Vyplývá to z aktuálních dat portálu Platy.cz, který se...
Výše zmíněné benefity můžeme zařadit mezi ty klasické....
Popularitu tohoto benefitu potvrzuje i Milan Beutl, ředitel...
Firmy také stále více dbají na zdravé stravování....
U některých firem poskytování benefitů ovlivnily nově nastavené...
„Podnikání v Plzeňském kraji čelí řadě výzev, které...
Tento nedostatek pracovníků firmy částečně řeší zapojením cizinců,...
Plzeňský kraj se nepotýká jen s problémy, ale...
V centru vznikají rovněž nové generace pohonů pro vozy...
Při pohledu do zpětného zrcátka platí, že od...
Není proto překvapením, že příznivější inflační výhled v...
„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se...
„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost...
První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...
Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...
Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...
Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)